19.11.2021 Ajoneuvot Mazda CX-50 – atleettisempi crossover jää Atlantin taa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda aikoo vyöryttää markkinoille monta uutuuskatumaasturia aivan lähivuosina. Uutuustulvan aloittaja, Pohjois-Amerikkaan suunnattu CX-50, on selkeästi maasturimainen. Se on myös ensimmäinen Mazdan ja Toyotan yhteistehtaassa USA:ssa valmistettava Mazda-malli. CX-50 asettuu toki yleisestikin varsin kilpailtuun luokkaan, mutta nyt tuntuu, että kilpailuasetelmaa riittää Mazdalla jo omasta takaa. CX-30 ja CX-5 asettuvat kooltaan jokseenkin lähelle uutuutta, ja toki myös muotoilu liippaa tarkoituksellisesti läheltä. Mainittuja crossovereita hienoisesti suuremman CX-50:n kuorissa näkyy Kodo -muotokielen viimeisin sovellutus. CX-50 on muotoiltu esimerkiksi CX-5:een verrattuna maastoautomaisen atleettiseksi, ja muistuttaa varsinkin keulastaan sähkömalli MX-30:a. Maavara on jonkin verran CX-5:tä korkeampi.Ulkokuoreen on tuotu korostetun maastohenkisiä elementtejä, joista osa riippuu tietysti varustelusta. Tässä vaiheessa meillä on kuvia ainoastaan tasokkaimmin varustelluista ensiesittelymalleista, joissa näemme tyypillisiä maastohenkisyydestä kertovia aspekteja ulkovärissä ja konepellin maalausyksityiskohdissa, rengastuksessa, taakkatelineessä sekä totta kai asianmukaisissa seikkailumuoveissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuoreen yhteistyön hedelmääUutuusmallin merkittävyyttä lisää tieto sen valmistuspaikasta. CX-50 on siis ensimmäinen Mazda Toyota Manufacturing plantilla Alabaman Huntsvillessä valmistettava Mazda-malli. Huntsville on yksi USA:n avaruusteknologian pääkaupungeista, ja se näkyy yhteistehtaan nimistössä. Toyota nimittäin tuottaa Corolla Crossia kuulentoteemaisella Apollo-tuotantolinjalla, kun taas rinnakkaisella, avaruussukkulasta inspiroituneella Discovery-linjalla valmistuvat pian uudet CX-50:t. Yhteinen tehdas kertoo paljon japanilaisvalmistajien uuden yhteistyön laajuudesta.Sisällä ei koeta kulttuurishokkeja, vaan tunnelma on peruslaadukas.CX-50 saa alkuvaiheessa keulalleen Mazdan oman 2,5-litraisen Skyactiv -bensiinimoottorin. Sen kohdalla vaihtoehdoiksi tarjoillaan perusversiona ahtamatonta ja väkevämpää ahdettua versiota. Moottorista voima välittyy kuusiportaiselle automaatille, ja CX-50 on aina nelivetoinen. Uutuudessa on Intelligent Drive Select function (Mi-Drive). Se on Mazdan uusi ajoavustinjärjestelmä, joka mukauttaa autoa erilaisiin ajo-olosuhteisiin ja käyttötarkoituksiin.Tuonnempana CX-50 -mallisto laajenee Apollo-puolelle, sillä luvassa on Toyotalta lainattu täyshybridivoimalinja. Kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä paljastettu, mutta Apollo- ja Discovery-linjat jakavat muutakin nouhauta keskenään.Lisää uutta ja syventyvää yhteistyötäMainittu uutuustulva tuo crossover-/suv -malleja niin Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan. Mallimerkintälogiikka korotettujen mallien kohdalla vaihtuu pysyvästi kymmenlukuihin, kun Eurooppa tulee saamaan CX-60:n ja suuremman CX-80:n. CX-5 on toistaiseksi suurin meikäläisillä markkinoilla myytävä Mazda-crossover, mutta tähän on tulossa uusien mallien myötä muutos. Isompaa kokoa kompensoidaan niiden kohdalla lataushybridivoimalinjoilla.Pohjoisamerikkalaiset tulevat saamaan – ainakin mallimerkintöjen perusteella – pykälää isommat mallit. CX-70 ja CX-90 saavat keulilleen japanilaisvalmistajan uudet aluevaltaukset, nimittäin rivi-6 -bensiinimoottorit.Kaupunkiautojen maailmasta kerrottakoon vielä, että ennakkotietojen mukaan tuleva Mazda2 tehdään yhteistyössä Toyotan kanssa, mahdollisesti logonvaihdon keinoin. Kuten tiedämme, tällä hetkellä asetelma on Pohjois-Amerikassa toisinpäin, kun Toyota Yarista valmistetaan Meksikossa uudelleenbrändättynä Mazda2:na.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Autocar Kuvat: MazdaLisää aiheesta”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa Koeajo: pehmoilijan päivitykset – Mazda CX-5 Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 Kurotus ylöspäin: Mazda 3 tavoittelee premiumia, mutta raikkaalla reseptillä Maistiainen: Mazda MX-5 2.0 – Kun hyvästä viritetään vieläkin parempi Mazda julkaisi CX-9-maasturin – saapuuko sen turbomoottori Eurooppaan? Lisää aasialaisia logonvaihdoksia: onko Mazda 2 tulevaisuudessa Toyota Yaris?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä