1.10.2023

Moposkoottereiden rekisterikilvet menivät ristiin vuonna 2017 – Traficom edellytti, että toinen mopo täytyy tuoda tunnistukseen Suomeen Liettuasta saakka

Sähköskootteri Niu

Raisiolainen mieshenkilö möi viime kesänä vuonna 2017 rekisteröidyn moposkootterin Liettuaan. Liettuassa kävi ilmi, että moposkootterin rekisteritunnus ei täsmääkään sen runkonumeroon.

Kaksi Aprilia-merkkistä moposkootteria rekisteröitiin Suomessa vuonna 2017. Mopojen rekisteröintien ja muiden asioiden suhteen kaikki oli vuosia kunnossa – tai ainakin piti olla kunnossa, kunnes turkulainen mies myi mopon viime kesänä Liettuaan.

– Liettuassa mopoa rekisteröitäessä huomattiin, että mopon rekisteröintitodistuksen valmistenumero ei täsmännytkään mopon rungossa olevaan valmistenumeroon, mies kertoo Moottorille.

Aprilia-moposkootteri oli siis ollut vuodesta 2017 saakka rekisteröintitiedoissa väärällä rekisterikilvellä. Tämä on ollut mahdollista useiden vuosien ajan, kun mopoja ei katsasteta eikä niiden valmistenumeroa näinollen koskaan rekisteröinnin jälkeen tarkasteta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiedot myös Traficomin tietokannassa väärin

Sekaannus oli tapahtunut vuonna 2017, kun mopojen maahantuontiliike tai myyjäliike oli rekisteröinyt kaksi täsmälleen samanlaista Aprilia-moposkootteria ja niiden rekisterikilvet olivat menneet vahingossa ristiin. Tiedot olivat tämän seurauksena myös luonnollisesti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tietokannassa väärin.

Toinen Liettuaan myyty moposkootteri piti kuitenkin saada Liettuassa rekisteröityä. Tästä alkoi erikoinen soppa, joka vaati turkulaismieheltä ja myös katsastusviranomaiselta paljon selvittelytyötä.

Liettuaan rekisteröidyn Aprilian väärät tiedot auttoivat asian jäljille. Turkulaismies oli yhteydessä Raisiossa sijaitsevaan SF Katsastukseen, joka löysi arkistoistaan Aprilia-moposkoottereiden maahantuojan ennakkoilmoitukset vuodelta 2016. Tiedoista pääteltiin, että mikä toinen moposkootteri, jonka kanssa tiedot mahdollisesti ovat menneet ristiin, voisi olla.

Toinen moposkootteri löytyi Lapinjärveltä. Itäisellä Uudellamaalla se oli päätynyt maatilan nuorten peltoskootteriksi, josta oli myös purettu osia.

Turkulaismies ilmoitti moposkoottereiden tiedot Traficomille ja pyysi kirjallisesti oikaisua tietoihin. Traficom ilmoitti, että ”mikäli ajoneuvojen rekisteritunnukset ovat menneet jälleenmyyjästä alkaen ristiin, ja ajoneuvojen rekisteritapahtumat ovat rekisteritunnuksen perusteella tehtyjä, tulee asian korjaamiseksi perua kummankin ajoneuvon rekisteritapahtumat ensirekisteröintiin saakka, jotta voimme oikaista tapahtumat oikealle valmistenumerolle ja rekisteritunnukselle. Valitettavasti, kun rekisterimerkinnät on saatu vastaamaan todellisia tietoja, ei ajoneuvon (rekisteritunnus) rekisteröintitodistuksen 1 ja 2 osaa voida enää sinulle luovuttaa, koska et ole enää ajoneuvon omistaja. Ulkomaan viranomainen voi pyytää rekisterimerkintöjen korjaamisen jälkeen rekisteröintilupaa Traficomilta lähettämällä sähköpostilla rekisteröintilupapyyntö (Traficomille).”

Moottori on nähnyt Traficomin ja turkulaismiehen sähköpostikirjeenvaihtoa asiassa.

Mopot katsastuskonttorille tunnistettaviksi

Tämän jälkeen turkulaismies oli uudelleen yhteydessä Traficomiin. Kun kävi ilmi, että moposkoottereiden tiedot on ennakkoilmoitettu vuonna 2016 Traficomille, Traficom ilmoitti, että se ei pysty korjaamaan tai muuttamaan ennakkoilmoitusta. Traficomin mukaan ajoneuvojen rekisteritapajtumat ovat rekisteritunnuksen tapahtumia, ja moposkoottereiden valmistenumerot saataisi vaihdettua päittäin tietojen teknisellä korjauksella, mutta tätä korjausta varten kumpikin mopo pitäisi toimittaa fyysisesti katsastusasemalle tunnistettavaksi.

– Tämä on mahdollista ajoneuvon teknisten tietojen korjauksella, mutta korjausta varten kumpikin ajoneuvo tulisi toimittaa fyysisesti katsastusasemalle, Traficomin asiantuntija kirjoitti turkulaismiehelle sähköpostivastauksessaan.

Turkulaismies jatkoi kirjelmöintiään Traficomille. Hän kirjoitti, että toinen moposkootteri on Liettuassa, mutta ongelmaa ei pitäisi olla, koska EU-maa Liettuan viranomaisen tekemä tarkastus on yhtä validi kuin Suomen viranomaisen tekemä tarkastus. Mies myös kirjoitti sähköpostivastauksessaan, että EU-katsasturdirektiivi kieltää teettämästä ajoneuvolle tarkastuksia, jotka on jo suoritettu toisessa EU-maassa.

– Teemmekö nyt niin, että 90-CIM toimitetaan tarkastettavaksi Liettuan katsastusviranomaiselle, joka ilmoittaa löydöksensä Traficomille. Sen perusteella Traficom korjaa rekisteritiedostonsa ja myöntää rekisteröintiluvan, mies ehdotti Traficomille.

Traficomille tämä ei käynyt, vaan se vaati, että moposkootteri toimitetaan Liettuasta suomalaiselle katsastuskonttorille.

– Katsastusdirektiivin soveltaminen siten, että toisessa jäsenvaltiossa hyväksytty tarkastus voidaan hyväksyä, koskee määräaikaiskatsastuksen suorittamista. Valmistenumerossa oleva virheen korjaaminen edellyttää ajoneuvon toimittamista Suomeen katsastustoimipaikalle tarkastusta varten. Lisäksi ongelmaksi voi muodostua se, että ajoneuvon ollessa mahdollisesti liikenteestä poistettu ulkomaille vientiä varten tietojen muuttaminen ei onnistu vastaavasti kuin Suomessa rekisterissä olevalle ajoneuvolle. Rekisteritietojen korjaukset suoritetaan katsastustoimipaikoilla, eikä Traficomin ei tee kyseisiä tietojen korjauksia, tarkastaja Tuomas Peltokangas Traficomista kirjoitti turkulaismiehelle sähköpostivastauksessaan.

Turkulaismies oli vielä yhteydessä puhelimitse Peltokankaaseen, joka totesi hänelle, että liettualaisen katsastusaseman tietojärjestelmä ei ole sähköisesti yhdistetty Traficomin järjestelmään, joten sellaista tietoa ei voi hyväksyä. Eikä Traficom voi toimia, "jos joku soittaa jostain Liettuasta ja selittää jotain”, mies kertoo tarkastaja Peltokankaan vastanneen hänelle puhelimessa.

Maahantuoja osallistui kustannuksiin

Turkulaismies ihmettelee myös sitä, että eikö Traficom olisi voinut hyväksyä esimerkiksi liettualaisen katsastusaseman kirjallista leimoin ja allekirjoituksin varustettua todistusta aiheesta, joka olisi toimitettu esimerkiksi Traficomiin kirjattuna kirjeenä.

Traficom hyväksyi kyllä alkuperäiseltä myyjäliikkeeltä vaaditun todistuksen, että kilvet ovat menneet alunperin ristiin, mutta ei voinut hyväksyä sitä, että Liettuassa toinen moposkootteri olisi tunnistettu ja kirjoitettu siitä todistus.

– Miten moposkootterin myyjäliike pysyi kirjoittamaan todistuksen asiassa nyt, kun asia ei ollut alun perinkään tiedossa? Turkulaismies kysyy.

Lopulta asiassa ei auttanut muu, kuin se, että molemmat moposkootterit toimitettiin Suomeen tunnistettaviksi, myös Liettuassa oleva moposkootteri.

– Skootteri tuotiin Liettuasta takaisin Suomeen katsastuskonttorille tunnistettavaksi ja vietiin viiden minuutin jälkeen takaisin Liettuaan. Tämä maksoi minulle 500 euroa. TK Biketeam, joka oli moposkoottereiden alkuperäinen maahantuoja, heidän kunniaksi on sanottava, että he kantoivat vastuuta, auttoivat asian ratkaisemisessa ja osallistuivat myös kustannuksiin, mies sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon kysymyksiä

Kun molemmat moposkootterit oli tunnistettu katsastuskonttorilla, Traficom pystyi korjaamaan ajoneuvojen tiedot ja toinenkin moposkootteri saatiin Liettuassa rekisteriin.

Koko tapahtumasarja on jätti turkulaismiehen mieleen kuitenkin paljon kysymyksiä.

– Entä jos alkuperäinen myyjäliike olisi mennyt konkurssiin tällä välillä? Tai ei olisi kirjoittanut todistusta? Entä jos toinen Lapinjärveltä löytynyt skootteri olisi jo ollut romutettu? Tai sen omistaja ei olisi yhteistyöhaluinen? Olisiko asiaa saatu oikaistua? mies kysyy.

– Pitääkö Traficom yllä laitonta alueellista monopolia, koska se ei hyväksynyt EU-maan Liettuan viranomaisen tekemää tarkastusta asiassa, mies myös hämmästelee.

Turkulaismies muistuttaa, että koko EU on olemassa sen vuoksi, sisämarkkinat olisivat mahdollisimman kitkattomat ja tämä koskee myös katsastustoimintaa.

Aina yksittäistapauksia

Moottori kysyi asiassa kommenttia myös Traficomilta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Heidi Salli sanoo Moottorille, että Traficom ei ota kantaa tähän nimenomaiseen yksittäistapaukseen, mutta Salli kertoo yleisesti rekisterimerkintöjen korjaamisesta kuvatussa tilanteessa, jossa kaksi ajoneuvoa on rekisteröity virheellisesti ristiin.

Salli sanoo, että liikenteen palveluista annetun lain  (320/2017) 218 §:n mukaan Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus oma-aloitteisesti merkitä puuttuvat tiedot rekisteriin tai korjata virheelliset tiedot. Näin ollen rekisterimerkintöjen korjaamiseksi Traficomilla tulee aina olla selvyys rekisterimerkinnän virheellisyydestä.

– Tapaukset ovat aina yksittäistapauksia ja tilanteesta riippuen rekisterimerkintöjen virheellisyydestä voidaan joutua hankkimaan selvityksiä esimerkiksi ajoneuvon jälleenmyyjältä tai omistajaosapuolilta, Salli sanoo.

Jos molemmat kyseessä olevat ajoneuvot on ensirekisteröity, kuten tässä tapauksessa, on virheellisyyden toteamisen lähtökohtana se, että ajoneuvot käytetään tunnistettavana katsastustoimipaikalla, jossa katsastaja tarkistaa ajoneuvojen yksilöintitiedot. Ajoneuvon yksilöintietotoja ovat ajoneuvoon merkitty valmistenumeron sekä siihen kiinnitetty rekisterikilpi.

– Traficom ei edellytä, että kyseessä olevat ajoneuvot tulisi käyttää tunnistettavana samalla toimipaikalla. Myös toisen EU-maan viranomaisen antama selvitys ajoneuvon yksilöintitiedoista voi toimia selvityksenä rekisterimerkinnän virheellisyydestä, Salli sanoo.

Moottorin kertomassa tapauksessa toisen EU-viranomaisen antama selvitys ajoneuvon yksilöintitiedoista ei nimenomaan kelvannut, vaan Traficom edellytti, että mopo täytyy toimittaa Suomeen takaisin tunnistettavaksi.

Sallin mukaan Traficomin tietoon vastaavia tapauksia tulee toisinaan, mutta ajoneuvojen rekisteröintimääriin nähden määrät ovat varsin vähäisiä.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat