2.9.2017 Matkailu Matka: Kalojen valtakunta Kotkassa – Maretarium vie pintaa syvemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maretarium on suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunut akvaariotalo, joka suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista. Maretarium on syy sinällään vierailla Kotkassa. Vastaavaa suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunutta akvaariotaloa ei maasta löydy. Kotkassa eväkkäisiin on keskitytty jo vuodesta 2002.Maretariumin suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista aina pikkuruisesta kolmipiikistä valtaviin siperiansampiin.Laveimmillaan lajikirjo on 60:nen tuntumassa ja kalayksilöitä akvaarion 22:ssa erikokoisessa altaassa ui peräti 1 700.Osa niistä on jokaiselle tuttuja, mutta yllätyksiäkin mahtuu sekaan. Harva tietää ulkomuistista, miltä näyttää törö, turpa tai vimpa. Joku saattaisi epäillä, että nimien perusteella kolmikko ei ole kalaa nähnytkään, mutta totuus on toinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa niukka alkuperäislajistoSuomalainen kalakirjo on maailmanlaajuisesti arvioituna kuitenkin niukahko. Syy on osin kylmien olosuhteiden, osin niukasta suolavedestä ja ravinnosta. Myös hitaalla leviämisellä on oma vaikutuksensa.Esimerkiksi Lapin mereksi kutsutussa Inarissa on vain kymmenen alkuperäistä kalalajia, Suur-Saimaassa sentään kolmisenkymmentä.Kalat asettuivat nykyisille vesille noin 10 000 vuotta sitten jääkauden väistyessä. Tuoreimpia tulokkaitakin toki löytyy. Kaikkiaan Suomessa on tavattu 104 kalalajia ja kolme nahkiaslajia.Suomalaisten suosikkikalat selvilleSuomi 100 -juhlavuosi näkyy myös Maretariumissa. Vuoden kuluessa saadaan selville suomalaisten suosikkikala.Äänestys on käynnissä akvaarion altaista suurimman, eli seitsemän metriä syvän Itämerialtaan tuntumassa. Oman suosikki ja lyhyet perustelut kirjataan äänestyslapulle ja lappu laitetaan seinälle odottamaan virallista laskentaa.Silmämääräisesti arvioituna ääniä on annettu jo tuhansia ja kärjen tuntumassa lienee ainakin kolmikko ahven, hauki ja lohi, mutta hajonta on suurta. Komeaa kolmipiikkiäkin on äänestetty, vaikka pikkuruinen kala on monelle todennäköisesti tuntematon.Osa äänistä on selvästi annettu ulkonäön perusteella, osa maistuvan kala-aterian tai jopa puolison sukunimen innoittamana.Puolimijoonaa litraa merivettäJos mahdollista, kannattaa vierailu ajoittaa kalojen ruokinta-aikaan ja suunnata seitsemän metriä syvän Itämeri-altaan tuntumaan.Lasiseinän takana kaloja ruokkivan akvaristi-sukeltajan työskentelyn seuraaminen on elämys itsessään.Parhaassa tapauksessa myös tuijotuskilpailu uteliaan harmaanieriän kanssa järjestyy. Kalalla ei tosin ole silmäluomia, oten rehellistä räpsäyttämistä ei kannata tässä kilpailussa jäädä odottamaan ainakaan henkeään pidätellen.Kesäkauden ulkopuolella sukeltaja käy altaassa 2–3 kertaa viikossa ruokinta- ja huoltotehtävissä, joten päiväohjelma kannattaa tarkastaa akvaarion verkkosivuilta etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuodenkierto näkyy lajistossaMaretariumin lajisto vaihtelee hieman vuodenajan mukaan. Ennen talvihorrosta nähtävänä on kalojen lisäksi muun muassa rapuja, käärmeitä ja sammakoita.Elokuussa Maretariumissa odotettiin rantakäärmeille perheenlisäystä. Kuivan oksan alle leväpedille laskettuja muniaan herkeämättä vahtivaa käärmeparia pääsi seuraamaan aivan lähituntumalta.Lisää matkailua Kotkasta luvassa syyskuussa ilmestyvässä Moottori-lehdessä 9/2017.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa