6.5.2018

Menneen ajan ylellisyyttä: Humber Sceptre oli aikansa Lexus

Humber Sceptre

Hillman Super Minxin rinnalle esiteltiin paremmin varusteltu luksusmalli, joka sai nimekseen Humber Sceptre.

Toyotan luksusmerkki Lexus tai Nissanin samaan tapaan käyttämä Infiniti eivät suinkaan ole uusi tai edes japanilainen keksintö autoteollisuudessa, sillä samaa menetelmää käytti jo yli 50 vuotta sitten Britteinsaarella Hillman tuomalla perusmallien rinnalle paremmin varusteltuja versioita Humber-merkin alla.

Humber Sceptre

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polkupyörätehtaasta autovalmistajaksi

Thomas Humberin 1800-luvulla perustama yritys valmisti aluksi polkupyöriä, mutta vuosisadan vaihteessa se haistoi autonvalmistuksen mahdollisuudet ja vuodesta 1901 alkaen Humber keskittyi autotuotantoon. Mallit olivat keskiluokkaa suurempia mutta muuten konservatiivisia autoja. Autovalmistuksen pioneereihin kuulunut Humber liittyi 1930-luvun alussa Rootes-yhtymään, jonka jälkeen sen malleja yhtenäistettiin Hillmanin kanssa.

Humber Sceptre

Yhteisten mallien rinnalla esiteltiin kuitenkin itsenäisiäkin Humber-malleja aina 1950-luvun loppupuolelle asti. Esimerkiksi Humber Pullman oli peräti 5,1 metrin pituinen yhdeksän hengen auto, jota vauhditti 4,1-litrainen kuutosmoottori. Huippumalli Imperialissa puolestaan oli kolmilitrainen kuutosmoottori, jonka turvin se saavutti 160 kilometrin huippunopeuden.

Sceptre jäi Humberin viimeiseksi malliksi

Vuoden 1964 Humber Sceptre perustui Hillman Super Minxiin, mutta Humberin tyylin mukaisesti se oli ylellisempi. Ulkoisesti Humberin erotti mm. erilaisesta jäähdyttimen säleiköstä sekä tupla-ajovaloista. Tuplat ajovalot oli yleisestikin Humberin eri mallien tunnusmerkki. Muita eroja Super Minxiin olivat mm. Humberin ylivaihde, etupään levyjarrut, kierroslukumittari ja pakkivalo.

Humber Sceptre

Vuoden 1964 Sceptre edusti mallin ensimmäistä MK1-versiota, joka oli tuotannossa vuosina 63-65. MK2 oli elinkaareltaan saman pituinen vuosina 65-67. Pisimpään valmistettiin MK3-versiota, jossa oli peräti 88-hevosvoimainen 1,7-litrainen moottori. Sen valmistus aloitettiin 1967 ja se päättyi vuonna 1976 jääden Humberin viimeiseksi malliksi. Varsinainen Humberin tehdas lopetti jo vuonna 1967, mutta Rootes Group valmisti Sceptreä sen jälkeen vielä lähes kymmenen vuoden ajan.

Humber Sceptre

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat