7.9.2023 Liikenne Liikennevirhemaksut nousevat vuodesta 2025 lukien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeuden asiantuntija: ”Rikkomusten seuraamusjärjestelmän pääasiallisena tavoitteena ei saa olla mahdollisimman suuri rahallinen kertymä valtiolle.” Petteri Orpon (kok) kesäkuussa valmistuneen hallitusohjelman loppupuolen liitteistä löytyy niukka maininta myös liikennevirhemaksuista. Maininta kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: ”Liikennevirhemaksujen ja rikesakkojen korottaminen ansiotason nousua vastaavasti.” Korotusaie on ajastettu alkavaksi vuonna 2025. Korotusten arvioidaan tuovan vuosina 2025–2028 kunakin vuonna valtion rahakirstuun viisi miljoonaa euroa. Se kuinka paljon korotus on euromääräisesti, on vielä hämärän peitossa. Moottori kysyi liikenneoikeuden asiantuntija ja liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuorilta, onko liikennevirhemaksun korotukselle tarvetta osana ylinopeuksista koituvia seurauksia ja miten aie soveltuu yhteen päiväsakkopuolen sakkojärjestelmän kanssa? – Rikkomusten seuraamusjärjestelmän pääasiallisena tavoitteena ei saa olla mahdollisimman suuri rahallinen kertymä valtiolle tai kunnille. Rahallinen tavoitekaan ei toteudu, jos korotuksen johdosta liikennerikkomusten määrä vähenee, Tuori erittelee. Tuori tuo esiin, että liikenneturvallisuustutkimusten mukaan sanktion ankaruuden vaikutus rikkomusten määrään ei ole yhtä selvä kuin välitön puuttuminen. – Tällä korotuksella ei nähdäkseni ole suoraa vaikutusta päiväsakkojärjestelmään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Ei vaikutusta ylinopeusrikkomuksiin" Voisiko liikennevirhemaksun korotuksella kuitenkin olla ylinopeuksia suitsivaa vaikusta? – Jos korotukset noudattavat ansiotason nousua, niin en näe niillä mitään pitkäaikaista vaikutusta esimerkiksi ylinopeusrikkomuksiin. Paljon suurempi vaikutus liikennevirhemaksujen kertymään on valvonnan tehokkuudella, Tuori linjaa. Hän vertaa liikennevirhemaksun suuruutta muutamien verrokkimaiden käytäntöihin. Vertailun esimerkkinä on tilanne, jossa on kyse maksimissaan 10 km/h ylinopeudesta taajamassa. – Suomen liikennevirhemaksu esimerkkitapauksessa on 100 euroa, Virossa 15 euroa, Saksassa 58,50 euroa ja Ruotsissa noin 168 euroa. Ylinopeus-lakiaukko tukitaan Uusi hallitus poistaa aukon ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmästä -otsikon alla Moottori uutisoi aiemmin, että hallitus aikoo puuttua liikennevirhemaksun ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen väliseen yhteensovittamisongelmaan ylinopeusrikkomuksissa. Hallitusohjelmassa aiheesta todetaan seuraavaa: ”Oikaistaan ylinopeudesta seuraavaa liikennevirhemaksua ja liikenneturvallisuuden vaarantamisrikosta koskeva lakien yhteensovittamisongelma sen varmistamiseksi, että liikennevirhemaksurajan ylittävästä ylinopeudesta ei selviä seuraamuksetta.” Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Hallitusohjelma a:1:{i:0;s:6:"143800";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan