18.1.2021 Liikenne Miten auton lämmitystolppaa käytetään oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei ole sittenkään kaikille aivan selvää, miten auton lämmitystolppaa käytetään turvallisesti. Tässäkin piilee mahdollinen vaara. Auton lämmitystolppaa hyödyntävä nauttii monista eduista. Lämmin ja huurteeton auto on mukavuuden lisäksi parempi myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta.Valitettavasti väärinkäyttöäkin ilmenee ja yksinkertaiselta tuntuva toimi vaatii muutamien asioiden huomioimista. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on oikea henkilö neuvomaan, kuinka auton lämmitystolppaa ja sisätilanlämmitintä käytetään oikeaoppisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten auton lämmitystolppaa käytetään oikein?Lähtökohtana kaikkien sähkölaitteiden kanssa on maalaisjärki. Tästä huolimatta perusasiatkin saattavat helposti unohtua ajattelemattomuudessa tai kiireessä.– Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna aina – siis siitä riippumatta, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Kyseessä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennainen asia, neuvoo Vesalainen.Jos autoa lämmitetään vain kotioloissa, voi johtoa säilyttää auton sijaan myös kotona. Lämmitysjohtoa ei saa kuitenkaan jättää kiinni pistorasiaan, silloin kun auto ei ole lämmityksessä. Myöskään jatkojohtoa ei saa käyttää, joten autoilijan on hankittava oikean pituinen lämmitysjohto.– Lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja näin altistua sähköiskuille. Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin kenelle tahansa auton lähellä liikkuvalle aiheutuu vakava sähköiskun vaara, kertoo Vesalainen.Vesalainen muistuttaa myös, että maassa lojuva lämmitysjohto on lisäksi altis ilkivallalle tai esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille. Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen.Huonolaatuiset tarvikejohdot aiheuttavat tarpeettoman riskin hapertuessaan. Vesalainen suosittelee käyttämään vain laadukkaita, riittävästi pakkasta kestäviä lämmityskaapeleita.Lämmitystolppaa käytetään useimmin pakkasilla ja tästä syystä sen luukun lukko kannattaa voidella säännöllisesti. Näin se toimii moitteettomasti silloinkin, kun kosteus pyrkii tiivistymään nopeasti jäähtyvälle metallipinnalle.– Lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika on syytä tarkastaa ja ajastimen toiminta testata aina aika-ajoin. Tämän voi tehdä jollain sähkölaitteella, jolla tolpan toiminta on helppo todeta. Mikäli tolppaan ei jostain syystä tule sähköä, kannattaa tarkastaa ensin ajastinkellon asento, tolpassa oleva sulake sekä vikavirtasuoja. Vikavirtasuojan toiminta tulisi testata ainakin pari kertaa vuodessa testipainiketta painamalla, jolloin vikavirtasuojan pitäisi laueta, ohjeistaa Vesalainen.Oikeat lämmittimet ja latausAuton lämmittämiseen on käytettävä vain siihen tarkoitukseen kehitettyjä lämmittimiä. Vesalainen tietää toisinaan luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran.– Valitettavan usein luovien lämmitysratkaisujen yhteydessä näkee myös viriteltävän jatkojohtoja ikkunoiden tai ovenkarmien välistä autoon sisälle. Oven tai ikkunan väliin puristuksiin jäänyt johto vaurioituu helposti ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että auton korista voi saada sähköiskun, sanoo Vesalainen.Oman haasteensa aiheuttaa sekin, mikäli lämmitystolppaa käytetään sähköauton tai lataushybridin lataamiseen.– Ennen sähköauton tai ladattavan hybridin kytkemistä tolppaan on varmistettava taloyhtiön sähköjärjestelmän soveltuvuus lataukseen isännöitsijältä tai taloyhtiön edustajalta. Samalla on olennaista sopia latauksesta aiheutuvien kustannusten kohdistamisesta nimenomaan lataajalle, joka usein edellyttää muutostarpeita tolppaan, muistuttaa Vesalainen.Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster