Ajoneuvot | Uutinen | 12.12.2019

Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30

M Hybrid Skyactiv-G Luxury AT

Mazda CX30 edustaa automaailman kuuminta trendiä: uusi nimi ja pieni korotus. Hyvää: Ergonomia, laatuvaikutelma. Huonoa: Pintakovuus, vaihteisto varauksin.

Jaa artikkeli

Automaailman kuumimpia trendejä ovat pienillä muutoksilla perheautoista katumaastureiksi muunnetut crossoverit: Skoda Scalasta tehty Kamiq, Kia Ceedistä muunnettu Xceed ja nyt Mazda 3:sta muovattu CX-30.

CX-30 aloittaa uuden luvun japanilaisvalmistajan nimipolitiikassa vähän pakosta: CX-3 on jo käytössä Mazda 2 -pohjaisessa katumaasturissa, ja lisäksi yhtiö valmistaa kiinalaismarkkinoille myös CX-5:stä sulavoitettua CX-4 -mallia.

Käytännössä CX-30 on kuin maastopuvun pukenut Mazda 3: se on vähän lyhyempi (-65mm), akselivälitään typistetty (-45mm), yhden millin kapeampi, mutta peräti kymmenen senttimetriä korkeampi kuin pystyperäinen Mazda 3.

Mazda CX-30

Korotus ja nypistys

Ulkoa olemus on hyvin samankaltainen: suurimmat erot löytyvät CX-30:n helmoja ja lokasuojia kiertävistä seikkailumuoveista ja pystyperäistä 3:sta konservatiivisemmista C-pilarien linjoista. Niiden ansiosta CX-30:n takaistuimelta aukeaa paljon kolmosen pystyperää avarammat näkymät. Takatilat ovat varsin ryhdikkäät, mutta vähän keskimittaisia pidemmillä voi pääntila jäädä kortille. Tavaratilaa CX-30 tarjoaa 430 litraa, kun Mazda 3 vetää pystyperäisenä 358 ja sedanina 450 litraa.

Sama suku

Mazda CX-30 on hyvin Mazda 3:n kaltainen auto. Siis monin paikoin suorastaan erinomainen, mutta silti muutamalla osa-alueella viime metreillä kompastuva.

CX-30:n sisätilat noudattavat kolmosen erittäin korkeatasoista laatuvaikutelmaa ja selkeän pelkistettyjä linjoja. Keskimittainen saa erinomaisen ajoasennon laajojen säätöjen ansiosta ja perusergonomia on erinomaista.  Bemarimaisella rullalla ohjattava näyttö on häivytetty selkeäksi osaksi kojelaudan linjoja, eikä vain lätkäisty tablettimaisesti paikalleen niin monen merkin tapaan. Muutoinkin Mazdan tapa pitää teknologia orjana eikä renkinä miellyttää.

…ja sukuviat

Aina siinä ei onnistuta: aktiivinen vakionopeudensäädin on karkeatoiminen ja kaistavahti ei ihan aina ole hereillä. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmäkin vihjaa vähän siellä täällä ajamaan 120 kilometriä tunnissa, vaikka rajoitus olisi vain 80 km/h.

Myös ajettavuudelta CX-30 tuntuu enemmänkin Mazda 3:n kolmannelta koriversiolta kuin täysin uudelta mallilta: ohjaus on hyvin luonnollinen ja alusta toimii reippaasti ajaessa hienosti, mutta pintakovuus vaivaa jatkuvasti. Välillä CX-30 jopa löytää tiestä herätteitä, jotka saavat koko korin tärähtelemään.  Toisaalta melutaso on kohtuullinen ja äänensävy miellyttävä.

Mazda CX-30

Koeajoautoa liikuttaa Mazdan 122-hevosvoimainen Skyactiv-G 2.0 -bensiinimoottori. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi maahantuoja ennustaa uutta Skyactiv-X -moottoria, johon ehdimme jo tutustua ulkomailla Mazda 3:n keulalla.

Skyactiv-X:llä CX-30 liikkunee selkeästi ripeämmin, mutta rauhallisessa ajossa 122 hevosvoimaakin riittää. Automaattivaihteisto ei nytkään ansaitse täysiä pisteitä: toiminta on etenkin alkuun epämääräistä, mutta tavoille tottuu vähitellen.

Mazda CX-30

Laaja mallisto

Mazda CX-30:n mallisto on selkeä: tarjolla on kaksi mainittua moottoria (122 ja 180 hv), 6-vaihteiset manuaali- ja automaattivaihteistot ja etu- tai neliveto. Yhdistelmät voi valita muuten vapaasti, mutta nelivetoa 122-hevosvoimaiseen ei tarjota.

Mazda CX-30:n hinnat alkavat 27 990 eurosta, eli pari tonnia Mazda 3:n yläpuolelta – lisähinnan vastine rahalle jää mielipideasiaksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu