7.3.2024

Monitörmäysjarrutusjärjestelmä pyrkii estämään onnettomuuden eskaloitumisen

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Monitörmäysjarrutusjärjestelmä jarruttaa auton pysähdyksiin pyrkien estämään jatkotörmäykset ja niistä aiheutuvat lisävahingot.”

Maantienopeudella törmättäessä auto ei pysähdy heti törmäyspaikalle vaan jatkaa kulkuaan, usein kimpoilemalla hallitsemattomasti. Tällöin kuljettajan mahdollisuudet ajoneuvon hallintaan ovat varsin rajalliset.

– Jos auton hallinta on menetetty törmäyksessä tai ennen sitä esimerkiksi liian suuren tilannenopeuden vuoksi, jatkuvat hallinnan puute ja siitä johtuva holtiton liike erittäin todennäköisesti myös törmäyksen jälkeen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Kuljettaja saattaa myös loukkaantua tai lamaantua törmäyksessä. Lisäksi auto voi vaurioitua ohjauskyvyttömäksi.

– On siis olemassa selvä riski sille, että kolarissa osallisena ollut auto saattaa ajautua uuteen törmäykseen, Vesalainen painottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aktivoituu vakavassa onnettomuudessa

Monitörmäysjarrutusjärjestelmä aktivoituu vakavassa onnettomuustilanteessa, yleensä turvatyynyjen lauettua.

– Monitörmäysjarrutusjärjestelmä jarruttaa auton pysähdyksiin pyrkien estämään jatkotörmäykset ja niistä aiheutuvat lisävahingot, Vesalainen opastaa.

Eri autonvalmistajien järjestelmien toimintaperiaatteet saattavat vaihdella.

– On tärkeää tutustua juuri omassa käytössä olevan auton monitörmäysjarrutusjärjestelmän toimintaan käyttöohjekirjan avulla.

Mitä ovat ADAS-avustimet?

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia.

Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin.

Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat