30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 Teksti Antti Kautonen Kuva Daimler-Benz, Mercedes-Benz Classic Bruno Sacco ja Mercedes W201 (Kuva: Mercedes-Benz Classic Archives) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs merkittävimmistä Mercedes-muotoilijoista on menehtynyt 90 vuoden iässä. Italialaissyntyinen Bruno Sacco oli varmastikin eräs tunnetuimmista Mercedes-Benzejä piirtäneistä automuotoilijoista. Saccon alaisuudessa linjansa saivat monet Mercedeksen 1900-luvun lopun kultakauden autot, joista ikoninen, Moottorin tämänhetkisenä käyttöklassikkonakin nähty W124-mallisarja on vain yksi.Italian vuoristoisessa Udinessa vuonna 1933 syntynyt Sacco opiskeli Torinon ammattikorkeakoulussa koneinsinööriksi, saatuaan opintoihinsa innoituksen vuoden 1951 Torinon autonäyttelystä. Valmistuttuaan hän haki töitä sekä kuuluisista Pininfarinan ja Ghian koritaloista, joista jälkimmäiseen nuori Bruno pestattiin vuonna 1955. Vuonna 1958 hänet palkattiin Daimler-Benzin vastaperustetulle muotoiluosastolle, jossa varhaisimpina merkittävinä töinään Sacco piirsi C111-urheiluautokonseptin muodot, nimekkään Paul Bracqin piirtäessä tuolloisia tuotantomalleja Mercedeksen ensimmäisenä varsinaisena automuotoilijana. Saccon lokinsiipiset C111-tutkielmat muistetaan muun muassa siitä, että niissä kokeiltiin sekä wankel-, diesel- että bensiinimoottoreita, viimeisimpänä tuplaturboahdettua 4.5 litran V8:a. Vuodet 1975-1999 Sacco johti Daimler-Benzin muotoiluosastoa Friedrich Geigerin jälkeen, alkaen W123-malliston ja erityisesti sen farmarimallin viimeistelystä, kulkien halki W126-ässäsarjan, W201 190:n, W124:n, aina viimeiseen työhönsä eli R230-korikoodia kantaneeseen SL-malliin saakka. Saccon kuuluisa sitaatti "Mercedeksen tulee aina näyttää Mercedekseltä" pitää hyvin paikkansa, kun päämuotoilijan työhistoriaa tarkastelee.Saccon aikana Mercedekset saivat alkuun kenties minimalistisen eleettömät suorat linjat ilman krumeluureja, mutta liian vakavinakaan Sacco-Benzejä ei voine pitää, ainakaan kun katsoo pyöreälamppuista W210-korin E-sarjalaista tai hivenen pulleaa W208 CLK:ta. Ensimmäinen, 1990-luvun puolivälissä esitelty SLK-avoauto on jopa leikkisä, kun sitä vertaa hieman aiemmin tuotantoon tulleeseen, arvokkaaseen ja hienosti ikääntyneeseen R129 SL-sarjalaiseen. Kaikkia töitään Sacco ei pitänyt yhtä onnistuneena kuin vuonna 1982 markkinoille tullutta menestystuotetta, W201-korin 190-mallia, sillä esimerkiksi 1990-lukuisesta W140 S-sarjasta tuli hänen mukaansa liian korkea. W140 ei myöskään ison kokonsa takia saanut aikanaan yhtä varauksettoman suosiollista vastaanottoa kuin edeltäjämalli W126, jota Sacco piti uransa huippuhetkenä.Bruno Saccon työ kynän varressa on sellaista automuotoilua, joka kestää aikaa, osin myös siitä syystä miten pitkäikäisiksi monet hänen aikanaan tuotantoon tulleet Mercedes-mallit ovat osoittautuneet. Hyvinpidetyt 1980-lukuiset Mersut ovatkin varmasti paras muistomerkki Saccon arvokkaille työvuosille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 15.11.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz: 100 vuotta tähtimerkin käyttöönotosta 14.4.2018 Ajoneuvot Kiitos Mercedes-Benz, annoit Audille mainiot eväät menestykseen 10.6.2025 Autoilu Mercedes-AMG puolustaa mestaruuksiaan GT World Challenge Europe -sarjassa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet – avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!