9.3.2025 Lentokoneet Lontoon Heathrow on kapasiteettinsa huipussa – keskustelu käy kuumana kolmannen kiitotien rakentamisesta Euroopan vilkkaimmalle lentoasemalle Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Asutuksen ja infrastruktuurin lähes kokonaan ympäröimän Heathrow'n kapasiteetti ei voi enää juurikaan kasvaa ilman kolmatta kiitotietä, mutta kaikki eivät sellaisen puolesta liputa. Lontoon Heathrow'lla on käsissään massiivinen positiivinen ongelma. Lentoasema, joka palvelee erästä maailman tärkeimmistä ja suurimmista kaupungeista päälentoasemana, ja joka toimii eräänä maailman merkittävimpänä vaihtokenttänä kansainväliselle liikenteelle, ei voi tämänhetkisessä tilanteessaan juurikaan enää kasvattaa kapasiteettiaan. Heathrow'ta käytti vuoden 2024 aikana ennätykselliset 83,9 miljoonaa matkustajaa. Se on peräti 4,7 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2023. Mikä vielä parempaa, luku on kokonaiset kolme miljoonaa parempi kuin vuonna 2019. Tuo vuosi oli edellinen ennätysvuosi, ja samalla viimeinen kokonainen vuosi ennen covid-pandemiaa. Vuoden 2019 lukujen selvä ylittyminen tarkoittaa siis, että pandemiaa edeltävät luvut on toisena kokonaisena sen jälkeisenä vuotena saavutettu ja peräti ylitetty. Mikä sitten on ongelma, Heathrow ei pysty ottamaan enää vastaan juurikaan nykyistä enempää lentokoneita eli lentoliikenteen näkökulmasta se on kapasiteettinsa ylärajalla. Tämä taas tarkoittaa, että maksavien matkustajien määrää voi kasvattaa vain tuomalla kentälle aiempaa suurempia lentokoneita, mutta silläkin on rajansa, eivätkä ne rajat ole kovin kaukana. Heathrow'n slotit eli operointioikeudet ovat eräät maailman kalleimmista, ja lentoyhtiöt joutuvat käymään niistä kovaa kilpailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmas kiitotie kiikarissa Heathrow'lla on monista jättikentistä poiketen vain kaksi kiitotietä käytössään. Ne ovat 09L/27R ja 09R/27L, jotka siis kulkevat vierekkäin samansuuntaisesti itä-länsisuunnassa. Molemmilla kiitoteillä on hyvin pituutta, toisella 3,66 kilometriä ja toisella 3,9 kilometriä. Pääosa terminaalirakennuksista, kuten Finnairin käyttämä terminaali 3 ja British Airwaysin oma terminaali 5, sijaitsevat kiitoteiden välissä. Kuten Heathrow'lta käsin lentäneet ovat saattaneet huomata, kaikenlainen infrastuktuuri, myös tiheään asutut asuinalueet, ympäröivät kenttää lähes joka puolelta. Heathrow on siis tavallaan jumissa kahden kiitotien ratkaisussaan, joka erottaa sen monista muista huomattavista lentoasemista, kuten neljän kiitotien Frankfurtista, kuuden kiitotien Amsterdamista, viiden kiitotien Pariisin Charles de Gaulle'sta, viiden kiitotien Atlanta Hartsfield-Jacksonista (maailman vilkkain lentoasema) sekä toki myös kolmen kiitotien Helsinki-Vantaasta. British Airwaysin Boeing 777 laskussa kiitotielle 27L, joka sattuu kuvan ottohetkellä olemaan laskeutuvan liikenteen käytössä. Kyse on yksi noin 650 jokapäiväisestä laskeutumisesta Heathrow'lle. Yhteensä lento-operaatioita nähdään kentällä noin 1 300 päivittäin. Kolmas kiitotie olisi siis Heathrow'lle kestävä ja taloudellinen ulospääsy kapasiteettiongelmasta. Tällä kannalla on Heathrow'n johtoporras, joka on nyt virallistanut kantansa poliittisille elimille. Tukea ajatukselle löytyy myös muun muassa Ison-Britannian parlamentista, monilta etujärjestöiltä, useilta muilta Ison-Britannian lentoasemilta sekä monilta lentoyhtiöiltä. Mahdollinen kolmas kiitotie sijoittuisi samansuuntaisesti kahden nykyisen kiitotien kanssa kentän luoteispuolelle, josta ainoat vapaat alueet kentän ympärillä löytyvät. Siitä tulisi myös jonkin verran lyhyempi kuin kahdesta nykyisestä kiitotiestä. Pormestari poikkiteloin Kaikki eivät ole samaa mieltä Heathrow'n laajennussuunnitelmista, ja ehkä huomattavin hanketta avoimesti vastustamaan asettuneista henkilöistä on Lontoon pormestari sir Sadiq Khan. Työväenpuolue Labouria edustava Khan perustelee kantaansa ympäristöasioilla. Lontoo on jo vuosisatojen ajan tunnettu ilmanlaatuongelmistaan, mutta olot ovat tältä osin historian varrella asteittain parantuneet. Lontoossa otettiin vuonna 2019 käyttöön niin sanotut ulez-alueet eli ultra-low emission zonet, suomeksi siis ultravähäpäästöiset alueet. Ulez-alueet rajoittavat liikenteen päästöjä eri tavoin, niitä laajennettiin viimeksi vuonna 2023, ja ne ovat tutkimusten mukaan vähentäneet Lontoon typenoksidipäästöjä 4,8 prosentilla ja hiilidioksidipäästöjä yhdellä prosentilla. Alueellisesti ilmanlaatu on varmasti parantunut reilusti enemmän. Khan on sitä mieltä, että yksityisomisteisen Heathrow'n laajennus ulosmittaisi ulezien avulla saavutetut päästövähennykset. Khanin mukaan tälläkin hetkellä Lontoon länsiosissa Heathrow'n alueella on päästökeskittymiä, eikä olisi oikein, että lentoasema ottaisi hyödyn päästövähennyksistä kasvattamalla omia päästöjään. Lisäksi lentomelu kasvaisi alueella entisestään. Khan on BBC:n mukaan myös väittänyt, ettei Heathrow "olisi halukas" kantamaan kustannuksia, joita kentän laajentaminen aiheuttaisi Lontoon kaupungin infrastruktuurille. Niitä ovat muun muassa raideyhteyksien, kuten Lontoon metron Piccadilly Linen sekä Elizabeth Linen lisäkapasiteettitarve sekä mahdollinen ympäröivien kehäteiden, kuten kentän länsipuolitse kulkevan moottoritie M25:n uudelleenjärjestelytarve. Joissain esitetyissä suunnitelmissa kolmas kiitotie nimittäin ajettaisiin ristiin M25:n kanssa, jolloin tämä erittäin vilkas moottoritie pitäisi järjestää kulkemaan tunnelissa kiitotien alitse. Heathrow'n hallinto ei allekirjoita pormestarin väitettä haluttomuudestaan osallistua kustannuksiin. Heathrow sen sijaan aikoo toimittaa suunnitelman laajennuksesta kesään mennessä. Lentoaseman johtaja Thomas Woldbyella on jo selkeä tavoite kolmannen kiitotien aikataulusta. Hänen mukaansa kiitotien avajaiset ajoittuisivat Ison-Britannian seuraavan parlamenttikauden loppuun. Nykyinen parlamenttikausi alkoi viime kesänä, ja koska parlamenttikausi kestää Britanniassa viisi vuotta, tämän suunnitelman mukaan ensimmäinen kone nousisi Heathrow'n pitkään ja hartaasti keskustellulta kolmannelta kiitotieltä kymmenen vuoden kuluessa. Lähteet: London Evening Standard, BBC, Reuters Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2025 Koeajo Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017 20.10.2025 Lentokoneet Piaggio P.180 ei ole mikään mopo, vaan maailman nopein potkurikone – sen tulevaisuus näyttää turvatulta Bayraktar-lennokkien valmistajan omistuksessa 18.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: täällä syntyvät Aeron Super-Caravellet – tutustuminen Sud Aviationin tehtaaseen Toulousessa vuonna 1964 12.10.2025 Lentokoneet Sateenvarjot esiin pääkaupunkiseudulla? – Helsingissä säännöllisesti vierailevasta UPS:n rahtikoneesta putosi osia Kölnin yllä ilmassa 7.10.2025 Lentokoneet Onneksi olkoon, Finnair – tasan kymmenen vuotta Airbus A350 -operaattorina tuli täyteen 5.10.2025 Lentokoneet Ruotsalainen Braathens jatkaa ATR-operointiaan myös Suomeen, vaikka yhtiön lomalentotoiminnot Airbuseilla kaatuivatkin 30.9.2025 Lentokoneet Finntas vai Qannair? – kaksi Finnairin Airbus A330:tä suuntaavat kenguruväreissä pitkälle vuokrakomennukselle Qantasille Australiaan 28.9.2025 Lentoreittikatsaus Lentoreittikatsaus: syyskuu 2025 26.9.2025 Lentokoneet Norwegian teki 30 koneen lisätilauksen – yhtiön kouluttaja kertoo, kuinka Boeing 737 MAX otettiin maadoituksen jälkeen takaisin käyttöön Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan