10.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ranskalainen työjuhta – Renault Alaskan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllättäen avolavamallien myynti kasvaa muualla maailmassa, meillähän ne ovat aina olleet tuttu näky. Yhtä yllättävää on uusien merkkien lähteminen mukaan pick-upkisaan. Tuorein tulija on Renault Alaskan. Hyvää: maastoajo, vetokyky, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: maantieajo, kaupunkiajo, säilytystilan puute Renault Alaskan ei suinkaan ole merkin ensimmäinen pick-up, sillä vuosina 1950-1957 valmistettiin Renault Coloralen lavallista versiota. Sen vaisu menestys sai Renaultin luovuttamaan Afrikan ranskalaisten siirtomaiden avolavaherruuden Peugeotille. Siirtomaat ovat itsenäistyneet, mutta kestävien ja monikäyttöisten lava-autojen tarve ei ole kehittyvistä maista poistunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset sukujuuretAlaskan ei ole vaatinut Renaultilta suuria tuotekehityspanoksia. Auto on rakennettu japanilaisen konsernisiskon Nissanin tunnetusta ja suositusta Navarasta, kuten vasta esitelty Mercedes-Benz X-sarjakin.Renault on kuitenkin valinnut räätälöintiin saksalaisia helpomman linjan. Vain keulan muotoilu on pantu kokonaan uusiksi ja ilme muistuttaa Renaultin henkilömalleja.Muutoin on tyydytty Nissanin ratkaisuihin niin korissa kuin sisustuksessakin.Kojelaudan asettelu, hallintalaitteet ja monitoiminäytön toimintalogiikka ovat identtisiä Navaran kanssa, eli selkeitä, helppokäyttöisiä ja laadukkaan oloisia.Tyypilleen uskollinenAjettavuudeltaan Alaskan ei tee yllätyksiä. Ratin Renault-logo peitettynä eroa Nissaniin ei huomaisi, konepellin muotoilu on ehkä vähän lihaksikkaampi. Itse asiassa eroa muihinkaan pick-upeihin ei ajossa ole helppo tehdä, vaikka Renault käyttää takajousituksessa monivarsituentaa.Tuhannen kilon kantavuusvaatimus ja maastoajon vaatimat pitkät joustoliikkeet tekevät kevyellä kuormalla kaupunkiajosta pomppuista ja maantieajosta nypyttävää. Samoin ohjaus ei lyö käsille maastossa, mutta ei myöskään tuo maantieajoon tarvittavaa tarkkuutta, herkkyyttä tai tuntoa.Erillisen rungon tuomista eduista vain hiljaisuus auttaa maantiellä.Omat moottoritMoottorit ovat aidointa ranskalaista Alaskanissa, sillä ne ovat alun perin Renault Masterin 2,3-litraisia nelisylinterisiä yhteispaineruiskutusdieseleitä. Nissanin dieselithän ovat suurimmalti osin Renaultin käsialaa.Tehoversioita on kaksi, 163 tai 190 hevosvoimaa. Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti.Kytkettävä neliveto 50/50-voimanjaolla, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat kuten Navarassa.Maahantuoja empii vielä Alaskanin ottamista valikoimiin. Ohjaamovaihtoehtojen, varusteluvaihtoehtojen ja hintojen ollessa arvailua kilpailuasetelman spekulointi on vaikeaa. Sinällään pick-upit ovat kaikista autoluokista eniten ominaisuuksiltaan toisiaan muistuttavia.Renaultin näkemyksen olisi suonut tuovan enemmän ranskalaista eleganssia tai uusia innovaatioita tähän työjuhtamaiseen autoluokkaan.No, kaipa yksi samanlainen vaihtoehto vielä markkinoilla menisi?Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous