8.5.2016 Ajoneuvot Mitsubishi Galant VR-4 – Vielä 25 vuotta sitten MM-rallin voittoon ajettiin tällaisella autolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Galant VR-4:n tärkein numero oli neljä. Siinä oli neliveto, neljä ovea ja neljä kääntyvää pyörää. Mitsubishi Galant VR-4 on kaukana nykypäivän ralliautosta sekä mitoiltaan että tekniikaltaan. Kun B-ryhmän superautot kiellettiin rallissa kauden 1986 lopulla, tuli autotehtaille kiire saada luokiteltua kilpailukykyiset mallit uuteen A-ryhmään. Mitsubishi oli ajattanut B-ryhmäläisten aikakaudella Starion Turboja, mutta takavetoisena ne eivät olleet kilpailukykyisiä muiden nelivetoja vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina väkivahva turbomoottoriA-ryhmäläisen Mitsubishi rakensi kuudennen sukupolven neliovisen Galant VR-4:n pohjalle. Rallin sääntömuutos miellytti japanilaisia, sillä heille oli tärkeää ulkoisen ja teknisen yhteyden säilyttäminen sarjavalmisteisiin automalleihin. Galantin parhaana ominaisuutena pidettiin A-ryhmään tehtyä vahvaa turbomoottoria. Tehtaan virallisena tiiminä toimi Mitsubishi Ralliart Europe. Se saavutti nelivetoisella ja turboahdetulla Galantilla kolme MM-osakilpailuvoittoa. Ensimmäiseen voittoon ajoi suomalaisten suureksi harmiksi Ruotsin Mikael Ericsson Jyväskylän Suurajoissa 1989. Saman vuoden lopulla Pentti Airikkala ajoi ainoan MM-osakilpailuvoittonsa RAC-rallissa. Viimeisen voiton Galantilla ajoi Kenneth Eriksson kotikisassaan Ruotsin rallissa vuonna 1991.MM-sarjan lisäksi Mitsubishi kilpaili ahkerasti Aasian-Tyynenmeren sarjassa. Japanin Kenjiro Shinozuka vei Galantilla sarjan mestaruuden 1988. Uusseelantilainen Ross Dunkerton puolestaan voitti saman sarjan kahdesti, vuosina 1991 ja 1992.Lasse Lampi Galantin menestyksen taustallaSuomalaisista Mitsua MM-sarjassa ulkoilutti myös Ari Vatanen. Lasse Lampi puolestaan nousi keskeiseen rooliin auton kehittämisessä toimimalla Mitsun testikuskina pitkään. Helkama Auton tukemana kotimainen rallitoiminta oli vilkasta. N-ryhmän ison luokan mestaruudet menivät Galant-kuljettajille 1990 (Arto Kumpumäki), 1992 (Jarmo Kytölehto) ja 1993 (Juha Hellman). Lasse Lampi ajoi A-ryhmän mestariksi 1991.Galant VR-4:n erikoisuus oli hydraulisesti takapyöriä kääntävä nelipyöräohjaus. Sen toimivuus A-ryhmässä käytettyjen kovien kumipuslien takia jäi kyseenalaiseksi, mutta N-ryhmässä ominaisuus auttoi enemmän. Mitsubishi Galant VR-4 oli näytillä Classic Motorshow'ssa keväällä 2016. Katso myös Moottorin messuraportti! Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja