21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Teksti Joachim Hornin tekemä matkakertomus, valmistettu kolmena kappaleena. Ulla Franken kopiosta kääntänyt Olli Kleemola. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkaisemme lyhennelmän eräästä matkakertomuksesta, joka löytyi historiantutkijan arkistoista saatteella ”Autoklubilaisten matka Saksaan”. Vaikka kaikkia tietoja ei ole voitu vahvistaa, on kyseessä joka tapauksessa suomalais-saksalaisen seurueen mielenkiintoinen kiertomatka 1930-luvun alun Saksaan. Kertomus on osin mainio katsaus menneisyyteen ja sen ajan henkeen, osin muistutus automatkailun vielä näinäkin päivinä toistuvista teemoista. Olimme jo pitkään suunnitelleet tekevämme tänä kesänä todellisen ”bensanpolttomatkan” Saksan halki. Joukkomme oli suomalaisten ystävien myötä kasvanut jo varsin suureksi – oikeastaan liian lukuisaksi NSU 7/34-autollemme. Joukkoon kuuluivat Else-äiti, Erika, Suomesta tulleet Ulla, Dieter ja Rosemarie sekä kuljettaja Jochen. Pienoisesta ahtaudesta huolimatta saimme aikaan toimivan istumajärjestyksen.Otimme mukaan vain välttämättömät vaatteet, ja auton vasemmalle astinlaudalle kiinnitimme kapean laatikon, johon pakattiin ruokailuvälineet ym. Tien päällä ei siis voitu hienostella, mutta siitä ei meille ollutkaan kysymys: halusimme nähdä paljon Saksaa!Sunnuntai 16.7.: Auto haettiin tallista, ja vähän jälkeen yhdeksän se seisoi talon edessä Rathausstrasse 68:ssa. Vähän jälkeen kymmenen NSU:mme 34 hevosvoimaa alkoivat pehmeästi liikuttaa meitä.Matka alkoi, hyvästi Berliini, hyvästi Mariendorf! Miltä meistä tuntuikaan! Nyt olimme irrallaan arjen yksitoikkoisuudesta, suruista ja hankaluuksista! Ajoimme halki kauniin saksalaisen maan, halusimme nähdä myös seutuja, jotka olimme siihen saakka tunteneet vain kuvista. Onko mitään hienompaa ja vapauttavampaa kuin ajaminen pois suurkaupungista, ohikiitävä maa kaikessa monipuolisuudessaan, uudet, meille tuntemattomat saksalaiset kaupungit – ja se vapauden ja riippumattomuuden tunne, jonka auto, tuo rullaava, kaiken tavoittava kotimme meille antoi. Matkan aikana saatoimme aina tietää että mukanamme kulki pala kotiseutua, saimme tarvittaessa aina oman katon päämme päälle.Ajaessamme itäisestä Lichterfeldestä kohti Teltowia ajattelin ensin, että minun ei pitäisi kiihdyttää yli 50 kilometrin tuntinopeuteen. Mutta kuten aina, kun taas tottuu autoon ja ajamiseen, sitä ajattelee, ettei pikku lisänopeus lainkaan haittaa. Kohta ajoimmekin kuuttakymppiä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa