10.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ranskalainen työjuhta – Renault Alaskan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllättäen avolavamallien myynti kasvaa muualla maailmassa, meillähän ne ovat aina olleet tuttu näky. Yhtä yllättävää on uusien merkkien lähteminen mukaan pick-upkisaan. Tuorein tulija on Renault Alaskan. Hyvää: maastoajo, vetokyky, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: maantieajo, kaupunkiajo, säilytystilan puute Renault Alaskan ei suinkaan ole merkin ensimmäinen pick-up, sillä vuosina 1950-1957 valmistettiin Renault Coloralen lavallista versiota. Sen vaisu menestys sai Renaultin luovuttamaan Afrikan ranskalaisten siirtomaiden avolavaherruuden Peugeotille. Siirtomaat ovat itsenäistyneet, mutta kestävien ja monikäyttöisten lava-autojen tarve ei ole kehittyvistä maista poistunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaiset sukujuuret Alaskan ei ole vaatinut Renaultilta suuria tuotekehityspanoksia. Auto on rakennettu japanilaisen konsernisiskon Nissanin tunnetusta ja suositusta Navarasta, kuten vasta esitelty Mercedes-Benz X-sarjakin. Renault on kuitenkin valinnut räätälöintiin saksalaisia helpomman linjan. Vain keulan muotoilu on pantu kokonaan uusiksi ja ilme muistuttaa Renaultin henkilömalleja. Muutoin on tyydytty Nissanin ratkaisuihin niin korissa kuin sisustuksessakin. Kojelaudan asettelu, hallintalaitteet ja monitoiminäytön toimintalogiikka ovat identtisiä Navaran kanssa, eli selkeitä, helppokäyttöisiä ja laadukkaan oloisia. Tyypilleen uskollinen Ajettavuudeltaan Alaskan ei tee yllätyksiä. Ratin Renault-logo peitettynä eroa Nissaniin ei huomaisi, konepellin muotoilu on ehkä vähän lihaksikkaampi. Itse asiassa eroa muihinkaan pick-upeihin ei ajossa ole helppo tehdä, vaikka Renault käyttää takajousituksessa monivarsituentaa. Tuhannen kilon kantavuusvaatimus ja maastoajon vaatimat pitkät joustoliikkeet tekevät kevyellä kuormalla kaupunkiajosta pomppuista ja maantieajosta nypyttävää. Samoin ohjaus ei lyö käsille maastossa, mutta ei myöskään tuo maantieajoon tarvittavaa tarkkuutta, herkkyyttä tai tuntoa. Erillisen rungon tuomista eduista vain hiljaisuus auttaa maantiellä. Omat moottorit Moottorit ovat aidointa ranskalaista Alaskanissa, sillä ne ovat alun perin Renault Masterin 2,3-litraisia nelisylinterisiä yhteispaineruiskutusdieseleitä. Nissanin dieselithän ovat suurimmalti osin Renaultin käsialaa. Tehoversioita on kaksi, 163 tai 190 hevosvoimaa. Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Kytkettävä neliveto 50/50-voimanjaolla, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat kuten Navarassa. Maahantuoja empii vielä Alaskanin ottamista valikoimiin. Ohjaamovaihtoehtojen, varusteluvaihtoehtojen ja hintojen ollessa arvailua kilpailuasetelman spekulointi on vaikeaa. Sinällään pick-upit ovat kaikista autoluokista eniten ominaisuuksiltaan toisiaan muistuttavia. Renaultin näkemyksen olisi suonut tuovan enemmän ranskalaista eleganssia tai uusia innovaatioita tähän työjuhtamaiseen autoluokkaan. No, kaipa yksi samanlainen vaihtoehto vielä markkinoilla menisi? Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa