8.5.2016

Mitsubishi Galant VR-4 – Vielä 25 vuotta sitten MM-rallin voittoon ajettiin tällaisella autolla

Mitsubishi Galant VR-4

Mitsubishi Galant VR-4:n tärkein numero oli neljä. Siinä oli neliveto, neljä ovea ja neljä kääntyvää pyörää.

Mitsubishi Galant VR-4 on kaukana nykypäivän ralliautosta sekä mitoiltaan että tekniikaltaan. Kun B-ryhmän superautot kiellettiin rallissa kauden 1986 lopulla, tuli autotehtaille kiire saada luokiteltua kilpailukykyiset mallit uuteen A-ryhmään. Mitsubishi oli ajattanut B-ryhmäläisten aikakaudella Starion Turboja, mutta takavetoisena ne eivät olleet kilpailukykyisiä muiden nelivetoja vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valttina väkivahva turbomoottori

A-ryhmäläisen Mitsubishi rakensi kuudennen sukupolven neliovisen Galant VR-4:n pohjalle. Rallin sääntömuutos miellytti japanilaisia, sillä heille oli tärkeää ulkoisen ja teknisen yhteyden säilyttäminen sarjavalmisteisiin automalleihin. Galantin parhaana ominaisuutena pidettiin A-ryhmään tehtyä vahvaa turbomoottoria. Tehtaan virallisena tiiminä toimi Mitsubishi Ralliart Europe. Se saavutti nelivetoisella ja turboahdetulla Galantilla kolme MM-osakilpailuvoittoa. Ensimmäiseen voittoon ajoi suomalaisten suureksi harmiksi Ruotsin Mikael Ericsson Jyväskylän Suurajoissa 1989. Saman vuoden lopulla Pentti Airikkala ajoi ainoan MM-osakilpailuvoittonsa RAC-rallissa. Viimeisen voiton Galantilla ajoi Kenneth Eriksson kotikisassaan Ruotsin rallissa vuonna 1991.

Mitsubishi Galant VR-4

MM-sarjan lisäksi Mitsubishi kilpaili ahkerasti Aasian-Tyynenmeren sarjassa. Japanin Kenjiro Shinozuka vei Galantilla sarjan mestaruuden 1988. Uusseelantilainen Ross Dunkerton puolestaan voitti saman sarjan kahdesti, vuosina 1991 ja 1992.

Lasse Lampi Galantin menestyksen taustalla

Suomalaisista Mitsua MM-sarjassa ulkoilutti myös Ari Vatanen. Lasse Lampi puolestaan nousi keskeiseen rooliin auton kehittämisessä toimimalla Mitsun testikuskina pitkään. Helkama Auton tukemana kotimainen rallitoiminta oli vilkasta. N-ryhmän ison luokan mestaruudet menivät Galant-kuljettajille 1990 (Arto Kumpumäki), 1992 (Jarmo Kytölehto) ja 1993 (Juha Hellman). Lasse Lampi ajoi A-ryhmän mestariksi 1991.

Mitsubishi Galant VR-4

Galant VR-4:n erikoisuus oli hydraulisesti takapyöriä kääntävä nelipyöräohjaus. Sen toimivuus A-ryhmässä käytettyjen kovien kumipuslien takia jäi kyseenalaiseksi, mutta N-ryhmässä ominaisuus auttoi enemmän.

Mitsubishi Galant VR-4 oli näytillä Classic Motorshow'ssa keväällä 2016. Katso myös Moottorin messuraportti!

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat