12.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX30 edustaa automaailman kuuminta trendiä: uusi nimi ja pieni korotus. Hyvää: Ergonomia, laatuvaikutelma. Huonoa: Pintakovuus, vaihteisto varauksin. Automaailman kuumimpia trendejä ovat pienillä muutoksilla perheautoista katumaastureiksi muunnetut crossoverit: Skoda Scalasta tehty Kamiq, Kia Ceedistä muunnettu Xceed ja nyt Mazda 3:sta muovattu CX-30. CX-30 aloittaa uuden luvun japanilaisvalmistajan nimipolitiikassa vähän pakosta: CX-3 on jo käytössä Mazda 2 -pohjaisessa katumaasturissa, ja lisäksi yhtiö valmistaa kiinalaismarkkinoille myös CX-5:stä sulavoitettua CX-4 -mallia. Käytännössä CX-30 on kuin maastopuvun pukenut Mazda 3: se on vähän lyhyempi (-65mm), akselivälitään typistetty (-45mm), yhden millin kapeampi, mutta peräti kymmenen senttimetriä korkeampi kuin pystyperäinen Mazda 3. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korotus ja nypistys Ulkoa olemus on hyvin samankaltainen: suurimmat erot löytyvät CX-30:n helmoja ja lokasuojia kiertävistä seikkailumuoveista ja pystyperäistä 3:sta konservatiivisemmista C-pilarien linjoista. Niiden ansiosta CX-30:n takaistuimelta aukeaa paljon kolmosen pystyperää avarammat näkymät. Takatilat ovat varsin ryhdikkäät, mutta vähän keskimittaisia pidemmillä voi pääntila jäädä kortille. Tavaratilaa CX-30 tarjoaa 430 litraa, kun Mazda 3 vetää pystyperäisenä 358 ja sedanina 450 litraa. Sama suku Mazda CX-30 on hyvin Mazda 3:n kaltainen auto. Siis monin paikoin suorastaan erinomainen, mutta silti muutamalla osa-alueella viime metreillä kompastuva. CX-30:n sisätilat noudattavat kolmosen erittäin korkeatasoista laatuvaikutelmaa ja selkeän pelkistettyjä linjoja. Keskimittainen saa erinomaisen ajoasennon laajojen säätöjen ansiosta ja perusergonomia on erinomaista. Bemarimaisella rullalla ohjattava näyttö on häivytetty selkeäksi osaksi kojelaudan linjoja, eikä vain lätkäisty tablettimaisesti paikalleen niin monen merkin tapaan. Muutoinkin Mazdan tapa pitää teknologia orjana eikä renkinä miellyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy …ja sukuviat Aina siinä ei onnistuta: aktiivinen vakionopeudensäädin on karkeatoiminen ja kaistavahti ei ihan aina ole hereillä. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmäkin vihjaa vähän siellä täällä ajamaan 120 kilometriä tunnissa, vaikka rajoitus olisi vain 80 km/h. Myös ajettavuudelta CX-30 tuntuu enemmänkin Mazda 3:n kolmannelta koriversiolta kuin täysin uudelta mallilta: ohjaus on hyvin luonnollinen ja alusta toimii reippaasti ajaessa hienosti, mutta pintakovuus vaivaa jatkuvasti. Välillä CX-30 jopa löytää tiestä herätteitä, jotka saavat koko korin tärähtelemään. Toisaalta melutaso on kohtuullinen ja äänensävy miellyttävä. Koeajoautoa liikuttaa Mazdan 122-hevosvoimainen Skyactiv-G 2.0 -bensiinimoottori. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi maahantuoja ennustaa uutta Skyactiv-X -moottoria, johon ehdimme jo tutustua ulkomailla Mazda 3:n keulalla. Skyactiv-X:llä CX-30 liikkunee selkeästi ripeämmin, mutta rauhallisessa ajossa 122 hevosvoimaakin riittää. Automaattivaihteisto ei nytkään ansaitse täysiä pisteitä: toiminta on etenkin alkuun epämääräistä, mutta tavoille tottuu vähitellen. Laaja mallisto Mazda CX-30:n mallisto on selkeä: tarjolla on kaksi mainittua moottoria (122 ja 180 hv), 6-vaihteiset manuaali- ja automaattivaihteistot ja etu- tai neliveto. Yhdistelmät voi valita muuten vapaasti, mutta nelivetoa 122-hevosvoimaiseen ei tarjota. Mazda CX-30:n hinnat alkavat 27 990 eurosta, eli pari tonnia Mazda 3:n yläpuolelta – lisähinnan vastine rahalle jää mielipideasiaksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe