30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 Teksti Antti Kautonen Kuva Daimler-Benz, Mercedes-Benz Classic Bruno Sacco ja Mercedes W201 (Kuva: Mercedes-Benz Classic Archives) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs merkittävimmistä Mercedes-muotoilijoista on menehtynyt 90 vuoden iässä. Italialaissyntyinen Bruno Sacco oli varmastikin eräs tunnetuimmista Mercedes-Benzejä piirtäneistä automuotoilijoista. Saccon alaisuudessa linjansa saivat monet Mercedeksen 1900-luvun lopun kultakauden autot, joista ikoninen, Moottorin tämänhetkisenä käyttöklassikkonakin nähty W124-mallisarja on vain yksi.Italian vuoristoisessa Udinessa vuonna 1933 syntynyt Sacco opiskeli Torinon ammattikorkeakoulussa koneinsinööriksi, saatuaan opintoihinsa innoituksen vuoden 1951 Torinon autonäyttelystä. Valmistuttuaan hän haki töitä sekä kuuluisista Pininfarinan ja Ghian koritaloista, joista jälkimmäiseen nuori Bruno pestattiin vuonna 1955. Vuonna 1958 hänet palkattiin Daimler-Benzin vastaperustetulle muotoiluosastolle, jossa varhaisimpina merkittävinä töinään Sacco piirsi C111-urheiluautokonseptin muodot, nimekkään Paul Bracqin piirtäessä tuolloisia tuotantomalleja Mercedeksen ensimmäisenä varsinaisena automuotoilijana. Saccon lokinsiipiset C111-tutkielmat muistetaan muun muassa siitä, että niissä kokeiltiin sekä wankel-, diesel- että bensiinimoottoreita, viimeisimpänä tuplaturboahdettua 4.5 litran V8:a. Vuodet 1975-1999 Sacco johti Daimler-Benzin muotoiluosastoa Friedrich Geigerin jälkeen, alkaen W123-malliston ja erityisesti sen farmarimallin viimeistelystä, kulkien halki W126-ässäsarjan, W201 190:n, W124:n, aina viimeiseen työhönsä eli R230-korikoodia kantaneeseen SL-malliin saakka. Saccon kuuluisa sitaatti "Mercedeksen tulee aina näyttää Mercedekseltä" pitää hyvin paikkansa, kun päämuotoilijan työhistoriaa tarkastelee.Saccon aikana Mercedekset saivat alkuun kenties minimalistisen eleettömät suorat linjat ilman krumeluureja, mutta liian vakavinakaan Sacco-Benzejä ei voine pitää, ainakaan kun katsoo pyöreälamppuista W210-korin E-sarjalaista tai hivenen pulleaa W208 CLK:ta. Ensimmäinen, 1990-luvun puolivälissä esitelty SLK-avoauto on jopa leikkisä, kun sitä vertaa hieman aiemmin tuotantoon tulleeseen, arvokkaaseen ja hienosti ikääntyneeseen R129 SL-sarjalaiseen. Kaikkia töitään Sacco ei pitänyt yhtä onnistuneena kuin vuonna 1982 markkinoille tullutta menestystuotetta, W201-korin 190-mallia, sillä esimerkiksi 1990-lukuisesta W140 S-sarjasta tuli hänen mukaansa liian korkea. W140 ei myöskään ison kokonsa takia saanut aikanaan yhtä varauksettoman suosiollista vastaanottoa kuin edeltäjämalli W126, jota Sacco piti uransa huippuhetkenä.Bruno Saccon työ kynän varressa on sellaista automuotoilua, joka kestää aikaa, osin myös siitä syystä miten pitkäikäisiksi monet hänen aikanaan tuotantoon tulleet Mercedes-mallit ovat osoittautuneet. Hyvinpidetyt 1980-lukuiset Mersut ovatkin varmasti paras muistomerkki Saccon arvokkaille työvuosille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz: 100 vuotta tähtimerkin käyttöönotosta 14.4.2018 Ajoneuvot Kiitos Mercedes-Benz, annoit Audille mainiot eväät menestykseen 1.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG – 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 5.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva(t): Mercedes 770K Cabriolet – panssariovet vuosimallia 1938 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle 20.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ja vielä lisää vanhojen Mersujen eroja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon