14.6.2025 Käyttötesti CFMOTO 800 MT-X Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? Teksti Tuomas Rajala Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moton kelpoisuus maastoajossa on ilmiselvää, mutta miten pitkillä joustovaroilla varustettu pyörä toimii pidemmällä taipaleella? Starttaamme 800 MT-X:n kanssa ensimmäiselle hieman pidemmälle ajorupeamalle. Tähän mennessä CF Motoa on ulkoilutettu maksimissaan parin sadan kilometrin mittaisia ajosuoritteita, sillä kelit ovat olleet vastaavia kuin lapsuuden kesinä: kylmää, märkää ja pimeää. Matkaan valmistautuessa on aina luvassa yllätyksiä, kuten tälläkin kerralla. CF Moto nimittäin ilmoittaa reissua edeltävänä päivänä lähestyvästä lähdöstä sytyttämällä moottorin merkkivalon mittaristoon. Niinpä tietenkin, ajoitus on suorastaan erinomainen. Soitan huoltoliikkeeseen, josta minut pyydetään näyttämään pyörää testerille.Pyörän ensihuollon tehnyt Rothwork Motors lupaa katsoa mikä pyörässä on ongelmana. Diagnoosi on nopea, ja testeri kertoo virhekoodin tulevan lambda-anturilta, eli happitunnistin, joka kertoo moottorinohjaukselle sopivan seoksen. Pyörän toiminnassa ei ole vikaa, joten todennäköisesti kyse on siitä, että akun jännite on jossain vaiheessa ollut liian alhainen.Virhekoodi nollataan ja jäämme odottelemaan palaako ongelma. Pyörä ei valon palaessakaan käyttäytynyt mitenkään oudosti, joten diagnoosi saattoi hyvinkin osua oikeaan. Enkä myöskään ole huolissani siitä, että ongelmia olisi luvassa reissussa. Pääsemme siis lähtemään reissuun hyvillä mielin.Pakkaan tarpeelliset tavarat muutama päivä sitten saapuneisiin MoskoMoto Reckless 80 –laukkuihin ja suuntaamme kahden muun kuskin kanssa kohti Viroa. Lauttamatka starttaa aamupäivällä ja tarkoituksenamme on ajella yhtä soittoa kohti Saarenmaata, jossa meitä odottavat hiekkabaanat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄkkiä pois ruuhkan altaKun lautta saapuu Tallinnan satamaan, alamme suoria hätäisesti kohti määräpäätämme, sillä jos odottelemme pidempään, menee iltaan saakka ennen kuin saavumme majapaikkaamme. Kytken puhelimeni CF Moton mittaristoon, jotta saamme navigoinnin käynnistettyä. Pyörä näyttää ajomatkan lauttarantaan, mutta tekee sen maileina, vaikka olen syöttänyt tietoni sovellukseen kilometrimuodossa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (2) Sama pyörä ja sama ongelma, kypärä tärisee niin ettei eteensä meinaa nähdä , alkaa jossain vajaassa 100kmh vauhdissa. No AliExpress auki ja sieltä sellainen pappatunturi tyylinen ratkaisu . Eli varmasti riittävän isoplexi. Sillä pystyi ajamaan sen 80kmh visiiri auki , mutta sama ongelma alkoi taas satasen korvilla. Pärisi ja paukkui. Päätin kokeilla kaikki. Vakio plexi takas , ja rystysuojat pois ja eikun kokeilemaan. Joko kuvittelen tai sitten se auttoi, nyt saa soittaa reippaasti ilman että päätärisee . Toki tulpat on korvissa mutta se pauke ja tärinä lakkasi ainakin mulla. Okei, mielenkiintoista. Pitääpäs kokeilla ilman käsisuojia. Välillä ihmeelliset asiat ratkaisevat kypärämeluongelmat. CF Moto ei tietenkään ole ainoa pyörä, jossa tätä ongelmaa esiintyy. Melkein kaikki adventurepyörät ovat kypärämelun kannalta kamalia tapauksia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen