6.11.2023

Uusi Mercedes-Benz E-sarja rantautui Kiinaan jatkettuna ja Maybach-twisteillä

14,3 ekstrasenttimetriä akseliväliin tarjoavat Kiinan-mallin matkustajille maistiaisia siitä, kuin he olisivat oikean Mercedes-Maybach S-sarjan takapenkillä.

Kiinan omintakeisille automarkkinoille hyvin tyypillinen piirre on se, että ihan tavallisista ja melko pienistäkin automalleista on tarjolla sikäläisessä tehtaassa valmistettu pitkän akselivälin versio. Jos esimerkiksi Audi Q2 L tuntuu länsimaalaiseen automakuun varsin oudolta kombinaatiolta, on edustusautonakin käytettävä E-sarjan Mercedes jopa helppo kuvitella jatketuksi sedaniksi. Kiinalaisasiakkailla onkin W214-polven E-sarjan L:n myötä mahdollisuus päästä käsiksi eksklusiivisiin ominaisuuksiin S-sarjaa saati S-sarjan Mercedes-Maybachia edullisemmalla hinnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nautitaan takapenkiltä käsin

Beijing Benzillä Pekingissä BAIC:in ja Mercedes-Benzin yhteisyrityksen tehtaassa valmistettava Kiinan versio uudesta E-sarjasta ylittää kokonaispituudellaan hienoisesti viiden metrin rajapyykin. Suurin kasvu, 143 millimetriä lisää, on kuitenkin tullut nimenomaan akseleiden väliin.

Akseliväliäkin E-sarjan L:llä on hieman yli 3 metriä. L on tavallaan uuden E-sarjan neljäs korimalli farmarin, All Terrainin ja tavallisen sedanin jälkeen.

E-sarjan L näyttää jo ulospäin omanlaiseltaan, sillä takaoven takapuolella on ylimääräinen ikkuna aivan kuten mainitussa Mercedes-Maybach S-sarjassa. Samaan suuntaan viittaavat myös erikoiset E/L -logot D-pilareissa. Muilta osin kiinalaisvalmisteinen Eemeli vastaa globaalia mallia, yksityiskohtien riippuessa siitä, onko kyseessä perusmalli vai AMG Line.

Takapenkiltäkin avautuu käytännössä ainakin -Benz S-sarjan tasoinen maisema, erillisistuimineen ja muutamine lisäherkkuineen verrattuna länsimalliin. Takapenkit kallistuvat taaksepäin, ja niiden alta nousevat jalkojen lepuutustuet. Jos oikealla puolella haluaa heittäytyä kunnolla makuulleen, on jopa etumatkustajan istuin napin painalluksella laskettavissa tueksi.

Pääntuissa on niskanlämmitystoiminto, ja käsinojat voivat puolestaan toimia älypuhelimen langattomina latauspisteinä. Burmesterin äänentoistojärjestelmä vastaa jumputuksista, ihan kirjaimellisestikin, sillä istuimissa on tärinätoiminto. Tunnelman kohottamiseksi tunnelmavalaistuksen nauha ulottuu ovista aina takaistuinten takapuolelle asti.

Muitakin pieniä eroja

E-sarjan L:n kojelautanäkymä vastaa sinänsä länsimallia lisävarusteisine Hyperscreeneineen, mutta grafiikat ovat tietenkin kiinankielisiä, ja muutenkin sisältöä - filmeineen ja peleineen - on rajoitettu siten, ettei se pääse muodostamaan uhkaa kansantasavallan aatteelle.

Tässä Lang-versiossa vakiona on sekä ilmajousitus että nelipyöräohjaus. Moottorit ovat nelipyttyisiä kuten meillä Euroopassa, mutta mallimerkinnät eroavat meikäläisistä. Siitä onkin aikaa, kun länsimaissa on nähty viimeksi E 270, mutta tätä tunnusta kantaa Kiinassa nyt 150-kilowattinen versio kaksilitraisesta bensiinimoottorista. Tämä vastaa Euroopassa (ei tosin Suomessa) myytävää E 200 -mallia.

Päivittämällä E 300 L:ään saa vastaavasti käyttöönsä 190 kilowattia, mikä on puolestaan pohjoisamerikkalaisen E 350 -mallin kiinalainen versio. Muut malliversiot saattavat seurata perässä.

Lähteet: Mercedes-Benz, Carscoops Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat