2.9.2017 Matkailu Matka: Kalojen valtakunta Kotkassa – Maretarium vie pintaa syvemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maretarium on suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunut akvaariotalo, joka suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista. Maretarium on syy sinällään vierailla Kotkassa. Vastaavaa suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunutta akvaariotaloa ei maasta löydy. Kotkassa eväkkäisiin on keskitytty jo vuodesta 2002.Maretariumin suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista aina pikkuruisesta kolmipiikistä valtaviin siperiansampiin.Laveimmillaan lajikirjo on 60:nen tuntumassa ja kalayksilöitä akvaarion 22:ssa erikokoisessa altaassa ui peräti 1 700.Osa niistä on jokaiselle tuttuja, mutta yllätyksiäkin mahtuu sekaan. Harva tietää ulkomuistista, miltä näyttää törö, turpa tai vimpa. Joku saattaisi epäillä, että nimien perusteella kolmikko ei ole kalaa nähnytkään, mutta totuus on toinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa niukka alkuperäislajistoSuomalainen kalakirjo on maailmanlaajuisesti arvioituna kuitenkin niukahko. Syy on osin kylmien olosuhteiden, osin niukasta suolavedestä ja ravinnosta. Myös hitaalla leviämisellä on oma vaikutuksensa.Esimerkiksi Lapin mereksi kutsutussa Inarissa on vain kymmenen alkuperäistä kalalajia, Suur-Saimaassa sentään kolmisenkymmentä.Kalat asettuivat nykyisille vesille noin 10 000 vuotta sitten jääkauden väistyessä. Tuoreimpia tulokkaitakin toki löytyy. Kaikkiaan Suomessa on tavattu 104 kalalajia ja kolme nahkiaslajia.Suomalaisten suosikkikalat selvilleSuomi 100 -juhlavuosi näkyy myös Maretariumissa. Vuoden kuluessa saadaan selville suomalaisten suosikkikala.Äänestys on käynnissä akvaarion altaista suurimman, eli seitsemän metriä syvän Itämerialtaan tuntumassa. Oman suosikki ja lyhyet perustelut kirjataan äänestyslapulle ja lappu laitetaan seinälle odottamaan virallista laskentaa.Silmämääräisesti arvioituna ääniä on annettu jo tuhansia ja kärjen tuntumassa lienee ainakin kolmikko ahven, hauki ja lohi, mutta hajonta on suurta. Komeaa kolmipiikkiäkin on äänestetty, vaikka pikkuruinen kala on monelle todennäköisesti tuntematon.Osa äänistä on selvästi annettu ulkonäön perusteella, osa maistuvan kala-aterian tai jopa puolison sukunimen innoittamana.Puolimijoonaa litraa merivettäJos mahdollista, kannattaa vierailu ajoittaa kalojen ruokinta-aikaan ja suunnata seitsemän metriä syvän Itämeri-altaan tuntumaan.Lasiseinän takana kaloja ruokkivan akvaristi-sukeltajan työskentelyn seuraaminen on elämys itsessään.Parhaassa tapauksessa myös tuijotuskilpailu uteliaan harmaanieriän kanssa järjestyy. Kalalla ei tosin ole silmäluomia, oten rehellistä räpsäyttämistä ei kannata tässä kilpailussa jäädä odottamaan ainakaan henkeään pidätellen.Kesäkauden ulkopuolella sukeltaja käy altaassa 2–3 kertaa viikossa ruokinta- ja huoltotehtävissä, joten päiväohjelma kannattaa tarkastaa akvaarion verkkosivuilta etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuodenkierto näkyy lajistossaMaretariumin lajisto vaihtelee hieman vuodenajan mukaan. Ennen talvihorrosta nähtävänä on kalojen lisäksi muun muassa rapuja, käärmeitä ja sammakoita.Elokuussa Maretariumissa odotettiin rantakäärmeille perheenlisäystä. Kuivan oksan alle leväpedille laskettuja muniaan herkeämättä vahtivaa käärmeparia pääsi seuraamaan aivan lähituntumalta.Lisää matkailua Kotkasta luvassa syyskuussa ilmestyvässä Moottori-lehdessä 9/2017.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin