7.5.2016

Kuvasatoa Classic Motorshown’n herkuista

Classic Motorshow

Classic Motorshow kokoaa Lahden messukeskukseen vivahteikkaan joukon autoja eri vuosikymmeniltä.

Minkä ikäisiä ovat klassikkoautot? Perinteinen kevään merkki, Classic Motorshow, sivuuttaa turhan kysymyksen tarjoamalla tyylikkään autokokoelman 1900-luvun sarastuksesta aina 90-luvulle asti.

Classic Motorshow

Täydellinen kevätsää helli avauspäivää. Yli kolmekymmenvuotiaille autoille tarkoitettu harrasteparkki täyttyi nopeasti värikkäästä autojoukosta. Ennen keskipäivää kaikki lähialueen pysäköintialueet täyttyivät muskeliautoista, brittiroadstereista, japanilaisista perheautoista ja ties mistä. Pysäköintialueiden herkut tarjosivat oman näyttelynsä verran nähtävää.

Classic Motorshow

Rallilegenda Henri Toivosen muistoa kunnioittavaa Rothmans Porschea ei voinut ohittaa ilman lähempää tarkastelua.

Varsinainen näyttelyalue koostuu viidestä hallista, jotka täyttyivät merkkikerhoista sekä ralliautoille omistetusta päähallista. Näyttely on avoinna vielä sunnuntaina 8.5. kello 10–17.
Classic Motorshow

Viimeisen päälle entistöity E12-korin BMW 528i saa varmasti monet kaiholla muistelemaan baijerilaismerkin upeita haikeuloja.

Classic Motorshow

Avokattoista Alfa-Romeota hauskempaa kesäautoa saa hakea. 1960-luvun lopun sulavaa "Duetto" Spideria kauniimmaksi avoautot eivät juuri muutu.

Classic Motorshow

Detroitin perämaku poikkeaa täysin italialaisesta, mutta yhtään huonommaksi suoritusta ei voi moittia.

Classic Motorshow

Eri vuosikymmenten ikonit saivat oman näyttelyhuoneensa. Värikästä 1980-lukua edustavat XJ40-sukupolven Jaguar XJ6 sekä sympaattinen Citroën AX.

Classic Motorshow

Autojen viereen on etsitty ajan kuvaan sopivaa rekvisiittaa, ohessa matkaradio ja Renault Dauphinen takaoven yksityiskohtia.

Classic Motorshow

Hieman raskaampaa muotokieltä edustaa Mercedes-Benzin S600 korimallia W140. Kaksitoistasylinterinen edustusauto on tavallistakin raskaampaa tekoa, sillä kyseinen yksilö on presidentti Martti Ahtisaaren panssaroitu virka-auto. Panssarilasien ja muiden suojien vuoksi järkäle painaa yli 4 000 kilogrammaa!

Classic Motorshow

Esteettisesti huomattavasti keveämpää päätä edustaa upeakuntoinen Bugatti.

Classic Motorshow

Ranskalaisen autokerman toista ääripäätä edustaa Alpine GTA, jota vauhdittaa taka-akselin takapuolelle asennettu V6-moottori. GTA jäi Alpinen toiseksi viimeiseksi autoksi, mutta nyt perinteikäs urheiluautovalmistaja on tekemässä paluuta.

Classic Motorshow

Classic Motorshow tarjoaa näyttävän kokoelman Saabeja laidasta laitaan. Vasemmalla oleva 95L V4 3D STD edustaa merkin vähemmän tunnettua farmariosaamista.

Classic Motorshow

Näyttelyn yksi vanhimmista on hellyttävällä päivävarjolla varustettu Crestmobile. Tämä Yhdysvaltojen Massachusettsissa sijainnut yritys valmisti autoja 1901–1904. Hallintalaitteet näyttävät nykyautoihin tottuneelle perin monimutkaisille!

Classic Motorshow

Lahden messukeskusken suurin halli kätkee merkkikerhoja laidasta laitaan. Etualan Isuzu Belletien lisäksi paikalla on Hondia, Ladoja, Belaruksia ja ties mitä. Kaikki sulassa sovussa.

Classic Motorshow

Sorateiden virtuoosit -teemaa juhlistetaan laajalla ralliautoedustuksella. Abarth 131 upeassa Alitalia-värityksessä on ehdottomasti yksi kauneimmista.

Classic Motorshow

Samaa värimaailmaa edustaa Volvo 142, joskin rahat siihen kuuluisaan sponsorikassaan kertyvät tällä kertaa kellovalmistaja Omegalta.

Classic Motorshow

Audi Clubin osastolla ur-quattrona tunnettu nelivetocoupe esittelee kasarikantikkuutta taustalla lymyävälle R8-superautolle.

Classic Motorshow

...joskin näyttelyn varsinainen super-Audi on ehdottomasti B-ryhmään rakennettu Audi Sport Quattro E2. Lyhennetty akseliväli, valtavat ilmanohjaimet, korilevitykset ja valopatterit hävittävät tavallisen Quattron muodot lähes täysin.

Classic Motorshow

Moottoritilaa hallitsee erittäin raskaasti turboahdettu riviviitonen, mikäs muu. Silikoniletkut, kevlarputket ja järeät iskunvaimentimien yläpäiden jäykisteet hallitsevat moottoritilaa.

Classic Motorshow

Kahdeksankymmentälukua edustaa myös rallikuosiin rakennettu Opel Manta 400 -replika.

Classic Motorshow

Nelivetoinen Fiat Panda -ralliauto edustaa sorarännien söpömpää päätä.

Classic Motorshow

Ralliautoja ei voi käsitellä ilman Ford Escortia. Kuvan Escort Twin Camia koristavat asiaankuuluvat lokasuojien pullistukset. Taustan Mercedes-Benz 220SE on ehta ralliauto sekin – ässämersu on riisuttu takapenkeistä, mutta muuten auto on lähes vakio. Suuresta koostaan huolimatta isoilla Mercedes-Benzeillä saavutettiin kohtalaista menestystä.

Classic Motorshow

Upeasti entisöity Alpine A110 edustaa kevyempää lähestymistä ralliautoiluun.

Classic Motorshow

Tämä Austin Atlantic on nähnyt parempiakin päiviä – sillä on juhlittu muun muassa ensimmäisten Jyväskylän Suurajojen voittoa vuonna 1951!

Classic Motorshow

Sorateiden virtuoosit -näyttelystä löytyy Saabinja Minin lisäksi muun muassa Volvoja ja Lotus Cortina.

Classic Motorshow

Harrasteparkki hiljenee iltapäivällä, mutta paikalta löytyy silti paljon nähtävää. Ohessa länsi- ja itänäkemys takamoottorisesta coupesta!

Classic Motorshow

Rallipoluillakin mainetta niittäneitä AE86-korin Toyota Corolla GT:itä ei näin upeassa kunnossa juuri tapaa. Taustan Mazda RX-7 tarjoaa myös mielenkiintoista nähtävää.

Classic Motorshow

Punainen Alpine A310 edustaa kahdeksankymmentäluvun näkemystä takamoottorisesta ranskattaresta.

Classic Motorshow

Lotus Esprit ei selittelyjä kaipaa. Kiilamainen muoto näyttää vuosi vuodelta paremmalta.

Classic Motorshow

Kromi ja patinoitunut pelti ovat kiehtova yhdistelmä.

Classic Motorshow

Siistikuntoinen Peugeot 405 on ajaton näky. Kuvan yksilöä luulisi helposti sinänsä täysin aliarvostetuksi Mi16-malliksi, mutta takaluukku ja 16-tuumaiset vanteet paljastavat auton harvinaiseksi T16-malliksi. Kuusitoistaventtiilistä tuplanokkaista XU-moottoria vauhdittaa turboahdin, ja voima viedään tiehen nelivedon turvin. Koskahan Peugeot esittelee mallille henkisen jatkajan?

Classic Motorshow

Jenkkejä molemmat, mutta mittakaava on täysin eri. Kuka tunnistaa vasemman auton?

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat