28.1.2024 Ajoneuvot Mitä MM-rallikauden avaus Monte Carlossa kertoi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voitto Monte Carlossa oli Thierry Neuvillelle todellinen yhdestoista hetki, sillä belgialaisen MM-jahti alkoi täyspotilla. Suomalaisia ei Rally1-luokassa nähty lainkaan. Sami Pajarin debyytti Toyotan Rally2-autolla toi luokan viidennen sijan. Hyundailta kuljettajien mestaruus vielä puuttuu, eikä ole epäilystäkään, etteikö tittelin merkitys ole korealaisvalmistajalle todella tärkeä. Kaksi merkkimestaruutta (2019 ja 2020) toivat makeaa mahan täydeltä, mutta 11.kausi sarjassa tarkoittaa Hyundaille jonkinlaista pakkorakoa toistaa sekä menestys merkkien välisessä taistelussa että saavuttaa kuljettajien maailmanmestaruuden. Thierry Neuvillelle 30 pisteen potti tarkoittaa myös sitä, että mies johtaa MM-sarjaa ensi kertaa sitten vuoden 2020, jolloin hän viimeksi voitti Monten. Tallipäällikkö Cyril Abiteboulille tulos oli erityisen makea. Ranskalaisen johtama tiimi on tehnyt kausien välisen tauon aikana selkeästi autoa kehittäviä asioita. - Tämä on yksi ikonisia kisoja, jossa menestyminen löytyy jokaisen ”bucket listiltä”. Tämä tulos oli demo tiimin hienosta työstä. Auto on muuttunut todella paljon, joten tunne on erittäin upea. Hyundai ei aloittanut rallia kärkivauhtia, vaan hivuttautui kisapäivien aikana tiukassa taistelussa väkisin ohi Toyotan. Se tarkoitti sitä, että niin Sébastien Ogierin (+16,1) kuin Elfyn Evansinkin (45,2) oli antauduttava, ja tyydyttävä sijoihin kaksi ja kolme. Kisaviikko oli Ogierille erityisen raskas, sillä hän sai maanantaina tiedon setänsä, joka oli mahdollistanut ranskalaiselle ralliuran alun, äkillisestä poismenosta. Hyundaille palannut Ott Tänak ei vielä saanut parasta irti itsestään, vaan saalisti neljännen sijan. Virolainen ei ollut kuitenkaan happamana rallin maalissa, sillä parempaa on taatusti tulossa heti Ruotsissa. Tänak voitti Ruotsin rallin viime vuonna. Toyotaan verrattuna Hyundain selkeä vahvuus on se, että Tänak ja Neuville sparraavat toisiaan kovaa rallista toiseen. Sen sijaan Toyotalla ainut mestaruudesta ajava kuljettaja on Evans, joka ei lähtökohtaisesti saa vastaavaa kiriapua tiimitovereistaan – ellei sitten Ogier ja kautensa Ruotsista aloittava Kalle Rovanperä syty aivan yltiöpäiseen tykitykseen osa-aikaisina kuljettajina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulikaste Toyotan uutukaiselle Suurin mielenkiinto Monte Carlossa kohdistui suomalaisittain Toyotaan ja Sami Pajarin otteisiin uuden GR Yaris Rally2:n ratissa. Pajari, 22, teki tasaista työtä rallin lähdöstä maaliin asti, joskin vauhti notkahti aavistuksen kisan loppua kohden. Lopputuloksena luokan viides sija. Eroa kisan voittaneeseen, Citroenilla ajavaan Yohan Rosseliin kertyi 4.46,5 minuuttia. Se tarkoitti 324,44 EK-kilometrin kisassa 0,88 sekunnin tappiota kilometriä kohden. - Kiitokset Toyotan suuntaan hyvästä autosta. Pätkät olivat konstikkaita ja sinne muutama yllättäväkin kohta mahtui sekaan joissa tuli otettua varovasti. Kokonaisuutena kuitenkin positiivinen startti. Toyota luottaa autossaan kolmesylinteriseen moottoriin kilpailijoista poiketen. Nykytekniikalla sylinterien määrä ei ole ratkaiseva tekijä, vaan sekunnin kymmenykset kääntyvät kotiinpäin, kun kuljettaja luottaa autoonsa täydellisesti. Vielä perjantaina auto ei aivan istunut Pajarin hanskaan. - Monissa paikoissa voisi tulla rohkeammin. Auto ei ole kuitenkaan säädöiltään aivan täysin kohdallaan syvissä leikkauksissa, joten koetetaan parantaa tilannetta päivähuollossa, mietti Pajari. Enemmän kuin Pajarin ranteista, tulos kertoo Toyotan keskeneräisyydestä. Auto rakennettiin hyvin toisenlaisella reseptillä kuin vaikkapa Skoda, joskin Toyota tutki tarkasti kilpakumppaniensa löytämiä teknisiä ratkaisuja ennen oman tuotteensa rakentamista. Tiedosta asia ei jää kiinni, mutta tekemisen filosofia kireämpine aikatauluineen tekee selkeän eron. Toyota harsittiin kasaan vain vuodessa, kun Skoda käytti testaamiseen täydet kaksi vuotta, ja käytti lukuisia, nimekkäitä testikuljettajia auton kehitystyössä. Toyota hyödynsi vain satunnaisesti kilpakuljettajiaan, eikä esimerkiksi Rovanperä käynyt kuin pariin otteeseen kokeilemassa autoa. Kilpailun taso WRC2:ssa on kuitenkin monilla mittareilla tulisempaa kuin anemiasta kärsivässä Rally1-luokassa, joten kehitystyöhön panostamisella on näin ollen myös suurempi merkitys. Liukkautta mahtui Monten reitille tälläkin kertaa, mutta osa erikoiskokeista oli täysin kuivia, eli ne vastasivat olosuhteiltaan mitä tahansa toista asvalttirallia. Näillä erikoiskokeilla kukin tiimi ja kuljettaja saavat karun rehellisen arvion omasta iskukyvystään, ja juuri tältä pohjalta on selvää, että Toyotalla on vielä paljon parannettavaa autossaan, sikäli kun se luokitusten puitteissa on mahdollista toteuttaa. Isolla plussalla kirjoihin ja kansiin Montesta merkitään se, että Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen olivat nopein Toyota. Luokan kuudenneksi ehtinyt Stéphane Lefebvre jäi vastaavalla Toyotalla Pajarista 1.12 minuuttia. Ruotsin ralli onkin sitten jo toinen tarina. Pohjoismaisille kuljettajille tutuissa maisemissa ovat kaikki kynnelle kykenevät kuljettajat viivalla, ja auton suorituskyvyllä Montea isompi merkitys. Totuuden hetket ovat vasta edessäpäin. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?