21.4.2019 Ajoneuvot Mercedes-Benz GLS: kun S-sarjalla pitäisi päästä maastoonkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin suurin katumaasturi on entistä suurempi – ja paljon teknisempi. Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLS jatkaa edeltäjänsä tyyliä: valmistaja lupaa valtavasti kokoa, paljon tilaa, runsaasti ylellisyyttä ja kykyjä myös maastossa. Väitteille löytyy myös melkoisesti katetta – teknologiasta, kuten saksalaisilla on tapana.Uusi GLS on 5207 millimetriä pitkä (+ 77 mm), 1956 mm leveä (+ 22 mm) ja akseliväliä on peräti 3135 millimetriä (+ 60 mm). Venähtäneisiin mittoihin tarjotaan tilaa kuudelle (vakiona Yhdysvalloissa) tai seitsemälle (vakiona Euroopassa). Kasvaneen akselivälin ansiosta toisen istuinrivin kerrotaan olevan entistä väljempi, ja lupaapa Mercedes-Benz kolmannen istuinrivin sopivan jopa 1,94 metrisille. Luonnollisesti kaikki kolme istuinriviä ovat sähköisesti säädettävissä, ja kahden taaimmaisen istuimet voi napinpainalluksella kaataa tasaiseksi lattiaksi. Silloin tavaratilan kooksi kerrotaan pakettiautomaiset 2 400 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistaa käskijänViihtyvyyttä kahdelle ensimmäiselle istuinriville tuo MBUX-tietoviihdejärjestelmä. A-sarjassa debytoinut MBUX pääsee nyt todenteolla töihin, kun se tuodaan ensimmäistä kertaa malliston lippulaivatasolle. Kuljettajaa opastetaan kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä osaa nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käskyjä annetaan, joten istuimen hierontapyyntö ohjataan automaattisesti oikealle istuimelle.Takaistuimelle MBUX:n saa viihtyvyyspaketin myötä. Se käsittää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä musiikin, elokuvien ja internetin käyttöön. Pakettia voi vielä täydentää erillisellä tabletilla.V8 ja dieseleitäLippulaivana on GLS 580 4Matic, joka debytoi 48-voltin teknologialla sähköistetyn painoksen V8-moottorista. Merkitsevät arvot ovat 489 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joita voidaan täydentää sähkömoottorin 250 newtonmetrillä ja 22 hevosvoimalla lyhyksi hetkiksi.Euroopan ulkopuolella tarjotaan myös GLS 450 4Maticia, joka liikkuu myöskin 48-voltin teknologialla tuetun kolmilitraisen rivikuutosen voimin.Euroopassa kuutoskoneen saa vain dieselkäyttöisenä: tarjolla ovat GLS 350 d (286 hv) ja GLS 400 d (330 hv). Mercedes-Benz kertoo kummankin täyttävän vasta 2020 voimaantulevan Euro 6d (RDE Step 2) -pykälän, kiitos SCR-katalysaattoria (AdBlue) tukevan ASC-katalysaattorin (ammonia slip catalyst), joka mahdollistaa typenoksideja vähentävän AdBlue-aineen entistä tarkemman annostelun.Uusi nelivetoLuonnollisesti GLS:n kaikki moottorivaihtoehdot tarjoillaan 9-vaihteisen automaatin ja nelivedon kera. GLS:n 4Matic-neliveto ei enää perustu keskitasauspyörästöön, vaan sen tilalla on voimanjakoa ohjaava monilevytkytkin – käytännössä kyseessä lienee jatkuva takaveto ja monilevytkytkimen kautta säädettävä etuveto, joka on hyvin BMW xDriven kaltainen – ja tavallaan käänteinen versio etuvetopohjaisen A-sarjan 4Maticista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden alustan summaLisärahalla GLS:n vaihteiston perään saa myös perinteisen alennusvaihteiston. Mercedes-Benz painottaa GLS:n maastokykyjä myös alustassa: autoon saa GLE-malliin esitellyn E-Active Body Control -järjstelmän, joka täydentää perinteistä ilmajousitusta hydropneumatiikalla, joka mahdollistaa jokaisen pyörän asennon säätämisen tietokoneohjatusti. Toisin sanoen E-Active Body Controllilla varustettu GLS voi nostaa yksittäistä pyörää ylös tai alaspäin, tai yrittää irrottaa itsensä esteestä heijaamalla koria ylös alas. Maantiellä sama järjestelmä mahdollistaa kamerapohjaisesti töyssyjen ennakoinnin sekä auton kallistamisen mutkaan.Pesuakin on mietittyYksinkertaisempaa teknologiaa edustaa uusi autopesu-toiminto, joka valmistelee auton pestäväksi. Ikkunat sulkeutuvat, peilit taittuvat ja maavara nousee korkeimpaan asentoon, sillä tällöin pyöräntuennasta johtuen auton raideväli kapenee hieman, joten suuri auto mahtuu helpommin pesukoneeseen. Kaikkea se saksalainen keksii.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa