16.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uskallanko painaa pohjaan – Hyundai i30N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttiversiota on odotettu siitä asti, kun Hyundai lähti mukaan rallitaistoon. Valmistaja on onnistunut heti ensiyrittämällä, aivan kuin se olisi tehnyt GTI-autoja aina. Hyundai i30N ei pistä silmään parkkipaikalla, isot pyörät, matalat helmat ja pari punaista viirua erottavat sen vakiomallista. Autoon voi hypätä ilman nolostumista, jota siipihirviö Civic Type-R:n lähelläkin liikkuminen aiheuttaa. Sen voi myös käynnistää parkkihallissa piiloutumatta kojelaudan alle, moottori käynnistyy vaimeasti muristen. Päät eivät käänny, mutta asian harrastajat aavistavat nuotista, ettei vakiopelistä ole kyse.Myöhemmin opin, että ääntä saisi lisää ajoasetuksia säätämällä. Olin kuitenkin niin tyytyväinen pappa-asetuksiin, etten sellaisia osannut kaivata.Liikkeellelähtö on helppo, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja kytkin ei ota kiinni liian äkäisesti. Stumppaamisen iloa ei pidä suoda vieressä seuraaville kollegoille. Kaasun annostelu vaatii malttia verrattuna nykyisiin taloudellisuusvirityksiin. Taajamanopeuksilla pintakaasu riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiedettävä myös arkikäytössäTien auetessa uskallan polkea pedaalia vähän syvemmälle. Turbo herää henkiin nopeasti. Voimaa löytyy ilahduttavasti jo alakierroksilta ja veto jatkuu puhtaasti läpi koko kierrosalueen. Tai ainakin siihen asti, kun huomaan nopeuden karanneen pitkälle laittoman puolelle. Etuvetoisen vetelykin pysyy kohtuuden rajoissa. Jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat.Hyundain alusta on suunniteltu nopea ja mutkainen tie mielessä, mutta se on siedettävä myös arkikäytössä. Napakka jousitus rajoittaa vain aamukahvin ottamista mukaan matkaan, paitsi jos housut ovat maitokahvin väriset. Ännällä ehtii kuitenkin perille, vaikka juo kahvin kotonakin.Mukulakivetyksellä mikään iskunvaimennuksen asetuksista ei ole kotonaan, mutta vauhdin kasvaessa jousitus herää henkiin. Tätä uskaltaisi kokeilla radallakin. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, miksei tällaista ohjausta voisi olla perusmalleissakin?Sporttinen äänimaailma edellyttää kierroksiaÄänitaso sisällä on onnistunut, rauhallisessa ajossa vaimea, mutta sporttisen sävyn saa esiin kierroksia käyttämällä.Mallimerkinnän N tulee Hyundain suunnittelukeskuksesta Namyangista ja tuo mielikuvia Nürburgringistä tai mutkaisesta tiestä. Silti se ei tarkoita "nou nouta" arkikäyttöön.Viisiovinen kori on tilava perhekäyttöön. Normaali sukkulointi on helppoa, moottori toimii innokkaasti pintakaasulla pihtailemallakin. Pieni maavara ja matalat spoilerit pitää huomioida pysäköidessä.Pienen epämukavuuden kaupungissa kestää haaveillen pitkistä kesälomamatkoista tai ratapäivistä Ahvenistolla. Hyundai i30N Hinta alk. 39 990€ Bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto 202kW(275 hv)/ 6 000 r/min 378 NM / 1 750 -4 200 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 6,1 s huippunopeus 250 km/h (raj.) EU-kulutus(yhd.) 7,1 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Mitat (p/l/k) 4335/1795/1447 mm Akseliväli 2650 mm Takuu 5 vuotta Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, ohjaus, istuimet, varustelu Huonoa: kojelauta voisi olla tyylikkäämpi Teksti: Petri Munukka Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”