16.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uskallanko painaa pohjaan – Hyundai i30N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttiversiota on odotettu siitä asti, kun Hyundai lähti mukaan rallitaistoon. Valmistaja on onnistunut heti ensiyrittämällä, aivan kuin se olisi tehnyt GTI-autoja aina. Hyundai i30N ei pistä silmään parkkipaikalla, isot pyörät, matalat helmat ja pari punaista viirua erottavat sen vakiomallista. Autoon voi hypätä ilman nolostumista, jota siipihirviö Civic Type-R:n lähelläkin liikkuminen aiheuttaa. Sen voi myös käynnistää parkkihallissa piiloutumatta kojelaudan alle, moottori käynnistyy vaimeasti muristen. Päät eivät käänny, mutta asian harrastajat aavistavat nuotista, ettei vakiopelistä ole kyse.Myöhemmin opin, että ääntä saisi lisää ajoasetuksia säätämällä. Olin kuitenkin niin tyytyväinen pappa-asetuksiin, etten sellaisia osannut kaivata.Liikkeellelähtö on helppo, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja kytkin ei ota kiinni liian äkäisesti. Stumppaamisen iloa ei pidä suoda vieressä seuraaville kollegoille. Kaasun annostelu vaatii malttia verrattuna nykyisiin taloudellisuusvirityksiin. Taajamanopeuksilla pintakaasu riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiedettävä myös arkikäytössäTien auetessa uskallan polkea pedaalia vähän syvemmälle. Turbo herää henkiin nopeasti. Voimaa löytyy ilahduttavasti jo alakierroksilta ja veto jatkuu puhtaasti läpi koko kierrosalueen. Tai ainakin siihen asti, kun huomaan nopeuden karanneen pitkälle laittoman puolelle. Etuvetoisen vetelykin pysyy kohtuuden rajoissa. Jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat.Hyundain alusta on suunniteltu nopea ja mutkainen tie mielessä, mutta se on siedettävä myös arkikäytössä. Napakka jousitus rajoittaa vain aamukahvin ottamista mukaan matkaan, paitsi jos housut ovat maitokahvin väriset. Ännällä ehtii kuitenkin perille, vaikka juo kahvin kotonakin.Mukulakivetyksellä mikään iskunvaimennuksen asetuksista ei ole kotonaan, mutta vauhdin kasvaessa jousitus herää henkiin. Tätä uskaltaisi kokeilla radallakin. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, miksei tällaista ohjausta voisi olla perusmalleissakin?Sporttinen äänimaailma edellyttää kierroksiaÄänitaso sisällä on onnistunut, rauhallisessa ajossa vaimea, mutta sporttisen sävyn saa esiin kierroksia käyttämällä.Mallimerkinnän N tulee Hyundain suunnittelukeskuksesta Namyangista ja tuo mielikuvia Nürburgringistä tai mutkaisesta tiestä. Silti se ei tarkoita "nou nouta" arkikäyttöön.Viisiovinen kori on tilava perhekäyttöön. Normaali sukkulointi on helppoa, moottori toimii innokkaasti pintakaasulla pihtailemallakin. Pieni maavara ja matalat spoilerit pitää huomioida pysäköidessä.Pienen epämukavuuden kaupungissa kestää haaveillen pitkistä kesälomamatkoista tai ratapäivistä Ahvenistolla. Hyundai i30N Hinta alk. 39 990€ Bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto 202kW(275 hv)/ 6 000 r/min 378 NM / 1 750 -4 200 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 6,1 s huippunopeus 250 km/h (raj.) EU-kulutus(yhd.) 7,1 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Mitat (p/l/k) 4335/1795/1447 mm Akseliväli 2650 mm Takuu 5 vuotta Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ohjaus, istuimet, varustelu Huonoa: kojelauta voisi olla tyylikkäämpi Teksti: Petri Munukka Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen