24.5.2017 Matkailu Matka: Päivä Budvassa, eli elämää Dubrovnikin varjossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kroatian suosio matkailukohteena on noussut kohisten, ja jos se on jo koluttu läpi, katseet voi suunnata Montenegroon. Vuoristoisen rannikon kätköissä odottaa kokemisen arvoinen Budva. Kroatian eteläinen naapuri Montenegro yrittää nousta esiin naapurinsa varjosta. Eväät tähän ovat hyvät, sillä maisemat ovat ainakin yhtä hulppeat. Maa voi myös ylpeillä historiallaan, ja etenkin Venetsian 300 vuotta kestäneen hallintokauden vaikutukset ovat yhä nähtävissä.Kesäkuussa 2006 Serbiasta itsenäistyneen Montenegron suosituin kohde on Budva, pieni ja osittain pittoreski kaupunki keskellä maan vuoristoista rannikkoa. Kesäisin paikka on erityisen suosittu, sillä Budvan 21 kilometriä pitkälle rantakaistaleelle mahtuu parisenkymmentä uimarantaa. Meno on välillä villiäkin, sillä pääsääntöisesti idästä tulevat turistit tykkäävät vauhtijuomasta, jonka avulla jaksaa pitkälle aamuun asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhaa tarjolla sesongin ulkopuolellaEnemmän tilaa ympärilleen vaativa matkailija arvostaa rauhallisempaa elämää kuumimman sesongin ulkopuolella. Siksi minusta paras aika suunnata Budvaan on huhti-toukokuu. Suomessa ei vielä viherrä, mutta hyvällä tuurilla perillä on jo suomalaisittain täysi kesä.Budvaan pääsee kätevimmin lentämällä Dubrovnikiin, ja matkustamalla sieltä pari tuntia linja-autolla. Jo tämä matka on helposti matkan arvoinen, sillä maisemat ovat hulppeat. Vielä lähempänä Budvaa on Tivatin lentokenttä, mutta sille eivät lennä kovinkaan monet isot yhtiöt – etenkään pääsesongin ulkopuolella. Kolmas ja eksoottisin vaihtoehto on lentää pääkaupunkiin Podgoricaan, ja jatkaa sieltä bussilla perille. Tietysti Budvaan pääsee myös omalla autolla. Kesällä liikenne tosin on Budvan lähistöllä yhtä puuroa, ja vapaat parkkipaikat ovat kiven alla.Budva ja autovapaa sydänBudvan sydän on sen kompakti ja autovapaa vanha kaupunki eli Stari Grad, jonka kapeat kujat houkuttelevat maleksimaan rauhallisesti ja päättömästi ympäriinsä. Vanha linnoitus, kirkot sekä sympaattiset kivitalot ovat kaikki useamman valokuvan arvoisia. Kahvilat ja ravintolat ovat auki läpi päivän, ja turistimyymälöissä voi käydä kartuttamassa matkamuistojen kokoelmaa. Tarjolla on tosin lähinnä vain luksustuotteita luksushintaan.Huhtikuussa meno vanhassa kaupungissa on todella rauhallista. Turisteja ei ole juuri lainkaan, joten paikallisilla on aikaa jutella. Englanti on nuoremmilla hallussa, iäkkäämpien kanssa pärjää venäjällä – jos sen sattuu hallitsemaan. Venäjää kuulee joka tapauksessa, sillä Budva on etenkin venäläisten suosima.Budva on kiehtovalla tavalla sekoitus uutta ja vanhaa, nostalgiaa ja nykyaikaa, luksusta ja rappiota sekä itää ja länttä. Montenegroa rakennetaan vauhdilla, joten uutta on paljon – tai ainakin uuden perustuksia. Kaikkea vanhaa ei ole kuitenkaan pistetty sileäksi uuden tieltä, joten vanhat Venentsian ajan rakennukset voivat hyvin joko kunnostettuinta tai kokonaan uudelleen rakennettuina.Tunnelma Stari Gradissa on myös sopivalla tavalla rosoisempi kuin melko sliipatussa Dubrovnikissa. Luksusbrändeissä ovat esillä länsituotteet – tai ainakin niiden kopiot, mutta kylteissä hallitsevat yhä kyrilliset aakkoset. Ja toki vanhan kaupungin vieressä olevassa satamassa voi käydä ihastelemassa hulppeita parikymmenmetrisiä jahteja.Ateria päättää päivänKun on kiertänyt päivän hiljaisilla ja vähitellen hämärtyvillä kujilla, ilta on hyvä päättää ateriaan keskellä vanhaa kaupunkia.Ystävällinen vanha miestarjoilija kantaa pöytään Ahdin antimia eli lautasellisen kevyesti paneerattuja silakoita ja niiden kaveriksi perunoita. Niiden kaveriksi tulee salaatti ja iso vesipullo. Illallisen päälle maistuu vielä kuppi espressoa. Koko lysti kustantaa hieman yli 10 euroa. Valuuttalaskuria ei tarvita, sillä Montenegron valuutta on euro.Yömyssyn voi käydä vielä nauttimassa pienessä kahvilabaarissa, jonka baarimikottarella on myös aikaa vaihtaa kuulumisia turistin kanssa. Ymmärrän kyllä rantalomien päälle, mutta paikallisten kanssa keskustelu avartaa mieltä sekin. Montenegrolla on mielenkiintoinen lähihistoria, eivätkä paikalliset ujostele kertoa mielipiteitään pitkään vallassa olleen Filip Vujanovicin politiikasta.Yösija Budvasta on helppo löytää, ja tarjolla on eri tasoisten hotellien lisäksi myös Itä-Eurooppalaiseen kulttuuriin kuuluvaa kotimajoitusta. Sesongin ulkopuolella pedin voi löytää jo noin 10 eurolla. Omatoimimatkailu ei ole Montenegrossa siis ongelma. Toki elämisen helppoutta arvostava voi ostaa itselleen myös valmiin paketin, Suomesta Budvaan matkoja järjestää ainakin Apollomatkat ja TUI.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?