12.10.2023

Mercedes-AMG GT 4-ovisen Coupén tuotanto alkoi vihdoin Uudessakaupungissa – sisältää kolme melko varmaa Suomen ennätystä

Ainoa pelkästään Mercedes-AMG -brändin alla markkinoitava neliovinen malli valmistetaan jatkossa aina Suomessa.

Mercedes-AMG GT 4-ovinen Coupé rikkoi taatusti vähintään kolme Suomen ennätystä edettyään viime viikolla vihdoinkin tuotantoon Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla. Aiemmin S-sarjan kanssa samassa tehtaassa Saksan Sindelfingenissä valmistetun mallin kaikki tuotanto tapahtuu jatkossa Suomessa.

Näin heti lonkalta voisi todellakin heittää, että Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4Matic+ 4-ovinen Coupé, jolla on pidempi nimi kuin Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvasella, on taatusti pisimmällä nimellä koskaan Suomessa valmistettu automalli. Toinenkin Suomen ennätys rikkoutunee kirkkaasti, nimittäin kalleimman Suomessa valmistetun tuotantohenkilöauton ennätys. Vaikka Uudessakaupungissa on aiemminkin valmistettu kalliiksi miellettäviä autoja, kuten Fisker Karmaa, Mercedes-Benz GLC:tä ja Porsche Boxteria, on veroineen 310 000 euron GT 63 kyllä aivan omassa luokassaan.

Kolmanneksi, Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-ovinen Coupé on taatusti tehokkain Suomessa koskaan valmistettu automalli, onhan se myös tehokkain sarjatuotantoinen Mercedes-malli tähän päivään mennessä. Tämän ennätyksen rikkoisivat todennäköisesti jo 4-ovisen Coupén kuusisylinterisetkin mallit, GT 43 ja -53, mutta ovathan kuuskolmosen 620 kilowattia eli 843 hevosvoimaa ja parhaimmillaan jopa 1 400 newtonmetriä jotain aivan ennennäkemätöntä periaatteessa perheautossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Balsamia haavoille

Siirtäessään suosituimman mallinsa, GLC-katumaasturin, viime vuonna toiseen sukupolveensa, Mercedes-Benz päätti lopettaa valmistussopimuksensa tämän mallin kohdalla Valmet Automotiven kanssa. On ymmärrettävää, että tämän mittaluokan mallin menetys on suuri isku, eikä tilannetta helpota myöskään se tosiasia, että Mercedes-Benz suunnittelee lopettavansa A-sarjan tuotannon. Tänä vuonna sivu suun meni niin ikään peräti kaksi erilaista aurinkosähköautoa, Sono Motorsin Sion ja Lightyear 0, jotka kaatuivat projekteina ilmeisesti kokonaan.

Uusi Mercedes-AMG -malli on täten todellakin balsamia haavoille Valmet Automotivelle, ja sillä on noin 200 hengen työllistävä vaikutus. GT:tä varten on rakennettu tuotantolinjaa jo kuukausikaupalla. Muokkauksissa pystyttiin hyödyntämään osittain GLC:n vanhoja puitteita, mutta paljon jouduttiin rakentamaan myös uutta, niin spesiaalista mallista tässä on kyse.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz/Veho Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat