1.2.2025

Moottoripyörien ajoavustimet – holhousta vai tarpeellista turvallisuutta?

Kuva Tuomas Rajala

Prätkien ohjaimissa on aiemmin luotettu kuljettajan kykyihin, mutta ihmisälyn rinnalle on tuotu elektroniikkaa. Parhaimmillaan se saattaa pelastaa ihmishenkiä.

MotoGP-pyörä liitää Portimãon moottoriradan pinnalla 350 kilometriä tunnissa. 1000-kuutoisen pyörän tuottama äänivalli raikuu korvissa, kun 250 hevosvoimaa kirittävät muoviluodin äärirajoilleen. Kun pyörä irtoaa ulos mutkasta, puuttuu elektroniikka peliin, sillä tehokas pyörä sutisi helposti takapyörän kuskin alta.

Vielä reilu vuosikymmen sitten MotoGp-pyörän äärirajoja kokeiltiin pelkästään kuskin taidoilla, mutta elektroniikka on tullut lajiin jäädäkseen. Launch control, luistonesto ja keulimisenesto ovat moottoriurheilussa arkipäivää, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö kuskin taidoilla ja kyvyillä viedä pyörää äärirajoille olisi edelleen merkitystä. Elektroniikka nopeuttaa ajamista ja tekee siitä turvallisempaa, mutta ei tee kuskin taidoista merkityksettömiä. Oikeastaan päinvastoin. Kyse on siitä, kuka pääsee lähimmäs elektroniikan puuttumisen rajoja.

Se mitä kehitellään moottoriradalla, löytyy pian tuotantomoottoripyöristä. Kehittynyt luistonestojärjelmä, launch control, keulimisenesto ja muut elekrtoniset avustimet ovat löytäneet tiensä myös perusmotoristin ulottuville. Ei ole kovin tavatonta, että katuajossa olevassa pyörässä on vastaavat järjestelmät kuin ratamoottoripyöräilyn kuninkuussarjan huippuunsa viritetyissä kilpureissa.

Moottoripyörien turvallisuustekniikka on koko olemassaolonsa ajan jakanut prätkäilevän kansan kahtia. On kuskeja, jotka vihaavat kaikkea elektroniikkaa, ja heitä, jotka toivottavat sen tervetulleeksi. Kaksipyöräisten maailmassa on yleisesti ollut vallallaan ajatus siitä, että holhous on pahasta. EU-komissio oli kuitenkin toista mieltä, ja ABS-jarrut tulivat pakollisiksi moottoripyöriin vuonna 2016.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat