8.5.2016 Ajoneuvot Mitsubishi Galant VR-4 – Vielä 25 vuotta sitten MM-rallin voittoon ajettiin tällaisella autolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Galant VR-4:n tärkein numero oli neljä. Siinä oli neliveto, neljä ovea ja neljä kääntyvää pyörää. Mitsubishi Galant VR-4 on kaukana nykypäivän ralliautosta sekä mitoiltaan että tekniikaltaan. Kun B-ryhmän superautot kiellettiin rallissa kauden 1986 lopulla, tuli autotehtaille kiire saada luokiteltua kilpailukykyiset mallit uuteen A-ryhmään. Mitsubishi oli ajattanut B-ryhmäläisten aikakaudella Starion Turboja, mutta takavetoisena ne eivät olleet kilpailukykyisiä muiden nelivetoja vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina väkivahva turbomoottoriA-ryhmäläisen Mitsubishi rakensi kuudennen sukupolven neliovisen Galant VR-4:n pohjalle. Rallin sääntömuutos miellytti japanilaisia, sillä heille oli tärkeää ulkoisen ja teknisen yhteyden säilyttäminen sarjavalmisteisiin automalleihin. Galantin parhaana ominaisuutena pidettiin A-ryhmään tehtyä vahvaa turbomoottoria. Tehtaan virallisena tiiminä toimi Mitsubishi Ralliart Europe. Se saavutti nelivetoisella ja turboahdetulla Galantilla kolme MM-osakilpailuvoittoa. Ensimmäiseen voittoon ajoi suomalaisten suureksi harmiksi Ruotsin Mikael Ericsson Jyväskylän Suurajoissa 1989. Saman vuoden lopulla Pentti Airikkala ajoi ainoan MM-osakilpailuvoittonsa RAC-rallissa. Viimeisen voiton Galantilla ajoi Kenneth Eriksson kotikisassaan Ruotsin rallissa vuonna 1991.MM-sarjan lisäksi Mitsubishi kilpaili ahkerasti Aasian-Tyynenmeren sarjassa. Japanin Kenjiro Shinozuka vei Galantilla sarjan mestaruuden 1988. Uusseelantilainen Ross Dunkerton puolestaan voitti saman sarjan kahdesti, vuosina 1991 ja 1992.Lasse Lampi Galantin menestyksen taustallaSuomalaisista Mitsua MM-sarjassa ulkoilutti myös Ari Vatanen. Lasse Lampi puolestaan nousi keskeiseen rooliin auton kehittämisessä toimimalla Mitsun testikuskina pitkään. Helkama Auton tukemana kotimainen rallitoiminta oli vilkasta. N-ryhmän ison luokan mestaruudet menivät Galant-kuljettajille 1990 (Arto Kumpumäki), 1992 (Jarmo Kytölehto) ja 1993 (Juha Hellman). Lasse Lampi ajoi A-ryhmän mestariksi 1991.Galant VR-4:n erikoisuus oli hydraulisesti takapyöriä kääntävä nelipyöräohjaus. Sen toimivuus A-ryhmässä käytettyjen kovien kumipuslien takia jäi kyseenalaiseksi, mutta N-ryhmässä ominaisuus auttoi enemmän. Mitsubishi Galant VR-4 oli näytillä Classic Motorshow'ssa keväällä 2016. Katso myös Moottorin messuraportti! Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”