8.5.2016 Ajoneuvot Mitsubishi Galant VR-4 – Vielä 25 vuotta sitten MM-rallin voittoon ajettiin tällaisella autolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Galant VR-4:n tärkein numero oli neljä. Siinä oli neliveto, neljä ovea ja neljä kääntyvää pyörää. Mitsubishi Galant VR-4 on kaukana nykypäivän ralliautosta sekä mitoiltaan että tekniikaltaan. Kun B-ryhmän superautot kiellettiin rallissa kauden 1986 lopulla, tuli autotehtaille kiire saada luokiteltua kilpailukykyiset mallit uuteen A-ryhmään. Mitsubishi oli ajattanut B-ryhmäläisten aikakaudella Starion Turboja, mutta takavetoisena ne eivät olleet kilpailukykyisiä muiden nelivetoja vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina väkivahva turbomoottoriA-ryhmäläisen Mitsubishi rakensi kuudennen sukupolven neliovisen Galant VR-4:n pohjalle. Rallin sääntömuutos miellytti japanilaisia, sillä heille oli tärkeää ulkoisen ja teknisen yhteyden säilyttäminen sarjavalmisteisiin automalleihin. Galantin parhaana ominaisuutena pidettiin A-ryhmään tehtyä vahvaa turbomoottoria. Tehtaan virallisena tiiminä toimi Mitsubishi Ralliart Europe. Se saavutti nelivetoisella ja turboahdetulla Galantilla kolme MM-osakilpailuvoittoa. Ensimmäiseen voittoon ajoi suomalaisten suureksi harmiksi Ruotsin Mikael Ericsson Jyväskylän Suurajoissa 1989. Saman vuoden lopulla Pentti Airikkala ajoi ainoan MM-osakilpailuvoittonsa RAC-rallissa. Viimeisen voiton Galantilla ajoi Kenneth Eriksson kotikisassaan Ruotsin rallissa vuonna 1991.MM-sarjan lisäksi Mitsubishi kilpaili ahkerasti Aasian-Tyynenmeren sarjassa. Japanin Kenjiro Shinozuka vei Galantilla sarjan mestaruuden 1988. Uusseelantilainen Ross Dunkerton puolestaan voitti saman sarjan kahdesti, vuosina 1991 ja 1992.Lasse Lampi Galantin menestyksen taustallaSuomalaisista Mitsua MM-sarjassa ulkoilutti myös Ari Vatanen. Lasse Lampi puolestaan nousi keskeiseen rooliin auton kehittämisessä toimimalla Mitsun testikuskina pitkään. Helkama Auton tukemana kotimainen rallitoiminta oli vilkasta. N-ryhmän ison luokan mestaruudet menivät Galant-kuljettajille 1990 (Arto Kumpumäki), 1992 (Jarmo Kytölehto) ja 1993 (Juha Hellman). Lasse Lampi ajoi A-ryhmän mestariksi 1991.Galant VR-4:n erikoisuus oli hydraulisesti takapyöriä kääntävä nelipyöräohjaus. Sen toimivuus A-ryhmässä käytettyjen kovien kumipuslien takia jäi kyseenalaiseksi, mutta N-ryhmässä ominaisuus auttoi enemmän. Mitsubishi Galant VR-4 oli näytillä Classic Motorshow'ssa keväällä 2016. Katso myös Moottorin messuraportti! Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous