15.11.2015 Matkailu Matka: Jäätikkövaellus Ruotsin huipulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiipeilyn jokamiesluokka, eli jäätikkövaellus säväyttää ensikertalaista. Askel on jäykkä, eikä turvaköysi juuri lämmitä mieltä kymmenien metrien pudotuksen äärellä. Retken parasta antia on itsensä voittaminen ja maisemat. Helikopterin leveät lavat pieksevät ilmaa viisipaikkaisen koneen noustessa kohti taivasta Björklidenin tunturikeskuksen tuntumasta. Lentäjä Jon Larsson painaa kopterin keulan alas ja pian jääkauden rajulla otteella muovaama maisema vilistää alapuolella. Matkalentonopeus on lähes 200 kilometriä tunnissa, joten nousu Kårsan jäätikölle käy nopeasti vuoriston juurella sijaitsevasta keskuksesta.Vuoristo-opas Anders Bergwall kokoaa jäätikölle mielivän ryhmän yhteen varusteiden tarkastusta varten.Alpeilla kiipeily- ja vapaalaskuoppinsa saanut Bergwall on opastanut hiihtäjiä ja kiipeilijöitä lähes kaikilla merkittävillä kohteilla aina arktisilta alueilta Lähi-Itään ja Aasiaan. Silti lähialue kerää varauksetonta kiitosta.– Ihmiset eivät tiedosta alueen potentiaalia. Että näin lähellä voidaan kokea tällaista. Ympäröivästä luonnosta on käytännössä mahdoton olla kiinnostumatta. Sen tunteen haluan jakaa myös asiakkailleni.Ilman kiipeilykenkiin kiinnitettäviä jäärautoja ei jäätikkövaellus onnistu, sillä ilman varmaa pitoa eteneminen ei onnistu. Myös jäähakku ja kypärä ovat välttämättömiä varusteita. Koko ryhmä sidotaan kiinni turvaköyteen kiipeilyvaljaista. Turvallisuudesta ei tällä retkellä tarvitse olla huolissaan. Bergwall toimii opastustyön ohella myös tiukkoihin tilanteisiin erikoistuneena vuoristopelastajana ja vakuuttaa jäätikkövaelluksen sopivan oikein opastettuna vaikka perheelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhkana salakavalat railotLiikkeelle lähdetään harvassa jonossa. Oikeasta etäisyydestä huolehtii köysi, jonka ei sovi kiristyä, mutta ei myöskään laahata jaloissa jäärautojen ulottuvilla.Reitti kiertää jäätikön lumisimmat kohdat. Jäällä on turvallisempaa, lumen alla voi piillä yllättävä railo. Veden jäätikköön poraama jättimäinen reikä näyttää jään paksuuden, mutta ensin on uskallettava hivuttautua jään reunalle kurkistelemaan. Askel on jäykkä, eikä turvaköysi juuri lämmitä mieltä kymmenien metrien pudotuksen äärellä. Kaukana alhaalla kuohuu sulamisvesistä muodostunut jäätikköjoki.Alempana koittaa kiipeilyn vuoro. On nojattava selkä tyhjyyteen sormea ohuemman köyden varassa ja käveltävä seinämää alas jäiseen rotkoon. Kokemattomalle paikka on yllättävän tiukka, mutta oppaan ohjeilla, jäärautojen piikkien, hakun ja köyden varassa matka jatkuu vuoroin alas, vuoroin ylös. Korkeuserot eivät ole valtavia, mutta elämys on suuri.Kiipeilyn perusteista osa menee jännittäessä ohi, mutta ei sentään kaikki. Koko ryhmä on köytetty samaan köyteen, joten on varmaa, että kaveria ei jätetä.Lounastauko vietetään keskellä jäätikköä. Jääkauden voima näkyy vahvasti ympäröivässä maisemassa ja luonnon monipuolisuus karuista olosuhteista huolimatta on hämmentävän laaja. Anders Bergwall näyttää maastosta jäätikön aiempia mittoja. Kolmessa vuosikymmenessä maisema on muuttunut paljon, mutta toistaiseksi vaellettavaa riittää läpi kesäkaudenTeksti ja kuvat: Antti HentinenLaajempi artikkeli Björklidenistä on julkaistu Moottorissa 4/2015. Sen voi ostaa sähköisenä näköisversiona Lehtiluukusta. Lue myös artikkeli luolavaelluksesta samalla seudulla. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?