16.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uskallanko painaa pohjaan – Hyundai i30N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttiversiota on odotettu siitä asti, kun Hyundai lähti mukaan rallitaistoon. Valmistaja on onnistunut heti ensiyrittämällä, aivan kuin se olisi tehnyt GTI-autoja aina. Hyundai i30N ei pistä silmään parkkipaikalla, isot pyörät, matalat helmat ja pari punaista viirua erottavat sen vakiomallista. Autoon voi hypätä ilman nolostumista, jota siipihirviö Civic Type-R:n lähelläkin liikkuminen aiheuttaa. Sen voi myös käynnistää parkkihallissa piiloutumatta kojelaudan alle, moottori käynnistyy vaimeasti muristen. Päät eivät käänny, mutta asian harrastajat aavistavat nuotista, ettei vakiopelistä ole kyse.Myöhemmin opin, että ääntä saisi lisää ajoasetuksia säätämällä. Olin kuitenkin niin tyytyväinen pappa-asetuksiin, etten sellaisia osannut kaivata.Liikkeellelähtö on helppo, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja kytkin ei ota kiinni liian äkäisesti. Stumppaamisen iloa ei pidä suoda vieressä seuraaville kollegoille. Kaasun annostelu vaatii malttia verrattuna nykyisiin taloudellisuusvirityksiin. Taajamanopeuksilla pintakaasu riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiedettävä myös arkikäytössäTien auetessa uskallan polkea pedaalia vähän syvemmälle. Turbo herää henkiin nopeasti. Voimaa löytyy ilahduttavasti jo alakierroksilta ja veto jatkuu puhtaasti läpi koko kierrosalueen. Tai ainakin siihen asti, kun huomaan nopeuden karanneen pitkälle laittoman puolelle. Etuvetoisen vetelykin pysyy kohtuuden rajoissa. Jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat.Hyundain alusta on suunniteltu nopea ja mutkainen tie mielessä, mutta se on siedettävä myös arkikäytössä. Napakka jousitus rajoittaa vain aamukahvin ottamista mukaan matkaan, paitsi jos housut ovat maitokahvin väriset. Ännällä ehtii kuitenkin perille, vaikka juo kahvin kotonakin.Mukulakivetyksellä mikään iskunvaimennuksen asetuksista ei ole kotonaan, mutta vauhdin kasvaessa jousitus herää henkiin. Tätä uskaltaisi kokeilla radallakin. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, miksei tällaista ohjausta voisi olla perusmalleissakin?Sporttinen äänimaailma edellyttää kierroksiaÄänitaso sisällä on onnistunut, rauhallisessa ajossa vaimea, mutta sporttisen sävyn saa esiin kierroksia käyttämällä.Mallimerkinnän N tulee Hyundain suunnittelukeskuksesta Namyangista ja tuo mielikuvia Nürburgringistä tai mutkaisesta tiestä. Silti se ei tarkoita "nou nouta" arkikäyttöön.Viisiovinen kori on tilava perhekäyttöön. Normaali sukkulointi on helppoa, moottori toimii innokkaasti pintakaasulla pihtailemallakin. Pieni maavara ja matalat spoilerit pitää huomioida pysäköidessä.Pienen epämukavuuden kaupungissa kestää haaveillen pitkistä kesälomamatkoista tai ratapäivistä Ahvenistolla. Hyundai i30N Hinta alk. 39 990€ Bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto 202kW(275 hv)/ 6 000 r/min 378 NM / 1 750 -4 200 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 6,1 s huippunopeus 250 km/h (raj.) EU-kulutus(yhd.) 7,1 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Mitat (p/l/k) 4335/1795/1447 mm Akseliväli 2650 mm Takuu 5 vuotta Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ohjaus, istuimet, varustelu Huonoa: kojelauta voisi olla tyylikkäämpi Teksti: Petri Munukka Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa