16.11.2017

Maistiainen: Uskallanko painaa pohjaan – Hyundai i30N

Sporttiversiota on odotettu siitä asti, kun Hyundai lähti mukaan rallitaistoon. Valmistaja on onnistunut heti ensiyrittämällä, aivan kuin se olisi tehnyt GTI-autoja aina.

Hyundai i30N ei pistä silmään parkkipaikalla, isot pyörät, matalat helmat ja pari punaista viirua erottavat sen vakiomallista. Autoon voi hypätä ilman nolostumista, jota siipihirviö Civic Type-R:n lähelläkin liikkuminen aiheuttaa. Sen voi myös käynnistää parkkihallissa piiloutumatta kojelaudan alle, moottori käynnistyy vaimeasti muristen. Päät eivät käänny, mutta asian harrastajat aavistavat nuotista, ettei vakiopelistä ole kyse.

Myöhemmin opin, että ääntä saisi lisää ajoasetuksia säätämällä. Olin kuitenkin niin tyytyväinen pappa-asetuksiin, etten sellaisia osannut kaivata.

Liikkeellelähtö on helppo, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja kytkin ei ota kiinni liian äkäisesti. Stumppaamisen iloa ei pidä suoda vieressä seuraaville kollegoille. Kaasun annostelu vaatii malttia verrattuna nykyisiin taloudellisuusvirityksiin. Taajamanopeuksilla pintakaasu riittää.

Hyundai i30 N

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Siedettävä myös arkikäytössä

Tien auetessa uskallan polkea pedaalia vähän syvemmälle. Turbo herää henkiin nopeasti. Voimaa löytyy ilahduttavasti jo alakierroksilta ja veto jatkuu puhtaasti läpi koko kierrosalueen. Tai ainakin siihen asti, kun huomaan nopeuden karanneen pitkälle laittoman puolelle. Etuvetoisen vetelykin pysyy kohtuuden rajoissa. Jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat.

Hyundain alusta on suunniteltu nopea ja mutkainen tie mielessä, mutta se on siedettävä myös arkikäytössä. Napakka jousitus rajoittaa vain aamukahvin ottamista mukaan matkaan, paitsi jos housut ovat maitokahvin väriset. Ännällä ehtii kuitenkin perille, vaikka juo kahvin kotonakin.

Mukulakivetyksellä mikään iskunvaimennuksen asetuksista ei ole kotonaan, mutta vauhdin kasvaessa jousitus herää henkiin. Tätä uskaltaisi kokeilla radallakin. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, miksei tällaista ohjausta voisi olla perusmalleissakin?

Sporttinen äänimaailma edellyttää kierroksia

Äänitaso sisällä on onnistunut, rauhallisessa ajossa vaimea, mutta sporttisen sävyn saa esiin kierroksia käyttämällä.

Mallimerkinnän N tulee Hyundain suunnittelukeskuksesta Namyangista ja tuo mielikuvia Nürburgringistä tai mutkaisesta tiestä. Silti se ei tarkoita "nou nouta" arkikäyttöön.

Hyundai i30 N

Viisiovinen kori on tilava perhekäyttöön. Normaali sukkulointi on helppoa, moottori toimii innokkaasti pintakaasulla pihtailemallakin. Pieni maavara ja matalat spoilerit pitää huomioida pysäköidessä.

Pienen epämukavuuden kaupungissa kestää haaveillen pitkistä kesälomamatkoista tai ratapäivistä Ahvenistolla.

Hyundai i30N

  • Hinta alk. 39 990€
  • Bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto
  • 202kW(275 hv)/ 6 000 r/min
  • 378 NM / 1 750 -4 200 r/min
  • Suorituskyky 0-100 km/h 6,1 s
  • huippunopeus 250 km/h (raj.)
  • EU-kulutus(yhd.) 7,1 l/100km
  • CO2-päästöt 163 g/km
  • Mitat (p/l/k) 4335/1795/1447 mm
  • Akseliväli 2650 mm
  • Takuu 5 vuotta
  • Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ohjaus, istuimet, varustelu
  • Huonoa: kojelauta voisi olla tyylikkäämpi

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat