21.4.2019 Ajoneuvot Mercedes-Benz GLS: kun S-sarjalla pitäisi päästä maastoonkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin suurin katumaasturi on entistä suurempi – ja paljon teknisempi. Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLS jatkaa edeltäjänsä tyyliä: valmistaja lupaa valtavasti kokoa, paljon tilaa, runsaasti ylellisyyttä ja kykyjä myös maastossa. Väitteille löytyy myös melkoisesti katetta – teknologiasta, kuten saksalaisilla on tapana.Uusi GLS on 5207 millimetriä pitkä (+ 77 mm), 1956 mm leveä (+ 22 mm) ja akseliväliä on peräti 3135 millimetriä (+ 60 mm). Venähtäneisiin mittoihin tarjotaan tilaa kuudelle (vakiona Yhdysvalloissa) tai seitsemälle (vakiona Euroopassa). Kasvaneen akselivälin ansiosta toisen istuinrivin kerrotaan olevan entistä väljempi, ja lupaapa Mercedes-Benz kolmannen istuinrivin sopivan jopa 1,94 metrisille. Luonnollisesti kaikki kolme istuinriviä ovat sähköisesti säädettävissä, ja kahden taaimmaisen istuimet voi napinpainalluksella kaataa tasaiseksi lattiaksi. Silloin tavaratilan kooksi kerrotaan pakettiautomaiset 2 400 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistaa käskijänViihtyvyyttä kahdelle ensimmäiselle istuinriville tuo MBUX-tietoviihdejärjestelmä. A-sarjassa debytoinut MBUX pääsee nyt todenteolla töihin, kun se tuodaan ensimmäistä kertaa malliston lippulaivatasolle. Kuljettajaa opastetaan kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä osaa nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käskyjä annetaan, joten istuimen hierontapyyntö ohjataan automaattisesti oikealle istuimelle.Takaistuimelle MBUX:n saa viihtyvyyspaketin myötä. Se käsittää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä musiikin, elokuvien ja internetin käyttöön. Pakettia voi vielä täydentää erillisellä tabletilla.V8 ja dieseleitäLippulaivana on GLS 580 4Matic, joka debytoi 48-voltin teknologialla sähköistetyn painoksen V8-moottorista. Merkitsevät arvot ovat 489 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joita voidaan täydentää sähkömoottorin 250 newtonmetrillä ja 22 hevosvoimalla lyhyksi hetkiksi.Euroopan ulkopuolella tarjotaan myös GLS 450 4Maticia, joka liikkuu myöskin 48-voltin teknologialla tuetun kolmilitraisen rivikuutosen voimin.Euroopassa kuutoskoneen saa vain dieselkäyttöisenä: tarjolla ovat GLS 350 d (286 hv) ja GLS 400 d (330 hv). Mercedes-Benz kertoo kummankin täyttävän vasta 2020 voimaantulevan Euro 6d (RDE Step 2) -pykälän, kiitos SCR-katalysaattoria (AdBlue) tukevan ASC-katalysaattorin (ammonia slip catalyst), joka mahdollistaa typenoksideja vähentävän AdBlue-aineen entistä tarkemman annostelun.Uusi nelivetoLuonnollisesti GLS:n kaikki moottorivaihtoehdot tarjoillaan 9-vaihteisen automaatin ja nelivedon kera. GLS:n 4Matic-neliveto ei enää perustu keskitasauspyörästöön, vaan sen tilalla on voimanjakoa ohjaava monilevytkytkin – käytännössä kyseessä lienee jatkuva takaveto ja monilevytkytkimen kautta säädettävä etuveto, joka on hyvin BMW xDriven kaltainen – ja tavallaan käänteinen versio etuvetopohjaisen A-sarjan 4Maticista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden alustan summaLisärahalla GLS:n vaihteiston perään saa myös perinteisen alennusvaihteiston. Mercedes-Benz painottaa GLS:n maastokykyjä myös alustassa: autoon saa GLE-malliin esitellyn E-Active Body Control -järjstelmän, joka täydentää perinteistä ilmajousitusta hydropneumatiikalla, joka mahdollistaa jokaisen pyörän asennon säätämisen tietokoneohjatusti. Toisin sanoen E-Active Body Controllilla varustettu GLS voi nostaa yksittäistä pyörää ylös tai alaspäin, tai yrittää irrottaa itsensä esteestä heijaamalla koria ylös alas. Maantiellä sama järjestelmä mahdollistaa kamerapohjaisesti töyssyjen ennakoinnin sekä auton kallistamisen mutkaan.Pesuakin on mietittyYksinkertaisempaa teknologiaa edustaa uusi autopesu-toiminto, joka valmistelee auton pestäväksi. Ikkunat sulkeutuvat, peilit taittuvat ja maavara nousee korkeimpaan asentoon, sillä tällöin pyöräntuennasta johtuen auton raideväli kapenee hieman, joten suuri auto mahtuu helpommin pesukoneeseen. Kaikkea se saksalainen keksii.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija