12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyöräkortin suorittaminen on monivaiheinen prosessi, joka sisältää yleensä teoriaopintoja, ajoharjoittelua sekä teoria- ja ajokokeen suorittamisen. Moottoripyöräily kiinnostaa monia useista syistä – se tarjoaa kokemuksia, joita harva muu kulkumuoto pystyy tuottamaan. Ennen kuin pääsee nauttimaan kesäpäivistä tien päällä kahdella pyörällä, on kuitenkin hankittava moottoripyörän ajo-oikeus. Eri kokoisten moottoripyörien ajamista varten on kolme ajokorttiluokkaa: A1, A2 ja A.Moottoripyöräkortin hankkimisessa on kaksi pääasiallista tapaa: kortin asteittainen korottaminen pienemmästä luokasta isompaan tai suoraan ”ison A:n” eli A-luokan ajokortin suorittaminen. Molemmissa on omat etunsa ja vaatimuksensa, ja valinta riippuu muun muassa iästä, ajokokemuksesta ja omista tavoitteista.Opetusluvalla on myös mahdollista suorittaa moottoripyöräkortti, jolloin ajoharjoittelu tapahtuu valvotusti esimerkiksi huoltajan tai muun kokeneen motoristin ohjauksessa. Opetuslupa haetaan Traficomilta, ja sen myöntämisen edellytyksenä on muun muassa, että opettajalla on ollut ajokortti vaadittavassa ajokorttiluokassa vähintään viiden vuoden ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripyörien luokitteluKevytmoottoripyöräkortin eli A1-luokan ajo-oikeuden saa suorittaa, kun täyttää 16 vuotta. Kortilla saa ajaa pienitehoisia moottoripyöriä, joiden moottorin sylinteritilavuus on korkeintaan 125 cm³, teho enintään 11 kW, ja moottorin teho suhteessa pyörän painoon ei ylitä 0,1 kW/kg.A2-luokka kattaa keskitehoiset moottoripyörät, joiden teho on enintään 35 kW ja tehon ja painon suhde korkeintaan 0,2 kW/kg. Tehokkaamman pyörän voi myös kuristaa A2-luokan rajoihin, kunhan se ei alkujaan ole ollut teholtaan yli kaksi kertaa sallitun tehorajan. A2-kortin voi suorittaa aikaisintaan 18-vuotiaana.Edellisiä luokkia suuritehoisemmat moottoripyörät kuuluvat A3-luokkaan, ja niiden ajamiseen tarvitaan A-luokan ajo-oikeus. A-kortin ikäraja on 24 vuotta, mutta sen voi hankkia jo 20-vuotiaana korottamalla, jos on ajanut A2-luokan kortilla vähintään kaksi vuotta.Ajokorttiluvan hakeminenMoottoripyöräkortin suorittaminen edellyttää voimassa olevaa ajokorttilupaa. Lupaa tarvitaan ennen teoriakokeeseen osallistumista, joten se kannattaa hakea heti kurssille ilmoittautumisen jälkeen. Ajo-opetuksen voi kuitenkin aloittaa jo ennen luvan saamista.Luvan voi hakea sähköisesti verkkopankkitunnuksilla Traficomin kautta tai varaamalla ajan Ajovarman palvelupisteelle. Jos sinulla ei ole vielä ajokorttia, hae ajokorttilupaa ensimmäistä ajokorttia varten. Jos sinulla on jo esimerkiksi B-kortti, hae ajokorttilupaa ajokortin korottamiseen.Hakemuksessa vakuutat, ettei sinulla ole terveydellistä tai muuta estettä ajokortin saamiseen. Hyväksytty lupa on voimassa kolme vuotta.Varmista ennen ajokorttiluvan hakemista, että hallitset sen teholuokan moottoripyörän, jota varten korttia haet. Jos pyörä on liian suuri, etkä pysty käsittelemään sitä ajokokeessa, joudut hakemaan uuden – maksullisen – luvan pienempään luokkaan.Ajo- ja teoriaopetusKaikille, joilla ei ole aiempaa ajokorttia, kuuluu ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus (EAS), joka koostuu neljästä teoriatunnista. EAS-koulutus voidaan suorittaa esimerkiksi autokoulussa tai muun hyväksytyn kouluttajan järjestämänä verkkokurssina, mutta ei opetusluvalla. Jos hakijalla on jo esimerkiksi henkilöauton tai mopon ajokortti, EAS-koulutusta ei tarvitse suorittaa uudelleen.Moottoripyöräkortin suorittajalle ainoa pakollinen teoriaopetus on EAS- koulutus, mutta autokoulut tarjoavat usein lisäopetusta teoriakoetta varten.Ajo-opetusta on lakimääräisesti saatava vähintään viisi tuntia, mutta todellinen tarve vaihtelee yksilöllisesti. Ajotunnit suoritetaan yleensä autokoulun moottoripyörällä, opettajan valvonnassa. Opetuskausi käynnistyy sääolosuhteiden salliessa, joten opetusta ei tyypillisesti järjestetä talvikuukausina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoriakoeMoottoripyöräkortin teoriakoe on pakollinen osa kuljettajantutkintoa. Kokeen tavoitteena on varmistaa, että hallitset moottoripyöräilyyn liittyvät liikennesäännöt, turvallisuusperiaatteet ja kuljettajan vastuut ennen ajokokeen suorittamista.Teoriakoe koostuu kahdesta osiosta: monivalintakysymyksistä ja kuvallisista liikennetilannekysymyksistä. Monivalintatehtävissä mitataan liikennesääntöjen ja -merkkien tuntemusta, kun taas tilannekuvissa täytyy arvioida, miten kuuluisi toimia liikenteessä. Kokeen läpäisy vaatii tietyn määrän oikeita vastauksia molemmista osioista.Koe suoritetaan Ajovarman toimipisteessä sähköisesti ja se kestää noin 30 minuuttia. Kokeeseen voit osallistua aikaisintaan kuukautta ennen ajokorttiluokan ikärajan täyttymistä, ja mukaan tarvitset virallisen kuvallisen henkilötodistuksen. Voit tarvita myös muita asiakirjoja, kuten huoltajan suostumuksen alle 18-vuotiailta kevytmoottoripyöräkorttia suorittaessa tai todistuksen EAS- koulutuksesta, jos sinulla ei ole vielä ajokorttia.Käsittely- ja ajokoeKun teoriakoe on suoritettu hyväksytysti ja vaaditut ajotunnit ovat kasassa, pääsee käsittely- ja ajokokeeseen. Käsittelykokeessa arvioidaan moottoripyörän hallintaa viidessä tehtävässä: hidasajo, esteen väistö, kaarreajo, jarrutus ja välitön liikkeelle lähtö sekä hallittu hätäjarrutus. Jokaista tehtävä voi yrittää kahdesti, ja tietyissä tapauksissa sallitaan kolmas yritys.Liikenteessä toteutettava ajokoe seuraa yleensä heti käsittelykokeen jälkeen, mutta se voidaan suorittaa myös erikseen. Siinä mitataan kuljettajan valmiutta ajaa turvallisesti ja vastuullisesti itsenäisesti. Ajokokeeseen pääsee aikaisintaan, kun täyttää kyseisen ajokorttiluokan vaaditun iän.Kokeisiin osallistuminen vaatii asianmukaiset moottoripyörävarusteet, jotka ovat hyväksytty tieliikennekäyttöön. Näihin kuuluvat kypärä, ajotakki kyynär- ja olkasuojilla, ajohousut polvisuojilla, ajohansikkaat suojilla sekä ajokengät. Ilman näitä varusteita kokeeseen ei voi osallistua. Lisäksi mukaan tarvitaan virallinen henkilötodistus sekä kuljettajaopetuksen todistava E100-lomake.Moottoripyöräkortin korottaminenJos sinulla on jo A1- tai A2-ajokortti, voit korottaa moottoripyöräkorttia ylempään luokkaan edellä läpikäydyn kuljettajantutkinnon lisäksi kahdella eri tavalla: kuljettajaopetuksella tai käsittely- ja ajokokeella. Molemmissa tapauksissa korottaminen vaatii ajokorttiluvan, jota ei voi hakea sähköisesti.Kuljettajaopetuksella tapahtuva korottaminen edellyttää, että nykyinen kortti on ollut voimassa vähintään kaksi vuotta ja ikävaatimus täyttyy. Opetus tapahtuu autokoulussa ja sisältää kaksi teoriatuntia sekä viisi ajotuntia. Opetusta ei voi saada opetusluvalla.Toinen tapa korottaa ajokorttia on suorittaa käsittely- ja ajokoe ilman kuljettajaopetusta. Tämä vaihtoehto on mahdollinen samoilla ikä- ja aikarajoilla kuin kuljettajaopetuksella tehtävä korotus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokortin saaminenKun käsittely- ja ajokoe on hyväksytysti suoritettu, saat tutkintotodistuksen, joka toimii väliaikaisena ajokorttina kuuden kuukauden ajan Manner-Suomessa. Varsinainen ajokortti toimitetaan postitse noin kahden viikon kuluessa, ja se on voimassa 15 vuotta.Ajokortti ei kuitenkaan tee kenestäkään valmista motoristia – todellinen ajotaito alkaa kehittyä vasta itsenäisen ajamisen myötä. Kokemus liikenteessä kasvattaa varmuutta, parantaa havainnointia ja kykyä reagoida yllättäviin tilanteisiin.Moottoripyörän käsittely, kuten jarrutustekniikka ja kaarreajo ovat taitoja, joita jopa monet kokeneet motoristit harjoittelevat säännöllisesti. Siksi ajokortin saamisen jälkeen kannattaa jatkaa harjoittelua ja harkita lisäkoulutusta, jota tarjoaa esimerkiksi autokoulut ja moottoripyöräyhdistykset. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 5.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Prätkän peseminen kannattaa aina – CF Moto 800 MT-X laitettiin pyhäkuntoon 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen