10.1.2021 Matkailu Maastoajoelämys: Yli 11 000 kilon maastojättiläinen – KrAZ-255B maastokuorma-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aakeille aroille suunnitellun KrAZ-255B:n heikkous on sen kankeus, joten toria pienemmällä alueella ei ajoneuvolla ajeta ympyrää. KrAZin jättiläismäiset mittasuhteet paljastuvat, kun astelee sen viereen, tai kun rinnalle ajetaan Zil 131, jonka etupuskuri jää puoli metriä alemmas. Vuodesta 1967 ensin Neuvostoliitossa ja 1990-luvulla vielä Ukrainassa valmistetun KrAZ-255B:n omapaino on yli 11 000 kiloa ja leveyttä sillä on 2,75 metriä. Pelkkä alennusvaihteen jakolaatikko painaa 420 kiloa.Ohjausvälitys on äärimmäisen hidas ja kun vielä ruuvi-/kuulamutterityyppisen ohjauksen raidetankoon vaikuttava tehostin toimii paremmin oikealle käännettäessä, käyvät kuljettajan kädet kuin tynnyrinpesijällä, sekä suoralla että mutkissa. Halkaisijaltaan suuri, ohutkehäinen, liukas ja kolmipuolainen ohjauspyörä viimeistelee heikon tuntuman. Aakeille aroille suunnitellun KrAZ-255B:n heikkous on sen kankeus, joten toria pienemmällä alueella sillä ei ajeta ympyrää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrutuntumaa hakiessaPerinteisistä kuorma-autoista poiketen KrAZissa on mekaaninen seisontajarru, joten liikkeelle voi lähteä heti moottorin käynnistyttyä.Normaali jarrujärjestelmä sen sijaan toimii paineilmalla, joten kannattaa huomioida, että jarrut toimivat vasta muutaman minuutin ajon jälkeen, kun kompressori on nostanut paineet yli kuuden kilon ja punainen varoitusvalo sammuu kojelaudasta.Tasaisen julmaa vääntöä236 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä kuulostavat parilla ahtimella varustetun nykydieselin lukemilta, mutta 1960-luvun Neuvostoliitossa nämä lukemat edellyttivät 14,9-litraista V8-dieseliä. Moottoriöljyn määrä on 32 litraa ja jäähdytysjärjestelmässä on nestettä 51 litraa.Vääntö on niin tasaisen julmaa, että KrAZia ajetaan käytännössä pelkästään tyhjäkäynnillä ja vauhtia säädellään vaihtamalla vaihdetta.Ison maavaran ja traktorinrengaskuvioisten kumien ansiosta KrAZia ei pidättele edes puolentoista metrin hanki. Runko joustaa maastoajossa sen verran, että ristiriipunnassa kytkin saattaa jäädä luistamaan tai ainakin irrottaa eri kohdassa, kun vivusto taipuu rungon mukana. Ainoa heikkous maastossa on isojen ulkomittojen ja suuren kääntösäteen tuoma kankeus.Vain tärkeimmät mittaritViivasuoran kojelaudan päämittarit ovat nopeus- ja paineilmajärjestelmän mittari. Kierroslukumittari puuttuu, muttei sitä tarvitakaan. Kahdelle mutkalle taivutetun vaihdekepin muotoilu muistuttaa syöksylaskijan sauvaa, mutta ei takuulla aerodynamiikan takia.Sotavalo-teksti kojelaudassa sijaitsevan napin vieressä muistuttaa auton käyttötarkoituksesta. Oven sisäpuolen muotoilu on kopioitu jerrykannun kyljen kuvioinnista. Hytissä on puurunko ja urbaanin tarinan mukaan alkuperäiseen työkalusarjaan kuuluu puuhöylä, jolla ovien käyntivaraa voi säätää puurungon eläessä.Yksi keino talven kylmyyttä vastaan on toimia vinssatessa vaijeripoikana, sillä 22-millisen vaijerin vetäminen lämmittää kovemmallakin pakkasella, paitsi ehkä sormia. Eksoottinen ominaisuus 1960-luvun neuvostosuunnitteisessa KrAZissa on ajon aikana toimiva rengaspaineen säätömahdollisuus. Wau!Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää vääntö ei lopu kesken rengaspaineen säätö mahdollista ajon aikana nopea liikkeellelähtö käynnistyksen jälkeen Huonoa jarrut toimivat vasta muutaman minuutin käytön jälkeen kankeus Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous