1.10.2023 Ajoneuvot Moposkoottereiden rekisterikilvet menivät ristiin vuonna 2017 – Traficom edellytti, että toinen mopo täytyy tuoda tunnistukseen Suomeen Liettuasta saakka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raisiolainen mieshenkilö möi viime kesänä vuonna 2017 rekisteröidyn moposkootterin Liettuaan. Liettuassa kävi ilmi, että moposkootterin rekisteritunnus ei täsmääkään sen runkonumeroon. Kaksi Aprilia-merkkistä moposkootteria rekisteröitiin Suomessa vuonna 2017. Mopojen rekisteröintien ja muiden asioiden suhteen kaikki oli vuosia kunnossa – tai ainakin piti olla kunnossa, kunnes turkulainen mies myi mopon viime kesänä Liettuaan.– Liettuassa mopoa rekisteröitäessä huomattiin, että mopon rekisteröintitodistuksen valmistenumero ei täsmännytkään mopon rungossa olevaan valmistenumeroon, mies kertoo Moottorille.Aprilia-moposkootteri oli siis ollut vuodesta 2017 saakka rekisteröintitiedoissa väärällä rekisterikilvellä. Tämä on ollut mahdollista useiden vuosien ajan, kun mopoja ei katsasteta eikä niiden valmistenumeroa näinollen koskaan rekisteröinnin jälkeen tarkasteta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiedot myös Traficomin tietokannassa väärinSekaannus oli tapahtunut vuonna 2017, kun mopojen maahantuontiliike tai myyjäliike oli rekisteröinyt kaksi täsmälleen samanlaista Aprilia-moposkootteria ja niiden rekisterikilvet olivat menneet vahingossa ristiin. Tiedot olivat tämän seurauksena myös luonnollisesti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tietokannassa väärin.Toinen Liettuaan myyty moposkootteri piti kuitenkin saada Liettuassa rekisteröityä. Tästä alkoi erikoinen soppa, joka vaati turkulaismieheltä ja myös katsastusviranomaiselta paljon selvittelytyötä.Liettuaan rekisteröidyn Aprilian väärät tiedot auttoivat asian jäljille. Turkulaismies oli yhteydessä Raisiossa sijaitsevaan SF Katsastukseen, joka löysi arkistoistaan Aprilia-moposkoottereiden maahantuojan ennakkoilmoitukset vuodelta 2016. Tiedoista pääteltiin, että mikä toinen moposkootteri, jonka kanssa tiedot mahdollisesti ovat menneet ristiin, voisi olla.Toinen moposkootteri löytyi Lapinjärveltä. Itäisellä Uudellamaalla se oli päätynyt maatilan nuorten peltoskootteriksi, josta oli myös purettu osia.Turkulaismies ilmoitti moposkoottereiden tiedot Traficomille ja pyysi kirjallisesti oikaisua tietoihin. Traficom ilmoitti, että ”mikäli ajoneuvojen rekisteritunnukset ovat menneet jälleenmyyjästä alkaen ristiin, ja ajoneuvojen rekisteritapahtumat ovat rekisteritunnuksen perusteella tehtyjä, tulee asian korjaamiseksi perua kummankin ajoneuvon rekisteritapahtumat ensirekisteröintiin saakka, jotta voimme oikaista tapahtumat oikealle valmistenumerolle ja rekisteritunnukselle. Valitettavasti, kun rekisterimerkinnät on saatu vastaamaan todellisia tietoja, ei ajoneuvon (rekisteritunnus) rekisteröintitodistuksen 1 ja 2 osaa voida enää sinulle luovuttaa, koska et ole enää ajoneuvon omistaja. Ulkomaan viranomainen voi pyytää rekisterimerkintöjen korjaamisen jälkeen rekisteröintilupaa Traficomilta lähettämällä sähköpostilla rekisteröintilupapyyntö (Traficomille).”Moottori on nähnyt Traficomin ja turkulaismiehen sähköpostikirjeenvaihtoa asiassa.Mopot katsastuskonttorille tunnistettaviksiTämän jälkeen turkulaismies oli uudelleen yhteydessä Traficomiin. Kun kävi ilmi, että moposkoottereiden tiedot on ennakkoilmoitettu vuonna 2016 Traficomille, Traficom ilmoitti, että se ei pysty korjaamaan tai muuttamaan ennakkoilmoitusta. Traficomin mukaan ajoneuvojen rekisteritapajtumat ovat rekisteritunnuksen tapahtumia, ja moposkoottereiden valmistenumerot saataisi vaihdettua päittäin tietojen teknisellä korjauksella, mutta tätä korjausta varten kumpikin mopo pitäisi toimittaa fyysisesti katsastusasemalle tunnistettavaksi.– Tämä on mahdollista ajoneuvon teknisten tietojen korjauksella, mutta korjausta varten kumpikin ajoneuvo tulisi toimittaa fyysisesti katsastusasemalle, Traficomin asiantuntija kirjoitti turkulaismiehelle sähköpostivastauksessaan.Turkulaismies jatkoi kirjelmöintiään Traficomille. Hän kirjoitti, että toinen moposkootteri on Liettuassa, mutta ongelmaa ei pitäisi olla, koska EU-maa Liettuan viranomaisen tekemä tarkastus on yhtä validi kuin Suomen viranomaisen tekemä tarkastus. Mies myös kirjoitti sähköpostivastauksessaan, että EU-katsasturdirektiivi kieltää teettämästä ajoneuvolle tarkastuksia, jotka on jo suoritettu toisessa EU-maassa.– Teemmekö nyt niin, että 90-CIM toimitetaan tarkastettavaksi Liettuan katsastusviranomaiselle, joka ilmoittaa löydöksensä Traficomille. Sen perusteella Traficom korjaa rekisteritiedostonsa ja myöntää rekisteröintiluvan, mies ehdotti Traficomille.Traficomille tämä ei käynyt, vaan se vaati, että moposkootteri toimitetaan Liettuasta suomalaiselle katsastuskonttorille.– Katsastusdirektiivin soveltaminen siten, että toisessa jäsenvaltiossa hyväksytty tarkastus voidaan hyväksyä, koskee määräaikaiskatsastuksen suorittamista. Valmistenumerossa oleva virheen korjaaminen edellyttää ajoneuvon toimittamista Suomeen katsastustoimipaikalle tarkastusta varten. Lisäksi ongelmaksi voi muodostua se, että ajoneuvon ollessa mahdollisesti liikenteestä poistettu ulkomaille vientiä varten tietojen muuttaminen ei onnistu vastaavasti kuin Suomessa rekisterissä olevalle ajoneuvolle. Rekisteritietojen korjaukset suoritetaan katsastustoimipaikoilla, eikä Traficomin ei tee kyseisiä tietojen korjauksia, tarkastaja Tuomas Peltokangas Traficomista kirjoitti turkulaismiehelle sähköpostivastauksessaan.Turkulaismies oli vielä yhteydessä puhelimitse Peltokankaaseen, joka totesi hänelle, että liettualaisen katsastusaseman tietojärjestelmä ei ole sähköisesti yhdistetty Traficomin järjestelmään, joten sellaista tietoa ei voi hyväksyä. Eikä Traficom voi toimia, "jos joku soittaa jostain Liettuasta ja selittää jotain”, mies kertoo tarkastaja Peltokankaan vastanneen hänelle puhelimessa.Maahantuoja osallistui kustannuksiinTurkulaismies ihmettelee myös sitä, että eikö Traficom olisi voinut hyväksyä esimerkiksi liettualaisen katsastusaseman kirjallista leimoin ja allekirjoituksin varustettua todistusta aiheesta, joka olisi toimitettu esimerkiksi Traficomiin kirjattuna kirjeenä.Traficom hyväksyi kyllä alkuperäiseltä myyjäliikkeeltä vaaditun todistuksen, että kilvet ovat menneet alunperin ristiin, mutta ei voinut hyväksyä sitä, että Liettuassa toinen moposkootteri olisi tunnistettu ja kirjoitettu siitä todistus.– Miten moposkootterin myyjäliike pysyi kirjoittamaan todistuksen asiassa nyt, kun asia ei ollut alun perinkään tiedossa? Turkulaismies kysyy.Lopulta asiassa ei auttanut muu, kuin se, että molemmat moposkootterit toimitettiin Suomeen tunnistettaviksi, myös Liettuassa oleva moposkootteri.– Skootteri tuotiin Liettuasta takaisin Suomeen katsastuskonttorille tunnistettavaksi ja vietiin viiden minuutin jälkeen takaisin Liettuaan. Tämä maksoi minulle 500 euroa. TK Biketeam, joka oli moposkoottereiden alkuperäinen maahantuoja, heidän kunniaksi on sanottava, että he kantoivat vastuuta, auttoivat asian ratkaisemisessa ja osallistuivat myös kustannuksiin, mies sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon kysymyksiäKun molemmat moposkootterit oli tunnistettu katsastuskonttorilla, Traficom pystyi korjaamaan ajoneuvojen tiedot ja toinenkin moposkootteri saatiin Liettuassa rekisteriin.Koko tapahtumasarja on jätti turkulaismiehen mieleen kuitenkin paljon kysymyksiä.– Entä jos alkuperäinen myyjäliike olisi mennyt konkurssiin tällä välillä? Tai ei olisi kirjoittanut todistusta? Entä jos toinen Lapinjärveltä löytynyt skootteri olisi jo ollut romutettu? Tai sen omistaja ei olisi yhteistyöhaluinen? Olisiko asiaa saatu oikaistua? mies kysyy.– Pitääkö Traficom yllä laitonta alueellista monopolia, koska se ei hyväksynyt EU-maan Liettuan viranomaisen tekemää tarkastusta asiassa, mies myös hämmästelee.Turkulaismies muistuttaa, että koko EU on olemassa sen vuoksi, sisämarkkinat olisivat mahdollisimman kitkattomat ja tämä koskee myös katsastustoimintaa.Aina yksittäistapauksiaMoottori kysyi asiassa kommenttia myös Traficomilta.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Heidi Salli sanoo Moottorille, että Traficom ei ota kantaa tähän nimenomaiseen yksittäistapaukseen, mutta Salli kertoo yleisesti rekisterimerkintöjen korjaamisesta kuvatussa tilanteessa, jossa kaksi ajoneuvoa on rekisteröity virheellisesti ristiin.Salli sanoo, että liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 218 §:n mukaan Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus oma-aloitteisesti merkitä puuttuvat tiedot rekisteriin tai korjata virheelliset tiedot. Näin ollen rekisterimerkintöjen korjaamiseksi Traficomilla tulee aina olla selvyys rekisterimerkinnän virheellisyydestä.– Tapaukset ovat aina yksittäistapauksia ja tilanteesta riippuen rekisterimerkintöjen virheellisyydestä voidaan joutua hankkimaan selvityksiä esimerkiksi ajoneuvon jälleenmyyjältä tai omistajaosapuolilta, Salli sanoo.Jos molemmat kyseessä olevat ajoneuvot on ensirekisteröity, kuten tässä tapauksessa, on virheellisyyden toteamisen lähtökohtana se, että ajoneuvot käytetään tunnistettavana katsastustoimipaikalla, jossa katsastaja tarkistaa ajoneuvojen yksilöintitiedot. Ajoneuvon yksilöintietotoja ovat ajoneuvoon merkitty valmistenumeron sekä siihen kiinnitetty rekisterikilpi.– Traficom ei edellytä, että kyseessä olevat ajoneuvot tulisi käyttää tunnistettavana samalla toimipaikalla. Myös toisen EU-maan viranomaisen antama selvitys ajoneuvon yksilöintitiedoista voi toimia selvityksenä rekisterimerkinnän virheellisyydestä, Salli sanoo.Moottorin kertomassa tapauksessa toisen EU-viranomaisen antama selvitys ajoneuvon yksilöintitiedoista ei nimenomaan kelvannut, vaan Traficom edellytti, että mopo täytyy toimittaa Suomeen takaisin tunnistettavaksi.Sallin mukaan Traficomin tietoon vastaavia tapauksia tulee toisinaan, mutta ajoneuvojen rekisteröintimääriin nähden määrät ovat varsin vähäisiä.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja