6.11.2023 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz E-sarja rantautui Kiinaan jatkettuna ja Maybach-twisteillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 14,3 ekstrasenttimetriä akseliväliin tarjoavat Kiinan-mallin matkustajille maistiaisia siitä, kuin he olisivat oikean Mercedes-Maybach S-sarjan takapenkillä. Kiinan omintakeisille automarkkinoille hyvin tyypillinen piirre on se, että ihan tavallisista ja melko pienistäkin automalleista on tarjolla sikäläisessä tehtaassa valmistettu pitkän akselivälin versio. Jos esimerkiksi Audi Q2 L tuntuu länsimaalaiseen automakuun varsin oudolta kombinaatiolta, on edustusautonakin käytettävä E-sarjan Mercedes jopa helppo kuvitella jatketuksi sedaniksi. Kiinalaisasiakkailla onkin W214-polven E-sarjan L:n myötä mahdollisuus päästä käsiksi eksklusiivisiin ominaisuuksiin S-sarjaa saati S-sarjan Mercedes-Maybachia edullisemmalla hinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNautitaan takapenkiltä käsinBeijing Benzillä Pekingissä BAIC:in ja Mercedes-Benzin yhteisyrityksen tehtaassa valmistettava Kiinan versio uudesta E-sarjasta ylittää kokonaispituudellaan hienoisesti viiden metrin rajapyykin. Suurin kasvu, 143 millimetriä lisää, on kuitenkin tullut nimenomaan akseleiden väliin.Akseliväliäkin E-sarjan L:llä on hieman yli 3 metriä. L on tavallaan uuden E-sarjan neljäs korimalli farmarin, All Terrainin ja tavallisen sedanin jälkeen.E-sarjan L näyttää jo ulospäin omanlaiseltaan, sillä takaoven takapuolella on ylimääräinen ikkuna aivan kuten mainitussa Mercedes-Maybach S-sarjassa. Samaan suuntaan viittaavat myös erikoiset E/L -logot D-pilareissa. Muilta osin kiinalaisvalmisteinen Eemeli vastaa globaalia mallia, yksityiskohtien riippuessa siitä, onko kyseessä perusmalli vai AMG Line.Takapenkiltäkin avautuu käytännössä ainakin -Benz S-sarjan tasoinen maisema, erillisistuimineen ja muutamine lisäherkkuineen verrattuna länsimalliin. Takapenkit kallistuvat taaksepäin, ja niiden alta nousevat jalkojen lepuutustuet. Jos oikealla puolella haluaa heittäytyä kunnolla makuulleen, on jopa etumatkustajan istuin napin painalluksella laskettavissa tueksi.Pääntuissa on niskanlämmitystoiminto, ja käsinojat voivat puolestaan toimia älypuhelimen langattomina latauspisteinä. Burmesterin äänentoistojärjestelmä vastaa jumputuksista, ihan kirjaimellisestikin, sillä istuimissa on tärinätoiminto. Tunnelman kohottamiseksi tunnelmavalaistuksen nauha ulottuu ovista aina takaistuinten takapuolelle asti.Muitakin pieniä erojaE-sarjan L:n kojelautanäkymä vastaa sinänsä länsimallia lisävarusteisine Hyperscreeneineen, mutta grafiikat ovat tietenkin kiinankielisiä, ja muutenkin sisältöä - filmeineen ja peleineen - on rajoitettu siten, ettei se pääse muodostamaan uhkaa kansantasavallan aatteelle.Tässä Lang-versiossa vakiona on sekä ilmajousitus että nelipyöräohjaus. Moottorit ovat nelipyttyisiä kuten meillä Euroopassa, mutta mallimerkinnät eroavat meikäläisistä. Siitä onkin aikaa, kun länsimaissa on nähty viimeksi E 270, mutta tätä tunnusta kantaa Kiinassa nyt 150-kilowattinen versio kaksilitraisesta bensiinimoottorista. Tämä vastaa Euroopassa (ei tosin Suomessa) myytävää E 200 -mallia.Päivittämällä E 300 L:ään saa vastaavasti käyttöönsä 190 kilowattia, mikä on puolestaan pohjoisamerikkalaisen E 350 -mallin kiinalainen versio. Muut malliversiot saattavat seurata perässä.Lähteet: Mercedes-Benz, Carscoops Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen