9.1.2018

Matkustajat tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen – paitsi täsmällisyyteen

Tiheän vuorovälin runkolinja 560 Itä-Helsingin Rastilasta Vantaan Myyrmäkeen Helsingissä Malmin bussiterminaalissa Malmin rautatieaseman yhteydessä.

Pääkaupunkiseudulla asuva joukkoliikenteen käyttäjä: lähdetkö matkaan metrolla, lähijunalla, linja-autolla vai raitiovaunulla? Kahdessa näistä olet kyselyn mukaan 91 prosentin todennäköisyydellä tyytyväinen liikkumiskokemukseen.

Asutko pääkaupunkiseudulla ja käytät ainakin joskus joukkoliikennettä? Silloin olet saattanut törmätä Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkustajatyytyväisyyskyselyyn. Kyselyä tehdään nimittäin HSL:n metroissa, lähijunissa, raitiovaunuissa ja linja-autoissa lähes ympäri vuoden arkipäivisin varhaisesta aamusta alkuiltaan saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaluston uusiminen onnistui

Lähes joka yhdeksäs (88 prosenttia) HSL:n matkustajatyytyväisyyskyselyyn vastanneista antoi kyselyssä HSL:lle arvosanan hyvä tai erittäin hyvä. Parhaiten pärjäsivät metro- ja raitiovaunuliikenne 91 prosentilla ja heikoiten reittiuudistuksen seurauksista toipuva Vantaan linja-autoliikenne 82 prosentilla. Linja-autoliikenteen kokonaistyytyväisyys oli 87 % prosenttia.

HSL:n mukaan tyytyväisyys liikennevälineiden siisteyteen parani lähijuna- ja raitiovaunuliikenteessä. Uudet Flirt-junat ja Arctic-vaunut ovat parantaneet matkustusmukavuutta. Metrossa matkustusmukavuutta laskivat syksyllä 2016 käyttöönotetut lyhyemmät metrojunat. 94 prosenttia tyytyväisyyskyselyyn vastanneista koki kuitenkin metron vastaavan matkustustarpeitaan.

Ongelmana opasteet ja täsmällisyys – raitiovaunulinja 9 suurissa vaikeuksissa

HSL:n matkustajatyytyväisyyskyselyn mukaan pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen suurin ongelma on täsmällisyys: tyytyväisyys täsmällisyyteen laski viime vuodesta kolme prosenttiyksikköä. HSL:n mukaan muutosta selittää lippu- ja informaatiojärjestelmän asentamisesta johtunut heikentynyt opastus asemilla ja pysäkeillä.

Suurimmissa vaikeuksissa matkustajien mukaan oli Länsiterminaalista Rautatieaseman kautta Pasilaan kulkenut raitiovaunulinja 9. Vain 60 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä tämän linjan täsmällisyyteen. HSL selittää heikkoa tulosta kuljettajalta lipun ostavilla matkustajilla sekä Pasilaan rakentuvan Tripla-korttelin työmaalla. Täsmällisyyden kanssa vaikeuksissa olivat myös raitiolinjat 7A ja 7B. HSL on hiljattain uudistanut raitiovaunulinjastoaan.

Lähde ja kuva: HSL

Lue lisää:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat