13.3.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä E53 on ensimmäinen Mercedes-AMG -näkemys tuoreesta W214:stä, sekä sedanina että farmarina. Sen voi omaksua joko sellaisenaan, mutta se toimii myös erinomaisena lämmittelykierroksena tulevalle E63 -huippumallille. Mercedes-Benz onnistuu pitämään uutta E-sarjaansa mukavan tasaisin väliajoin otsikoissa. W214:n ensiesittelyn vuosipäivä lähestyy, ja siitä lähtien Mercedes on tiputellut julkisuuteen hiljalleen eri versioita. Farmarimallin, All-Terrain -elämäntapafarmarin sekä jopa Kiinan markkinoiden jatketun sedanin jälkeen vuorossa on ensimmäinen AMG-malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkömoottorista lisää boostia Uusi Mercedes-AMG E53 on suora seuraaja W213-polven edeltäjälleen. Kuten uutuus, myös väistyvä E53 luottaa 3,0-litraiseen suorakuutoseen, mutta W214:ssä se onkin saanut kaverikseen 120 kilowatin sähkömoottorin. Autossa on siis lataushybridivoimalinja, jonka kruununa olevan kuusisylinterisen bensiinimoottorin teho on 330 kilowattia eli 449 hevosvoimaa. Kun siihen laitetaan pariksi se 163 hevosvoiman sähkömoottori 21 nettokilowattitunnin akulla ruokittuna, ylletään järjestelmän kokonaistehossa 585 hevosvoimaan. Mikäli tämä ei syystä tai toisesta riitä, lisäherkkuna saatava AMG Dynamic Plus Package mahdollistaa pyöreän 450 kilowatin eli 612 hevosvoiman järjestelmätehon, mutta tämä huippulukema edellyttää vielä erikseen Launch Controlin Race Start -moodin aktivointia. E53 pitää toki kaikilla tavoilla tunnistaa AMG-malliksi ja erottaa muista E-sarjan versioista. Auto on esimerkiksi pari senttiä leveämpi, siinä on tunnistettava maski, isommat ilmanottoaukot ja neljä pakoputken ulostuloa. Luonnollisesti auto on saanut myös jäykistyksiä koriin ja alustaan sekä tehokkaamman jarrukaluston. Dynamic Plus -paketin kera auto kiihtyy parhaimmillaan nollasta sataan 3,8 sekunnissa, ja kulkee sedanina 280 km/h, farmarina puolestaan 275 km/h. Uusi E53 ei siis täten ole enää kovin kaukana vanhan polven V8-vetoisesta E63:sta, mikä tietysti lisää painetta tehdä tulevasta W214 -polven E63:sta vielä reilusti edeltäjäänsä väkevämpi. Kuten muillakin uuden E-sarjan lataushybridiversioilla, myös E53 Hybrid 4Maticilla on mahdollista taivaltaa pelkällä sähköllä jopa yli 100 kilometriä. Täyssähköajotilassa auton huippunopeus on vähemmän superautomaiset 140 km/h, eikä 120 kilowatin sähkömoottorin kannata odottaa sinkoavan paritonnista autoa kovin ripeästi mihinkään yksinään. Tässä onkin havaittavissa pieni ristiriita, joka koskee kaikkia tehomalleiksi tarkoitettuja lataushybrideitä. Nimittäin, kukaan tuskin ostaa Mercedes-AMG E53:a ekoautoksi, ajaen sillä ensisijaisesti sähköpainotteista ekoajoa. Silti, hiilidioksidipäästöpohjainen autovero lasketaan pienimpien mahdollisten päästöjen perusteella, ja ero voi olla saman teholuokan polttomoottoriautoihin jopa kymmeniä tuhansia euroja, vaikka ajossa syntyvät todelliset päästöt olisivatkin samaa luokkaa. Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ tulee Euroopassa myyntiin kahtena eri korimallina kevään aikana. Kärkenä tulee täyteen varusteltu Edition 1. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?