16.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uskallanko painaa pohjaan – Hyundai i30N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttiversiota on odotettu siitä asti, kun Hyundai lähti mukaan rallitaistoon. Valmistaja on onnistunut heti ensiyrittämällä, aivan kuin se olisi tehnyt GTI-autoja aina. Hyundai i30N ei pistä silmään parkkipaikalla, isot pyörät, matalat helmat ja pari punaista viirua erottavat sen vakiomallista. Autoon voi hypätä ilman nolostumista, jota siipihirviö Civic Type-R:n lähelläkin liikkuminen aiheuttaa. Sen voi myös käynnistää parkkihallissa piiloutumatta kojelaudan alle, moottori käynnistyy vaimeasti muristen. Päät eivät käänny, mutta asian harrastajat aavistavat nuotista, ettei vakiopelistä ole kyse.Myöhemmin opin, että ääntä saisi lisää ajoasetuksia säätämällä. Olin kuitenkin niin tyytyväinen pappa-asetuksiin, etten sellaisia osannut kaivata.Liikkeellelähtö on helppo, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja kytkin ei ota kiinni liian äkäisesti. Stumppaamisen iloa ei pidä suoda vieressä seuraaville kollegoille. Kaasun annostelu vaatii malttia verrattuna nykyisiin taloudellisuusvirityksiin. Taajamanopeuksilla pintakaasu riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiedettävä myös arkikäytössäTien auetessa uskallan polkea pedaalia vähän syvemmälle. Turbo herää henkiin nopeasti. Voimaa löytyy ilahduttavasti jo alakierroksilta ja veto jatkuu puhtaasti läpi koko kierrosalueen. Tai ainakin siihen asti, kun huomaan nopeuden karanneen pitkälle laittoman puolelle. Etuvetoisen vetelykin pysyy kohtuuden rajoissa. Jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat.Hyundain alusta on suunniteltu nopea ja mutkainen tie mielessä, mutta se on siedettävä myös arkikäytössä. Napakka jousitus rajoittaa vain aamukahvin ottamista mukaan matkaan, paitsi jos housut ovat maitokahvin väriset. Ännällä ehtii kuitenkin perille, vaikka juo kahvin kotonakin.Mukulakivetyksellä mikään iskunvaimennuksen asetuksista ei ole kotonaan, mutta vauhdin kasvaessa jousitus herää henkiin. Tätä uskaltaisi kokeilla radallakin. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, miksei tällaista ohjausta voisi olla perusmalleissakin?Sporttinen äänimaailma edellyttää kierroksiaÄänitaso sisällä on onnistunut, rauhallisessa ajossa vaimea, mutta sporttisen sävyn saa esiin kierroksia käyttämällä.Mallimerkinnän N tulee Hyundain suunnittelukeskuksesta Namyangista ja tuo mielikuvia Nürburgringistä tai mutkaisesta tiestä. Silti se ei tarkoita "nou nouta" arkikäyttöön.Viisiovinen kori on tilava perhekäyttöön. Normaali sukkulointi on helppoa, moottori toimii innokkaasti pintakaasulla pihtailemallakin. Pieni maavara ja matalat spoilerit pitää huomioida pysäköidessä.Pienen epämukavuuden kaupungissa kestää haaveillen pitkistä kesälomamatkoista tai ratapäivistä Ahvenistolla. Hyundai i30N Hinta alk. 39 990€ Bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto 202kW(275 hv)/ 6 000 r/min 378 NM / 1 750 -4 200 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 6,1 s huippunopeus 250 km/h (raj.) EU-kulutus(yhd.) 7,1 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Mitat (p/l/k) 4335/1795/1447 mm Akseliväli 2650 mm Takuu 5 vuotta Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ohjaus, istuimet, varustelu Huonoa: kojelauta voisi olla tyylikkäämpi Teksti: Petri Munukka Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”