6.9.2019 Liikenne Liikenneturvan yksinkertainen neuvo turvallisempaan liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vilkun oikeaoppinen käyttö on liikenteen tärkeimpiä tapoja. Liikenneturvan kyselyn mukaan jopa kolme viidestä on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen toisen autoilijan suuntamerkin käyttämättömyyden vuoksi. Suuntamerkin näyttäminen on yksi liikenteen tavanomaisimmista tavoista, jonka pitäisi olla selkeää jokaiselle kuljettajalle. Esimerkiksi kaistaa vaihtaessa tai risteyksessä kääntyessä on jokaisen viestittävä omista aikeistaan vilkkua käyttämällä, jotta vältytään aiheuttamasta yllätyksiä muille tienkäyttäjille.– Pelkkä vilkun käyttäminen ei kuitenkaan vielä riitä turvallisuuden takaamiseksi. Yksinkertainen kolmen V:n periaate auttaa – vilkku, vilkaisu ja varmistus. Se tarkoittaa sitä, että vilkku laitetaan päälle hyvissä ajoin ennen kääntymistä tai kaistanvaihtoa. Sen jälkeen on vilkaistava peileihin ja katsottava, onko viereiselle kaistalle siirtyminen mahdollista, tai lähestyykö risteystä esimerkiksi jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Lopuksi on vielä varmistettava kuollut kulma, jotta kääntyminen tai kaistanvaihto on varmasti turvallista, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VVV-periaate: Vilkku – Laita suuntamerkki päälle jo hyvissä ajoin ennen risteystä tai kaistanvaihtoa, näin osoitat aikeesi muille tielläliikkujille. Vilkaisu – Katso peileihin nähdäksesi, tuleeko takaviistosta muita. Varmistus – Varmista ennen kääntymistä kuollut kulma turvallisuuden takaamiseksi. Suuntamerkkiä näyttämällä hyvissä ajoin ennen ohjauspyörän kääntämistä antaa muille aikaa ja tilaa toimimiseen. Tämä säästää lisäksi turhia jarrutteluita ja ehkäisee mahdollisia vaaratilanteita.– Pakollisen pahan sijasta vilkuttamista voisikin ajatella tekona liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja toisten liikkujien huomioimisen parantamiseksi. Jos tien päällä yhtään mietityttää, että pitäisiköhän tässä käyttää vilkkua, niin käytä sitä, Heiskanen jatkaa.Lähes kaksi kolmesta joutunut vaaratilanteeseen vilkuttamisen puutteen takiaLiikenneturvan kyselyn mukaan 61 prosenttia suomalaisista on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen toisen tielläliikkujan suuntamerkin käyttämättä jättämisen takia. Suuntamerkin käyttämättä jättämisestä itse vaaratilanteeseen kokee joutuneen ainoastaan 9 prosenttia kyselyyn vastanneista.– Kyselytulokset alleviivaavat sitä, että vilkun käyttämättömyyden seuraukset näkyvät eniten juuri niille muille tielläliikkujille. Kuljettaja itse toki tietää, mihin on menossa, mutta harvalla on autossaan kristallipalloa, jolla muiden määränpään voi ennustaa, Heiskanen toteaa.Lähes joka neljäs kyselyyn vastanneista myönsi joutuneensa vaaratilanteeseen itse vaihdettuaan kaistaa yllättäen. Kaistanvaihtohaaverit ovatkin Liikenneturvan mukaan yksi taajama-alueiden yleisimmistä onnettomuustyypeistä.Lähde: Liikenneturva Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen