7.9.2023 Liikenne Liikennevirhemaksut nousevat vuodesta 2025 lukien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeuden asiantuntija: ”Rikkomusten seuraamusjärjestelmän pääasiallisena tavoitteena ei saa olla mahdollisimman suuri rahallinen kertymä valtiolle.” Petteri Orpon (kok) kesäkuussa valmistuneen hallitusohjelman loppupuolen liitteistä löytyy niukka maininta myös liikennevirhemaksuista. Maininta kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: ”Liikennevirhemaksujen ja rikesakkojen korottaminen ansiotason nousua vastaavasti.”Korotusaie on ajastettu alkavaksi vuonna 2025. Korotusten arvioidaan tuovan vuosina 2025–2028 kunakin vuonna valtion rahakirstuun viisi miljoonaa euroa. Se kuinka paljon korotus on euromääräisesti, on vielä hämärän peitossa.Moottori kysyi liikenneoikeuden asiantuntija ja liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuorilta, onko liikennevirhemaksun korotukselle tarvetta osana ylinopeuksista koituvia seurauksia ja miten aie soveltuu yhteen päiväsakkopuolen sakkojärjestelmän kanssa?– Rikkomusten seuraamusjärjestelmän pääasiallisena tavoitteena ei saa olla mahdollisimman suuri rahallinen kertymä valtiolle tai kunnille. Rahallinen tavoitekaan ei toteudu, jos korotuksen johdosta liikennerikkomusten määrä vähenee, Tuori erittelee.Tuori tuo esiin, että liikenneturvallisuustutkimusten mukaan sanktion ankaruuden vaikutus rikkomusten määrään ei ole yhtä selvä kuin välitön puuttuminen.– Tällä korotuksella ei nähdäkseni ole suoraa vaikutusta päiväsakkojärjestelmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Ei vaikutusta ylinopeusrikkomuksiin"Voisiko liikennevirhemaksun korotuksella kuitenkin olla ylinopeuksia suitsivaa vaikusta?– Jos korotukset noudattavat ansiotason nousua, niin en näe niillä mitään pitkäaikaista vaikutusta esimerkiksi ylinopeusrikkomuksiin. Paljon suurempi vaikutus liikennevirhemaksujen kertymään on valvonnan tehokkuudella, Tuori linjaa.Hän vertaa liikennevirhemaksun suuruutta muutamien verrokkimaiden käytäntöihin. Vertailun esimerkkinä on tilanne, jossa on kyse maksimissaan 10 km/h ylinopeudesta taajamassa.– Suomen liikennevirhemaksu esimerkkitapauksessa on 100 euroa, Virossa 15 euroa, Saksassa 58,50 euroa ja Ruotsissa noin 168 euroa. Ylinopeus-lakiaukko tukitaan Uusi hallitus poistaa aukon ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmästä -otsikon alla Moottori uutisoi aiemmin, että hallitus aikoo puuttua liikennevirhemaksun ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen väliseen yhteensovittamisongelmaan ylinopeusrikkomuksissa. Hallitusohjelmassa aiheesta todetaan seuraavaa: ”Oikaistaan ylinopeudesta seuraavaa liikennevirhemaksua ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikosta koskeva lakien yhteensovittamisongelma sen varmistamiseksi, että liikennevirhemaksurajan ylittävästä ylinopeudesta ei selviä seuraamuksetta.” Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Hallitusohjelma a:1:{i:0;s:6:"143800";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin