10.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ranskalainen työjuhta – Renault Alaskan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllättäen avolavamallien myynti kasvaa muualla maailmassa, meillähän ne ovat aina olleet tuttu näky. Yhtä yllättävää on uusien merkkien lähteminen mukaan pick-upkisaan. Tuorein tulija on Renault Alaskan. Hyvää: maastoajo, vetokyky, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: maantieajo, kaupunkiajo, säilytystilan puute Renault Alaskan ei suinkaan ole merkin ensimmäinen pick-up, sillä vuosina 1950-1957 valmistettiin Renault Coloralen lavallista versiota. Sen vaisu menestys sai Renaultin luovuttamaan Afrikan ranskalaisten siirtomaiden avolavaherruuden Peugeotille. Siirtomaat ovat itsenäistyneet, mutta kestävien ja monikäyttöisten lava-autojen tarve ei ole kehittyvistä maista poistunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset sukujuuretAlaskan ei ole vaatinut Renaultilta suuria tuotekehityspanoksia. Auto on rakennettu japanilaisen konsernisiskon Nissanin tunnetusta ja suositusta Navarasta, kuten vasta esitelty Mercedes-Benz X-sarjakin.Renault on kuitenkin valinnut räätälöintiin saksalaisia helpomman linjan. Vain keulan muotoilu on pantu kokonaan uusiksi ja ilme muistuttaa Renaultin henkilömalleja.Muutoin on tyydytty Nissanin ratkaisuihin niin korissa kuin sisustuksessakin.Kojelaudan asettelu, hallintalaitteet ja monitoiminäytön toimintalogiikka ovat identtisiä Navaran kanssa, eli selkeitä, helppokäyttöisiä ja laadukkaan oloisia.Tyypilleen uskollinenAjettavuudeltaan Alaskan ei tee yllätyksiä. Ratin Renault-logo peitettynä eroa Nissaniin ei huomaisi, konepellin muotoilu on ehkä vähän lihaksikkaampi. Itse asiassa eroa muihinkaan pick-upeihin ei ajossa ole helppo tehdä, vaikka Renault käyttää takajousituksessa monivarsituentaa.Tuhannen kilon kantavuusvaatimus ja maastoajon vaatimat pitkät joustoliikkeet tekevät kevyellä kuormalla kaupunkiajosta pomppuista ja maantieajosta nypyttävää. Samoin ohjaus ei lyö käsille maastossa, mutta ei myöskään tuo maantieajoon tarvittavaa tarkkuutta, herkkyyttä tai tuntoa.Erillisen rungon tuomista eduista vain hiljaisuus auttaa maantiellä.Omat moottoritMoottorit ovat aidointa ranskalaista Alaskanissa, sillä ne ovat alun perin Renault Masterin 2,3-litraisia nelisylinterisiä yhteispaineruiskutusdieseleitä. Nissanin dieselithän ovat suurimmalti osin Renaultin käsialaa.Tehoversioita on kaksi, 163 tai 190 hevosvoimaa. Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti.Kytkettävä neliveto 50/50-voimanjaolla, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat kuten Navarassa.Maahantuoja empii vielä Alaskanin ottamista valikoimiin. Ohjaamovaihtoehtojen, varusteluvaihtoehtojen ja hintojen ollessa arvailua kilpailuasetelman spekulointi on vaikeaa. Sinällään pick-upit ovat kaikista autoluokista eniten ominaisuuksiltaan toisiaan muistuttavia.Renaultin näkemyksen olisi suonut tuovan enemmän ranskalaista eleganssia tai uusia innovaatioita tähän työjuhtamaiseen autoluokkaan.No, kaipa yksi samanlainen vaihtoehto vielä markkinoilla menisi?Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa