17.9.2023

E niin kuin elämäntapa – haluaako entistä seikkailuhenkisempi Mercedes-Benz E-sarjan All Terrain syrjäyttää perinteisen farmarimallin?

Mercedes-Benz E-sarjan All Terrain siirtyy nyt toiseen sukupolveensa, ja siinä on runsaasti maasturimaisia piirteitä. Korotetulle farmarille on vakiintunut käteensopiva termi elämäntapafarmari, mutta haluavatko Mercedes-Benz ja Veho kääntää tämän lopulta kaikkien elämäntavaksi?

Mercedes-Benz keksi E-sarjan All Terrainin toisen kerran nyt kun E-sarja on siirtynyt mallisarjana kuudenteen sukupolveensa. Edellispolvessa Mercedes julkisti E-sarjan farmarista ensimmäistä kertaa korotetun version kilpailemaan ensisijaisesti Audi A6 Allroadia ja Volvon Cross Country -farmareita vastaan, jotka ovat jo pidemmän linjan toimijoita tässä väliluokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

E-sarjalainen kovaan maastoon?

46 millimetriä perus-E-sarjaa korkeammalla kulkevan All Terrainin varusteluettelosta löytyy melko rankan maastoauton piirteitä, ja suurin osa näistä liittyy avustinteknologiaan, mikä on uuden E-sarjan kantavia teemoja, autohan on jo lähtökohtaisesti lastattu täyteen elektroniikkaa.

Maastoajoavustimia, joita emme edes tienneet tarvitsevamme maavaraltaan vain jonkin verran standardi-E-sarjaa korkeammassa ja seikkailumuovein koristellussa premiumfarmarissa, on useita. Off Road -maastoajotilassa auton hyperscreen -tietoviihdenäyttökompleksi alkaa tarjoamaan kuljettajalle tilannekuvaa näyttämällä kompassin, tarkat koordinaatit, kallistuskulma-anturin sekä rengaspainelukemat. Mercedesten isommista maastureista tuttu ominaisuus on "läpinäkyvän konepellin" toiminto, joka antaa kuljettajan näytölle kameroiden avulla virtuaalisesti kuvan auton keulan läpi. Tämä siis 360 asteen kameran ohella.

Kuten E-sarjan farmarissakin, myös tässä korotetussa versiossa on ilmajousitus vakiona, mutta tällä kertaa kummassakin päässä. Yksikammioinen ilmajousitus on osa auton aktiivista alustaa, ja pitää maavaran kuormauksesta riippumatta vakiona. Auton saavuttaessa 120 km/h nopeuden, jousitus laskee maavaraa automaattisesti 15 millimetrillä ilmanvastuksen pienentämiseksi.

All Terrainin maastokelpoisuutta pyritään lisäämään sillä, että seikkailuhenkiset helmasarjat pienentävät ainakin keulan kohtauskulmaa. Keulassa All Terrainin voi erottaa myös hieman erilaisen maskin perusteella, joka käsittää kaksi vaakaripaa.

Suomi-hinnastoa odotellessa

Edellisessä kappaleessa luetellut ominaisuudet ovat ainoat asiat, jotka erottavat All Terrainin muusta E-sarjan mallistosta ja tietenkin aivan ennen kaikkea farmarimallista, joka jakaa korimallinsa All Terrainin kanssa. Käytännössä kaikista muista All Terrainin ominaisuuksista voi siis lukea esimerkiksi E-sarjan koeajoraportista.

Saimme tietää uuden Eemelin Suomi-hinnaston parisen viikkoa sitten, ja siitä silmiin pisti farmarimallin niukka tuontiohjelma. Pitkäkattoista E-sarjaa tuodaan maahan vain E300 e -voimalinjalla, mikä tarkoittaa takavetoista lataushybridibensiiniä noin 79 000 euron alkaen-hinnalla.

Kuten muitakin E-sarjan vaihtoehtoja, myös All Terrainia tullaan valmistamaan bensiini- ja dieselmoottorisena, myös suorakuutosella, sekä yli 100 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yltävänä lataushybridinä. Tuleva All Terrainin Suomi-hinnasto tuo listaan ainakin nelivedon yhdistettynä farmarikoriin, mahdollisesti myös dieselmoottorin.

Onko niin, että vähintään Mercedeksen Suomen-maahantuoja Veho haluaa houkutella epäsuositun korimallin takia aina vain heikommin myyvälle farmarikoriselle E-sarjalle asiakkaita asettamalla pääpanoksen crossover-henkiseen malliin? Sen tulemme näkemään todennäköisesti pian, sillä E-sarjan All Terrainin odotetaan saapuvan ensimmäisille eurooppalaisasiakkaille ensi vuoden alussa. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan tuontiohjelmassa All Terrain oli jo edellissukupolvessa ainoa vaihtoehto mikäli halusi "station wagonin".

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat