1.2.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien ajoavustimet – holhousta vai tarpeellista turvallisuutta? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Prätkien ohjaimissa on aiemmin luotettu kuljettajan kykyihin, mutta ihmisälyn rinnalle on tuotu elektroniikkaa. Parhaimmillaan se saattaa pelastaa ihmishenkiä. MotoGP-pyörä liitää Portimãon moottoriradan pinnalla 350 kilometriä tunnissa. 1000-kuutoisen pyörän tuottama äänivalli raikuu korvissa, kun 250 hevosvoimaa kirittävät muoviluodin äärirajoilleen. Kun pyörä irtoaa ulos mutkasta, puuttuu elektroniikka peliin, sillä tehokas pyörä sutisi helposti takapyörän kuskin alta.Vielä reilu vuosikymmen sitten MotoGp-pyörän äärirajoja kokeiltiin pelkästään kuskin taidoilla, mutta elektroniikka on tullut lajiin jäädäkseen. Launch control, luistonesto ja keulimisenesto ovat moottoriurheilussa arkipäivää, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö kuskin taidoilla ja kyvyillä viedä pyörää äärirajoille olisi edelleen merkitystä. Elektroniikka nopeuttaa ajamista ja tekee siitä turvallisempaa, mutta ei tee kuskin taidoista merkityksettömiä. Oikeastaan päinvastoin. Kyse on siitä, kuka pääsee lähimmäs elektroniikan puuttumisen rajoja.Se mitä kehitellään moottoriradalla, löytyy pian tuotantomoottoripyöristä. Kehittynyt luistonestojärjelmä, launch control, keulimisenesto ja muut elekrtoniset avustimet ovat löytäneet tiensä myös perusmotoristin ulottuville. Ei ole kovin tavatonta, että katuajossa olevassa pyörässä on vastaavat järjestelmät kuin ratamoottoripyöräilyn kuninkuussarjan huippuunsa viritetyissä kilpureissa.Moottoripyörien turvallisuustekniikka on koko olemassaolonsa ajan jakanut prätkäilevän kansan kahtia. On kuskeja, jotka vihaavat kaikkea elektroniikkaa, ja heitä, jotka toivottavat sen tervetulleeksi. Kaksipyöräisten maailmassa on yleisesti ollut vallallaan ajatus siitä, että holhous on pahasta. EU-komissio oli kuitenkin toista mieltä, ja ABS-jarrut tulivat pakollisiksi moottoripyöriin vuonna 2016. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 1.2.2025 Moottoripyöränäyttely IPR Moton Yamaha XSR 900 on kaunis kuin karkki – MP25-messujen hienoin prätkä? 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla