16.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 6: Loppusuora ja vesieste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yötauolla Ranskan Les Arcsissa piti päättää valitako 1300 kilometrin matka Travemündeen ja siitä rahtilaivalla Suomeen, vai tuplamatka Tallinnaan ja lyhyempi lauttamatka koti-Suomeen. Siinäpä kysymys. Lentäen Espanjaan ja ajamalla takaisin. Ajamme heinäkuun aikana kaksi moottoripyörää Espanjasta Suomeen ja raportoimme matkan varrelta miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan eri maissa. Kuudes ajopäivä on mahdollisesti myös viimeinen, jos onnistumme ajamaan Ranskasta Travemündeen ja Finnlinesin laivaan asti. Toinen vaihtoehto tässä vaiheessa on suunnata Saksan ja Puolan kautta Via Balticalle ja Tallinnaan. Sarjan aiemmat jutut voit lukea täältä.Googlemaps näyttää ajomatkaksi Les Arcsista Finnlinesin terminaalille Travemündeen 1295 kilometriä ja ajoajaksi tasan 14 tuntia. Se tarkoittaisi ensin yhtä tankillista Ranskassa, toisella tankillisella Sveitsin läpi ja sen jälkeen 3-4 tankillista Saksassa. Lauantaina illalla liikennettä tuskin olisi loppumatkasta ruuhkaksi asti, mutta entäpä aikaisemmin päivällä Sveitsissä ja Etelä-Saksassa?Moottoriteiden varsien huoltoasemilla oli selkeät ohjeet hengitysmaskien käytöstä ja turvaetäisyyksistä.Päätimme tehdä lopullisen ratkaisun yrityksestä ehtiä seuraavan yön laivaan vasta Karlsruhen kohdalla Etelä-Saksassa. Silloin laskisimme uudelleen paljonko viimeisen 700 kilometrin matkalle olisi aikaa käytettävissä. Se googlemapsin kartasta ainakin selvisi, että tietöitä autobahnalla olisi useammassakin kohdassa hidastamassa menoa. Tallinnan vaihtoehdon hylkäsimme aamulla pyöriä tarkastaessamme siitä yksinkertaisesta syystä, että Moto Morinin takarengas oli alppiteillä kulunut siihen malliin että turvallisinta olisi välttää turhia ajokilometrejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmilla ottimilla buffet-pöytäänLes Arcsin hiihtokylän hotellissa koronaan oli varauduttu mm. niin, että aamiaisella jokaiselle oli katettu pöytään omat ottimet, joilla käytiin napsimassa ruokaa buffet-pöydästä. Toinen koronan leviämistä ehkäisevä asia oli täälläkin asiakkaiden vähäisyys. Ravintola oli katettu valmiiksi noin 10–15 henkilölle tasaisesti eri pöytiin ympäri salia. Menimme aamiaiselle heti aamukasilta, emmekä nähneet paikalla muita asiakkaita koko aikana.Sveitsin moottoritietarralla on hintaa 39 euroa ja voimassaoloajaksi myyjä ilmoitti 14 kuukautta. Siitä jäi tällä kertaa käyttämättä 13 kuukautta ja 29 päivää.Ranskan läpiajo sujui mallikkaasti ja Sveitsin rajan jälkeen kävimme ostamassa moottoriteiden käytön koko vuodeksi sallivan 39 euron hintaisen tarran. Se olikin ainoa pysähdys käkikellomaassa, kun samalla tankkasimme pyörät ja miehet. Sveitsissä suhtautuminen koronaan oli tämän pysähdyksen perusteella hyvin samanlaista kuin Suomessa. Ehdotonta kasvomaskien käyttöpakkoa ei huoltoasemalla ollut, mutta plexit oli asennettu tiskille henkilökunnan ja asiakkaiden väliin, ja asiakkaat tuntuivat huomioivan hyvin turvaetäisyydet. Henkilökunta ja osa asiakkaista käytti maskia, mutta eivät läheskään kaikki.Turvaetäisyyksistä on helppo huolehtia huoltoasemien ulkotiloissakin silloin, kun samalla mittarikentällä on 32 pumppua.Ei rajatarkastuksiaSveitsi on yleisilmeeltään ilahduttavan siisti ja näyttää vauraalta. Tobleronen ja käkikellojen valmistaminen on ilmeisen kannattavaa puuhaa. Varsinaista rajavalvontaa ei Sveitsiin eikä myöhemmin Saksaan siirryttäessä ollut. Molemmilla rajoilla oli kuitenkin valmiudet tehdä satunnaistarkastuksia, sillä ajokaistoihin oli tehty shikaanit, joissa autot etenivät rajan yli rauhallista hölkkävauhtia.Huoltoasemien sisätiloissa ruokailu oli kielletty, joten eväät nautittiin ulkona ja pöydäksi valittiin kohdalle osuva sopiva rakennelma, vaikka sitten roskis.Karlsruhen kohdalla iltapäiväneljältä laskimme, että viimeisen 700 kilometrin matkaan meillä oli käytössä yhdeksän tuntia, sillä check-in suljettaisiin yhdeltä yöllä ja laiva lähtisi matkaan kahta tuntia myöhemmin. Ei mahdoton urakka, paitsi jos kohdalle osuisi ruuhkia, liikaa tietöitä tai rankkaa sadetta. Mikään näistä ei toteutunut, joten kymmenen minuuttia vuorokauden vaihtumisen jälkeen pysäytimme pyörät Travemünden Skandinavienkailla Finnlinesin lipunmyyntiin. Se olikin ensimmäinen kerta Helsinki-Vantaan lentoaseman jälkeen, kun jouduimme esittämään henkilöpaperit. Melko vapaata siis on matkustaminen ”suljetussa Euroopassa”.Finnlinesin matka Saksasta Helsingin Vuosaareen - eli viimeisen vesiesteen ylitys - vei 29 tuntia. Kun maanantaiaamuna ajoimme ulos laivasta, tömähtivät renkaat Suomen maaperälle lähes minuutilleen viikkoa myöhemmin kuin olimme lähtiessä sulkeneet kotioven. Saldona oli 3900 ajokilometriä, tai kuten me motoristit sanomme, ilometriä.Lähes minuutilleen viikko matkaan lähdön jälkeen saavuimme takaisin Suomen maankamaralle. Helsinki ja Vuosaaren satama.Päivän reitti Google Maps -linkkinä täältä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?