2.9.2017 Matkailu Matka: Kalojen valtakunta Kotkassa – Maretarium vie pintaa syvemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maretarium on suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunut akvaariotalo, joka suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista. Maretarium on syy sinällään vierailla Kotkassa. Vastaavaa suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunutta akvaariotaloa ei maasta löydy. Kotkassa eväkkäisiin on keskitytty jo vuodesta 2002.Maretariumin suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista aina pikkuruisesta kolmipiikistä valtaviin siperiansampiin.Laveimmillaan lajikirjo on 60:nen tuntumassa ja kalayksilöitä akvaarion 22:ssa erikokoisessa altaassa ui peräti 1 700.Osa niistä on jokaiselle tuttuja, mutta yllätyksiäkin mahtuu sekaan. Harva tietää ulkomuistista, miltä näyttää törö, turpa tai vimpa. Joku saattaisi epäillä, että nimien perusteella kolmikko ei ole kalaa nähnytkään, mutta totuus on toinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa niukka alkuperäislajistoSuomalainen kalakirjo on maailmanlaajuisesti arvioituna kuitenkin niukahko. Syy on osin kylmien olosuhteiden, osin niukasta suolavedestä ja ravinnosta. Myös hitaalla leviämisellä on oma vaikutuksensa.Esimerkiksi Lapin mereksi kutsutussa Inarissa on vain kymmenen alkuperäistä kalalajia, Suur-Saimaassa sentään kolmisenkymmentä.Kalat asettuivat nykyisille vesille noin 10 000 vuotta sitten jääkauden väistyessä. Tuoreimpia tulokkaitakin toki löytyy. Kaikkiaan Suomessa on tavattu 104 kalalajia ja kolme nahkiaslajia.Suomalaisten suosikkikalat selvilleSuomi 100 -juhlavuosi näkyy myös Maretariumissa. Vuoden kuluessa saadaan selville suomalaisten suosikkikala.Äänestys on käynnissä akvaarion altaista suurimman, eli seitsemän metriä syvän Itämerialtaan tuntumassa. Oman suosikki ja lyhyet perustelut kirjataan äänestyslapulle ja lappu laitetaan seinälle odottamaan virallista laskentaa.Silmämääräisesti arvioituna ääniä on annettu jo tuhansia ja kärjen tuntumassa lienee ainakin kolmikko ahven, hauki ja lohi, mutta hajonta on suurta. Komeaa kolmipiikkiäkin on äänestetty, vaikka pikkuruinen kala on monelle todennäköisesti tuntematon.Osa äänistä on selvästi annettu ulkonäön perusteella, osa maistuvan kala-aterian tai jopa puolison sukunimen innoittamana.Puolimijoonaa litraa merivettäJos mahdollista, kannattaa vierailu ajoittaa kalojen ruokinta-aikaan ja suunnata seitsemän metriä syvän Itämeri-altaan tuntumaan.Lasiseinän takana kaloja ruokkivan akvaristi-sukeltajan työskentelyn seuraaminen on elämys itsessään.Parhaassa tapauksessa myös tuijotuskilpailu uteliaan harmaanieriän kanssa järjestyy. Kalalla ei tosin ole silmäluomia, oten rehellistä räpsäyttämistä ei kannata tässä kilpailussa jäädä odottamaan ainakaan henkeään pidätellen.Kesäkauden ulkopuolella sukeltaja käy altaassa 2–3 kertaa viikossa ruokinta- ja huoltotehtävissä, joten päiväohjelma kannattaa tarkastaa akvaarion verkkosivuilta etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuodenkierto näkyy lajistossaMaretariumin lajisto vaihtelee hieman vuodenajan mukaan. Ennen talvihorrosta nähtävänä on kalojen lisäksi muun muassa rapuja, käärmeitä ja sammakoita.Elokuussa Maretariumissa odotettiin rantakäärmeille perheenlisäystä. Kuivan oksan alle leväpedille laskettuja muniaan herkeämättä vahtivaa käärmeparia pääsi seuraamaan aivan lähituntumalta.Lisää matkailua Kotkasta luvassa syyskuussa ilmestyvässä Moottori-lehdessä 9/2017.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla