20.12.2023

Minne katosivat seiskapaikkaiset automallit?

2010 Ford Galaxy

Seitsemänpaikkaisten perheautojen markkinoilla on muutaman viime vuoden ajan ollut hiljaista. 5+2–mallit ovat loistaneet poissaolollaan, mutta saapuvatko sähköautot pelastamaan tilanteen?

Vielä vuosikymmen sitten markkinoilla oli reippaanlaisesti 7-paikkaisia automalleja. Esimerkiksi supersuositusta Nissan Qashqaista oli tarjolla +2 –versio, joka imaisi sisäänsä seitsemän matkustajaa. Myös Fordin Max-mallisto mahdollisti useamman mallin turvin suuremman henkilökuljetuskapasiteetin henkilöautopuolelle.

Jos tällä hetkellä haussa auto normia suuremmalle perheyksikölle, ovat vaihtoehdot varsin vähäisiä. Jos perhe ei mahdu keskimääräiseen pari-kolme lasta ja kultainen noutaja –osastolle, saattaa sopivan auton löytäminen olla haaste. Ellei lompakosta sitten löydy varantoja kattamaan yli 100 000 euroa maksavaa autokalustoa.

Kohtuuhintaisen suurperheen automallin löytäminen tuottaa varmasti monelle päänvaivaa, sillä vaihtoehdot ovat etenkin uusissa automalleissa rajallisia. Tällä hetkellä lista on varsin lyhyt: Dacia Jogger, Ford Tourneo Connect, VW Caddy, Peugeot 5008 ja Skoda Kodiaq.

Kun hintaluokka nostetaan sadan tonnin pintaan, alkaa tarjontaa olla hieman laajemmin. Silloin listalle voi nostaa saksalaisten Premium-merkkien suurimmat SUV-mallit, eli BMW X7:n, Audi Q7:n ja Mercedes-Benz GLE:n. Enemmän istuimia tarjoavat myös esimerkiksi Tesla Model X, Land Rover –perhe, Volvo XC90 ja Kia EV9.

Kun katseita aletaan luomaan Premium-henkeä tarjoaviin malleihin, alkavat hinnat 80 000 euron paremmalta puolelta, eikä yläraja kovin äkkiä tule vastaan. Yli 100 000 euroa ei ole summa eikä mikään, kun riviin laitetaan malliston kookkaimpia ja hulppeimpia malleja. Monessa kohdassa saatetaan puhkaista jopa 200 000 euroa, ihanan kallista.

Kia EV9

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kannattaako laittaa suoraan bussia alle?

Henkilöautopohjalle suunnitellut seitsemänpaikkaiset autot ovat suuresta koostaan huolimatta melko tiiviitä silloin, kun kaikki istuimet ovat käytössä. Seitsemän istuinta yläasennossa kutistaa tavaratilan monessa tapauksessa melkein olemattomaksi. Vaikka alla olisi järeä katumaasturi, voi tavaratila jäädä pariin sataan litraan.

Toki listaa voi laajentaa koskemaan pakettiautopohjalle tehtyihin malleihin, jolloin listalle voi nostaa esimerkiksi VW Multivanin kaltaiset automallit. Toki tuolloin myös hankintahinta nousee selkeästi korkeammaksi, vaikka esimerkiksi Multivanin hinta ladattavana hybridinä jää sentään alle 70 000 euron.

Pikkubussi-osastolla useamman penkin lisäksi tarjolla on myös hulppea määrä kuljetuspotentiaalia, sillä autot on rakennettu hyötyajoneuvon pohjalle. Mikäli auton tarkoituksena on tehdä muutakin kuin lyhyttä siirtymää ja kauppakassien kuljettamista, kannattaa auto ehkä valita näiltä listoilta.

Helpotusta suurperheen autovalintaan on tullut hieman yllättäen sähköautoista, sillä 7-paikkaisia automalleja on tarjolla mm. Maxuksella, BYDillä, Peugeotilla, Hongqilla ja Mercedesillä. Halvimmillaan sähköisillä malleilla päästään seiskapaikkaiseen kantaan reilulla 40 000 eurolla, kuten Peugeot e-Rifterin kohdalla.

Seitsemänpaikkaisia automalleja soisi tulevan markkinoille lisääkin, sillä voisi kuvitella, että uusperhekuvioiden myötä moisille on jatkuvaa tarvetta. Sähköistymiskehitys näyttää ainakin toistaiseksi tuottavan markkinoille myös suurempia automalleja.

Kuuntele myös Moottoripodin jakso perheautoista.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat