7.9.2023 Liikenne Liikennevirhemaksut nousevat vuodesta 2025 lukien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeuden asiantuntija: ”Rikkomusten seuraamusjärjestelmän pääasiallisena tavoitteena ei saa olla mahdollisimman suuri rahallinen kertymä valtiolle.” Petteri Orpon (kok) kesäkuussa valmistuneen hallitusohjelman loppupuolen liitteistä löytyy niukka maininta myös liikennevirhemaksuista. Maininta kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: ”Liikennevirhemaksujen ja rikesakkojen korottaminen ansiotason nousua vastaavasti.”Korotusaie on ajastettu alkavaksi vuonna 2025. Korotusten arvioidaan tuovan vuosina 2025–2028 kunakin vuonna valtion rahakirstuun viisi miljoonaa euroa. Se kuinka paljon korotus on euromääräisesti, on vielä hämärän peitossa.Moottori kysyi liikenneoikeuden asiantuntija ja liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuorilta, onko liikennevirhemaksun korotukselle tarvetta osana ylinopeuksista koituvia seurauksia ja miten aie soveltuu yhteen päiväsakkopuolen sakkojärjestelmän kanssa?– Rikkomusten seuraamusjärjestelmän pääasiallisena tavoitteena ei saa olla mahdollisimman suuri rahallinen kertymä valtiolle tai kunnille. Rahallinen tavoitekaan ei toteudu, jos korotuksen johdosta liikennerikkomusten määrä vähenee, Tuori erittelee.Tuori tuo esiin, että liikenneturvallisuustutkimusten mukaan sanktion ankaruuden vaikutus rikkomusten määrään ei ole yhtä selvä kuin välitön puuttuminen.– Tällä korotuksella ei nähdäkseni ole suoraa vaikutusta päiväsakkojärjestelmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Ei vaikutusta ylinopeusrikkomuksiin"Voisiko liikennevirhemaksun korotuksella kuitenkin olla ylinopeuksia suitsivaa vaikusta?– Jos korotukset noudattavat ansiotason nousua, niin en näe niillä mitään pitkäaikaista vaikutusta esimerkiksi ylinopeusrikkomuksiin. Paljon suurempi vaikutus liikennevirhemaksujen kertymään on valvonnan tehokkuudella, Tuori linjaa.Hän vertaa liikennevirhemaksun suuruutta muutamien verrokkimaiden käytäntöihin. Vertailun esimerkkinä on tilanne, jossa on kyse maksimissaan 10 km/h ylinopeudesta taajamassa.– Suomen liikennevirhemaksu esimerkkitapauksessa on 100 euroa, Virossa 15 euroa, Saksassa 58,50 euroa ja Ruotsissa noin 168 euroa. Ylinopeus-lakiaukko tukitaan Uusi hallitus poistaa aukon ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmästä -otsikon alla Moottori uutisoi aiemmin, että hallitus aikoo puuttua liikennevirhemaksun ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen väliseen yhteensovittamisongelmaan ylinopeusrikkomuksissa. Hallitusohjelmassa aiheesta todetaan seuraavaa: ”Oikaistaan ylinopeudesta seuraavaa liikennevirhemaksua ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikosta koskeva lakien yhteensovittamisongelma sen varmistamiseksi, että liikennevirhemaksurajan ylittävästä ylinopeudesta ei selviä seuraamuksetta.” Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Hallitusohjelma a:1:{i:0;s:6:"143800";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster