3.11.2019

Maalla, merellä ja ilmassa – talvi vaikuttaa liikenteeseen kaikkialla

Jäänmurtaja Sampo

Talveen varautuminen ei koske ainoastaan kumipyörillä liikkuvia. Raide-, meri- ja ilmaliikenne vaativat jokainen saumatonta yhteistyötä sujuvan liikennöinnin takaamiseksi.

Talvinopeusrajoituksiin on siirrytty ainakin suurimmissa osin maata, talvirenkaita alkaa näkymään suurimmassa osassa autoja ja taloyhtiöiden autopaikoilla roikat alkavat lisääntyä talven lähestyessä. Autojen lisäksi talveen on varauduttava kaikissa muissakin liikennemuodoissa, tiedottaa Traffic Management Finland.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raiteet vaativat talvisin yhteistyötä

Pöllyävä ja kinostuva lumi, kova tuuli ja pakkanen asettavat rautatieliikenteelle haasteita muun muassa teknisten järjestelmien kanssa. Rautateillä talveen varautuminen vaatii kaikkien toimijoiden yhteistyötä. TMFG-konsernin rautatieliikenteen ohjauksesta vastaava Finrail on varautunut talveen tiivistämällä yhteistyötä entisestään.

– Viime talvi oli monin tavoin haasteellinen. Olemme yhteistyössä eri toimijoiden kanssa käyneet läpi viime vuoden tilannetta ja määritelleet kehittämistoimenpiteitä, joista osa saadaan käyttöön jo tulevaksi talveksi ja osa vaatii pidemmän aikavälin kehitystyötä. Tavoitteena on, että pystyisimme valmistautumaan tulevaan talveen aiempaa paremmin, Finrailin operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää kertoo.

Toimijat ovat tunnistaneet useita kymmeniä tarvittavia toimenpiteitä ja keinoja. Yhdeksi konkreettiseksi esimerkiksi kerrotaan lumityösuunnitelmien huomattavasti aiempaa tarkempi laatiminen koko rataverkon tasolla.

– Olemme tehneet järjestelmä- ja toimintatapakehitystä. Yhteistyössä laaditut suunnitelmat ovat aiempaa tarkempia ja niiden laatimiseen on panostettu huomattavasti enemmän. Olemme myös kehittäneet lumitilanteeseen liittyvää viestintää rautateiden operatiivisten toimijoiden kesken, Järvenpää sanoo.

Finrail Oy vastaa rautateiden liikenteenohjauksesta, liikennesuunnittelusta, kapasiteetinhallinnasta, käyttökeskustoiminnasta ja matkustajainformaatiosta. Muita toimijoita rautateillä on muun muassa infrasta ja kunnossapidosta vastaava Väylä ja operaattorit, kuten VR.

Vaihtelevat talvet vaikeuttaa varautumista

Itämeren hyvin vaihtelevat talvet vaatii yhteistyötoimintaa myös laivoilla. Esimerkiksi jääpeitteen laajuus vaikuttaa suuresti talvimerenkulun toimintaan. Meriliikenteen ohjauksesta vastaava VTS Finland kertoo varautuvansa talveen samaan tapaan kuin Finrail kiskoilla, yhteistyöllä.

– Talvimerenkulku ja siihen varautuminen on aina monien osapuolten, kuten satamien, varustamojen, rahtaajien, murtajien, luotsien jne., saumatonta yhteispeliä.  Päivitämmekin tällä hetkellä yhteistyössä Väyläviraston ja muiden talvimerenkulun toimijoiden kanssa talvimerenkulun yhteistyöohjeita, jolla varmennetaan myös tulevaan talvikauteen turvallinen meriliikenne, VTS Finlandin operatiivinen johtaja Sari Talja kertoo.

Lentoasemien kunnossapito tärkeässä roolissa

Ennen talvikauden alkua lentoasemilla käydään yhteistyötapaamisissa läpi käsikirjoihin lennonvarmistuksen toimintamalleja. Lennonjohto tekee tiivistä yhteistyötä lentoasemien kunnossapidon kanssa varmistaakseen sujuvan liikennöinnin kaikissa olosuhteissa.

– Toimintamme poikkeaa monien muiden maiden tavoista johtaa lentoliikennettä ja aurauskalustoa talviolosuhteissa. Suomessa lentoasemia ei tarvitse sulkea lumenpoistoa varten, vaan lennonjohto järjestää lentoliikenteen siten, että kunnossapidon liukkaudentorjuntaan liittyvät toimenpiteet onnistuvat oikeaan aikaan, AND Finlandin Suomen Lennonjohtokeskuksen johtaja Kari Hannula toteaa.

Lähde: Traffic Management Finland Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat