4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Teksti Antti Kautonen Kuva Mercedes-Benz, Daimler-Benz Classic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marraskuussa 1984 esitelty Mercedes-Benz W124, se ensimmäinen E-sarjalainen on nyt virallisesti keski-ikäinen. Mercedeksen ikonisen W124-mallisarjan tuotanto alkoi 40 vuotta sitten, marraskuussa 1984. Mallisto esiteltiin lehdistölle Espanjan Sevillassa kuun lopulla, ja autoja oli rullannut Sindelfingenin tuotantolinjalta jo kuun alusta lähtien. Ensimmäiset asiakasautot toimitettiin seuraavan vuoden puolella. Mercedekselle tyypillisesti, myös W124:ää oli synnytetty pitkään, sillä ensimmäiset suuntaviivat edeltäjämalli W123:n seuraajalle piirrettiin jo kesällä 1976, jolloin W123:a ei ollut valmistettu vielä vuottakaan. Kuten moni muukin Mercedeksen hienoimmista malleista, myös W124 piirrettiin muotoilujohtaja Bruno Saccon alaisuudessa. Sen linjat jatkoivat siitä, mihin pari vuotta aikaisemmin esitelty W201-korimallin 190 oli Mercedeksen muotoilun vienyt: selkeät, tarkkaan harkitut suorat muodot ja isomman korin mahdollistamat tasapainoiset mittasuhteet. W124 näyttää vakavalta ja arvokkaalta, muttei silti ylettömän raskaalta – se on niitä autoja, jotka kestävät katselua pitkään. Korin ilmanvastuskerroin oli saatu laskettua tasolle 0.29-0.30, mistä oli apua polttoaineenkulutuksen pienentämisessä edeltäjään verrattuna. Myös alustaratkaisut pohjautuivat pienempään W201:een, jota voidaan pitää myöhemmän Mercedes-suunnittelun kokeilumallina monessakin mielessä. Esittelyajankohdan mallisto kattoi neljä bensiinimoottoria, joista kolme oli ruiskukoneisia (230 E, 260 E ja 300 E) ja yksi kaasutinmoottorinen (200), sekä kolme dieseliä (200 D, 250 D, 300 D). Syksyllä 1985 tuli tarjolle S124-farmarimalli, jollainen on myös Moottorin käyttötestiautona tätäkin kirjoittaessa. Samoihin aikoihin Mercedes-Benz esitteli myös 4Matic-nelivedon kuusisylinterisiin malleihin, ja seuraavana vuonna mallisto täydentyi hardtop-korisella coupemallilla. 90-luvun puolella hinnaston kalliimpaan päätyyn tulivat avomallin lisäksi V8-moottoriset sedanit, joista 500E:n kasasi Porsche. Varakas asiakas saattoi myös tilata 'viissatasensa' E 60 AMG -malliksi päivitettynä, jolloin voimakasi oli kuusilitrainen.W124-mallisto sai kokonaiset kaksi facelift-päivitystä. Ensimmäinen tuli jo vuonna 1989, jolloin kylkiin lisättiin kutsumanimen ’Sacco-paneelit’ saaneet muovit. Nämä ja puskurit sävytettiin monessa väriyhdistelmässä hieman erivärisiksi muun korin kanssa, mikä tuoreutti auton ulkomuotoa entisestään. Vuonna 1993 seurasi toinen facelift, jonka tunnistaa esimerkiksi hieman pyöristetystä etumaskin seudusta, ja nimilätkät pyöräytettiin niin, että aiemmin ruiskukoneisiin viitannut E-kirjain nostettiin nyt mallisarjan nimeksi – E 200, E 220, E 300, E 300 D ja niin edespäin. W124:ää voi silti kutsua takautuvasti E-sarjalaiseksi aina 1985-mallisista autoista lähtien, sillä pitäväthän jotkut 190-mallin Mersuakin C-sarjalaisena.Korvaajamalli W210, se väyrysmersu esiteltiin 1995, mutta viimeiset 124-koriset tehtiin vasta 1997. Kuriositeettina voidaan mainita, että Mercedeksen dieseleitäkin käyttänyt korealaisvalmistaja Ssangyong pohjasi hieman Lexukselta näyttäneen edustusmalli Chairmanin suoraan W124:ään, ja niitä valmistettiin vielä vuonna 2011. W124:n rooli katukuvassa kuluneen 40 vuoden aikana on mielenkiintoinen. Monelle auto oli esittelynsä aikaan työkalu: dieselmalleista tuli miltei taksi-Mersun synonyymi, mutta varustelusta, moottorista ja väristäkin riippuen saattoi kyseessä olla edustus- tai loistoauto. Isolla rahalla ja pitkään suunniteltu W124 sai ansaitusti kestävän maineen, ja vaikka ajatus ’viimeisestä aidosta Mersusta’ riippuu puhujasta ja puhujan autosta, on W124 todennäköisesti yksi viimeisistä oikein viimeisen päälle suunnitelluista merkin edustajista. 2000-luvun alun saksantuontien tulva vetreytti Suomen mersukantaa kummasti, tuoden lisää isokoneisia ja hyvin varusteltuja käytettyjä yksilöitä Suomen kilpiin. Museoautoiän jo vuosia sitten saavuttaneet W124:t ovat pitkään olleet harrasteautoja tai käyttöklassikoita, mutta ei ole mitenkään tavatonta nähdä ihan tavallinen, nuhruinen mutta suorakylkinen mallisarjan edustaja siinä samassa perheauton ja luottovankkurin roolissa, mihin se on vuosikymmeniä sitten hankittu. Eikä sellaista tilaisuutta ole, mihin ei kehtaisi vastavahatulla W124:llä pysäköidä paraatipaikalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 1.3.2025 Uutinen Kerta vielä: Mercedes-Benz suunnittelee uutta V8-voimalinjaa 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 13.3.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen