7.10.2023

Mazda MX-5 sai lisää särmää Japanissa – sopii odottaa myös meille

MX-5:n uudistus lienee Kultakutrin mieleen: ei liikaa eikä liian vähän, vaan juuri sopivasti. Tarkemmin tämä merkitsee ehostuksia elektronisiin ajoavustimiin, valoihin sekä 1,5-litraiseen voimanlähdevaihtoehtoon.

Mazda MX-5 syntyi vuonna 1989 japanilaisvalmistajan vastauksena kuuluisille brittiläisille kevyille kaksipaikkaisille roadstereille, autoluokalle, jolla pääsee kaikkein autenttisimmin käsiksi ajamisen nautintoon, ilman mitään ylimääräistä. Sukupuutto on vienyt brittiesikuvan toisensa jälkeen, mutta Mazda MX-5 on osoittautunut luokan menestykselliseksi jatkajaksi, 1,2 miljoonalla myydyllä autolla 34 vuoden aikana.

Mazda on pitänyt MX-5:n hyvin uskollisena esikuvilleen nykyistä, neljättä sukupolvea myöten, mutta nämä viimeisimmät uutiset kertovat, että elektroniikalle on annettu ennätyksellisen suuri rooli roadsterin ajettavuuden terästämisessä huippuunsa. Ajettavuudeltaan vuolaasti kehutusta urheiluautosta voi siis tehdä vieläkin hienomman uudenaikaisilla keinoilla, kajoamatta kuitenkaan mitenkään perustuksiin.

Mazda MX-5:n eli sikäläisittäin Mazda Roadsterin uudistus julkistettiin merkin kotimaassa Japanissa, eikä Mazda ole julkaissut aiheesta mitään virallista japanin lisäksi muilla kielillä. Käännösohjelmat onneksi auttavat, kun teemme selkoa siitä, mitä uutta kaikkien todennäköisyyksien mukaan on ennemmin tai myöhemmin luvassa myös meillä myytävään MX-5 -mallistoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnistaa myös ulkoapäin

Päivitetty MX-5 on itse asiassa melko helppo erottaa "edeltäjästään", sillä sekä etu- että takavaloja on muutettu.

Edessä mennään samoissa umpioissa, mutta muutoksia on tullut sisäosiin, pääasiassa led-huomiovaloihin, jotka Mazdan mukaan mukailevat nyt elävän olennon silmiä. Myös takavalot istuvat samoilla paikoillaan, kuviot sen sijaan eivät. Takana korostetaan aiempaa enemmän kolmiuloitteisuutta sekä MX-5:lle jo perinteeksi muodostunutta pyöreän ja ovaalin yhdistelmää. Lisäksi molemmissa päissä luotetaan jatkossa pelkästään led-tekniikkaan, suuntavilkkuja myöten.

Muut ulkoapäin havaittavat muutokset koskevat entistä kevyemmällä otteella toteutettuja vanteita sekä uutta "Aero Grey Metallic" -ulkoväriä.

Muutoksia voi havaita myös hyppäämällä sisälle autoon. Keskellä lepää nyt uusi "reunaton" Mazda Connect -näyttöruutu, sisältäen muutamia uusia toimintoja, joista osa lienee JDM only -ominaisuuksia. Uusi 8,8-tuumainen näyttö on sama, jonka Mazda 2 ja siellä edelleen tuotannossa oleva CX-3 saivat vain pari viikkoa sitten.

Beigen värimaailman lisääminen uudessa S Leather Package V Selection -versiossa on viittaus esi-isiin, sekä kaimoihin että brittisportteihin.

Turvallisemmin hauska

MX-5:n mainitut elektroniset avaukset käsittävät sekä turvavarusteita että puhtaasti ajamisen hauskuuteen liittyviä tukivempaimia.

Uudet turva- ja liikenneavustimet käsittävät kaksi merkittävää lisäystä varusteluetteloon. Adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimintaperiaate alkaa olla suurimmalle osalle autoilijoista tuttu. Uusi Smart Brake Support auttaa puolestaan havaitsemaan peruutettaessa sivuilta ja takaa yllättävät esteet.

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen etäisyystutkalle on löytynyt oma lokeronsa MX-5:n maskista.

Sitten vielä katsaus sinne mutkatielle. Sen lisäksi, että Mazda on säätänyt MX-5:n ohjaustehostinta aiempaa kevyemmäksi, on se myös tuonut manuaalivaihteisten mallien vetopäähän uudenlaisen epäsymmetrisen kitkalukon, jonka pitäisi tehdä mutkaan sisään ajamisesta vakaampaa. Mutkasta ulos ampaisemisessa puolestaan auttaa 1,5-litraisen voimanlähdevaihtoehdon 3 kilowatin tehonlisäys sekä molempien moottorikokojen moottorinohjausyksikön päivitys kohti parempaa kaasunvastetta.

Kaiken lisäksi käsivaihteisten mallien ajonvakautuksen DSC-Track -toiminto tekee auton ajokäyttäytymisestä turvallisempaa missäpä muuallakaan kuin kilparadalla.

Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat