3.7.2021

Liikenneturvan kysely kertoo: tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa

Tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa – Liikenneturva / Kaisa Tanskanen

Liikenneturvan kyselyn perusteella kansa on yhtä mieltä yhdesta asiasta: tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa. Samalla saa myös vinkkejä liikenteen tehostamiseen.

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta. Liikenneturva muistuttaa, että tietyömaa-alueella on tärkeintä hidastaa ajonopeus sellaiseksi, josta on mahdollista reagoida poikkeaviin tilanteisiin. Samalla saimme vinkit, kuinka oman sekä muiden matkanteon etenemistä voi auttaa.

Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä liikenteestä toukokuussa 2021. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1025 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia. Kysely toteutettiin online-kyselynä ja näyte edustaa 15-79-vuotiaita suomalaisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa

Kesällä tietöitä riittää runsaasti. Liikenneturva haluaa muistuttaa, että teiden varsilla urakoivia työntekijöitä sekä muita liikkujia on kunnioitettava noudattamalla nopeusrajoituksia ja muita opasteita.

Tämä kuitenkin jää toteutumatta valitettavan usein. Edellä mainitun Liikenneturvan kyselyn mukaan useampi kuin kolme neljästä (78 prosenttia) suomalaisesta on sitä mieltä, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta.

– Kyselyn tulos kertoo selvää viestiä siitä, että tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattaminen on yksi liikennekulttuurimme mustista pisteistä. Rajoitusten noudattamatta jättäminen tekee tiet vähemmän turvalliseksi meille kaikille, korostaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Tietyömaa-alueelle saavuttaessa on tärkeintä hidastaa oma nopeutensa ainakin rajoituksen mukaiseksi sekä sellaiseksi, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja ehtii tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan näkyvällä tien osuudella.

– Tietyömaan kohdalla osa ajaa säntillisesti ja osa ei huomioi alennettua nopeusrajoitusta ollenkaan. Silloin nopeuserot voivat olla yllättävänkin suuria, ja onnettomuusriski kasvaa. Kaahari asettaa itsensä lisäksi vaaraan myös muut tielläliikkujat sekä tietyömaan työntekijät. He painavat hommia, jotta liikenne olisi jatkossa yhä sujuvampaa, muistuttaa Savolainen.

Tietyömaa edessä – Liikenneturva

Vaikka mitään ei tapahtuisi

Joskus tietyömaalla ei näytä tapahtuvan juuri sillä hetkellä mitään. Tämä ei kuitenkaan ole syy soveltaa tieliikennelakia omiin tarkoitusperiinsä.

– Jos paikalla on vaikkapa viikonloppuaikaan yhä alennettu nopeusrajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, kuten ihmisiä töissä. Rajoituksille ja muille opasteille on aina syynsä, eikä kyse ole koskaan kiusanteosta, alleviivaa Savolainen.

Jos liikkuu ruuhka-aikaan ja haluaa välttää isoimmat tietyöt matkan aikana, kannattaa katsoa vaihtoehtoisia reittejä jo ennen lähtöä. Esimerkiksi Liikennetilanne-palvelusta löytää Traffic Management Finlandin, Väylän sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä tietoja liikenteestä. Tietyömaiden kohdalla voi usein myös itse vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen, esimerkiksi jos kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi.

– Kunnon turvavälien pitäminen helpottaa tilannetta huomattavasti. Kun päättyvältä kaistalta pääsee sujuvasti vaihtamaan toiselle kaistalle, soljuu liikenne mukavammin. Vetoketjuperiaate on kaikkien etu, vaikka ajaisi sillä edelleen jatkuvalla kaistalla, toteaa Savolainen.

Kuvat: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva, Liikenneturva; Lähde: Liikenneturva