1.2.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien ajoavustimet – holhousta vai tarpeellista turvallisuutta? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Prätkien ohjaimissa on aiemmin luotettu kuljettajan kykyihin, mutta ihmisälyn rinnalle on tuotu elektroniikkaa. Parhaimmillaan se saattaa pelastaa ihmishenkiä. MotoGP-pyörä liitää Portimãon moottoriradan pinnalla 350 kilometriä tunnissa. 1000-kuutoisen pyörän tuottama äänivalli raikuu korvissa, kun 250 hevosvoimaa kirittävät muoviluodin äärirajoilleen. Kun pyörä irtoaa ulos mutkasta, puuttuu elektroniikka peliin, sillä tehokas pyörä sutisi helposti takapyörän kuskin alta.Vielä reilu vuosikymmen sitten MotoGp-pyörän äärirajoja kokeiltiin pelkästään kuskin taidoilla, mutta elektroniikka on tullut lajiin jäädäkseen. Launch control, luistonesto ja keulimisenesto ovat moottoriurheilussa arkipäivää, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö kuskin taidoilla ja kyvyillä viedä pyörää äärirajoille olisi edelleen merkitystä. Elektroniikka nopeuttaa ajamista ja tekee siitä turvallisempaa, mutta ei tee kuskin taidoista merkityksettömiä. Oikeastaan päinvastoin. Kyse on siitä, kuka pääsee lähimmäs elektroniikan puuttumisen rajoja.Se mitä kehitellään moottoriradalla, löytyy pian tuotantomoottoripyöristä. Kehittynyt luistonestojärjelmä, launch control, keulimisenesto ja muut elekrtoniset avustimet ovat löytäneet tiensä myös perusmotoristin ulottuville. Ei ole kovin tavatonta, että katuajossa olevassa pyörässä on vastaavat järjestelmät kuin ratamoottoripyöräilyn kuninkuussarjan huippuunsa viritetyissä kilpureissa.Moottoripyörien turvallisuustekniikka on koko olemassaolonsa ajan jakanut prätkäilevän kansan kahtia. On kuskeja, jotka vihaavat kaikkea elektroniikkaa, ja heitä, jotka toivottavat sen tervetulleeksi. Kaksipyöräisten maailmassa on yleisesti ollut vallallaan ajatus siitä, että holhous on pahasta. EU-komissio oli kuitenkin toista mieltä, ja ABS-jarrut tulivat pakollisiksi moottoripyöriin vuonna 2016. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”