8.9.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Moottoripyörä mopon hinnalla – Garelli 70 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa suhteellisen tuntemattomaksi jääneen Garellin toiminta paitsi alkoi menestyksellä kilparadoilla, myös päättyi samoissa merkeissä. Kilpailumenestysten välillä valmistaja tuli tunnetuksi erityisesti pienten kaksipyöräisten valmistajana. Insinööriksi valmistuttuaan Adalberto Garelli aloitti vuonna 1909 työt Fiatilla, jossa hän sai tehtäväkseen kaksitahtisen moottorin kehittämisen. Fiatin kiinnostus kaksitahtimoottoreihin kuitenkin hiipui, ja Garelli vaihtoi vuonna 1912 Bianchille, jossa työskennellessään hän suunnitteli moottoripyörän kaksivaihteisen vaihteiston. Työssään mainiosti menestynyt Garelli siirtyi vuonna 1915 Stucchi-konsernin johtoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma projekti jatkui työn sivussaSamanaikaisesti Garelli jatkoi jaetulla palotilalla varustetun, niin sanotun split single -kaksitahtimoottorinsa kehittämistä. Moottorin Garelli patentoi vuonna 1912 ja moottoripyörän prototyyppi oli valmis talvella 1914.Pyöräänsä Garelli testasi ajamalla Mont Cenis -vuoren rinteellä, 1 925 metrin korkeudessa sijaitsevalle vierasmajalle. Temppu ei ollut aivan jokapäiväinen, sillä vuoren rinnettä nouseva tie oli jyrkkä ja haastava. Garelli olikin ensimmäinen moottoripyöräilijä, jolta nousu onnistui. Moottori voitiin siis todeta toimivaksi.Välitöntä menestystä kilpailuissaMoottoripyörien valmistamisen Garelli aloitti vuonna 1919 Milanossa. Prototyyppimoottori oli ollut 500-kuutioinen, mutta tuotantomallien voimanlähteen iskutilavuus oli 350 kuutiota.Jo samana vuonna Garellin moottoripyörällä voitettiin Milano-Napoli-kilpailu. 840 kilometrin matkalla voittaneen kuljettajan, Ettore Girardin, keskinopeus oli 38 km/h.Garellin pyörillä menestyttiin muutenkin mainiosti kilpailuissa. Esimerkiksi vuonna 1922 Ernesto Gnesa ajoi voittoon ensimmäisessä Monzan radalla ajetussa Italian GP:ssä.Lähestyvä sota muutti prioriteettejaGarellin 350-kuutioinen säilyi tuotannossa vuoteen 1936 saakka, ja kaikki Garellin katu- ja kilpamoottoripyörät käyttivät saman moottorin muunnosta. Vuodesta 1928 Garelli aloitti moottoripyörien lisäksi valmistamaan kompressoreita ja generaattoreita Italian, Neuvostoliiton ja Japanin asevoimien tarpeisiin. Asevoimien tilaukset käyttivät lopulta Garellin koko tuotantokapasiteetin, ja moottoripyörien valmistus lopetettiin toistaiseksi.Toisen maailmansodan jälkeen asevoimien kysyntä lakkasi, mutta edullisille ajoneuvoille oli kysyntää. Siispä Garelli aloitti polkupyörän apumoottorin valmistamisen. Mosquito-niminen 38,5-kuutioinen moottori oli poikkeuksellisen taloudellinen. Yhdellä bensiinilitralla sillä pystyi ajamaan jopa 70 kilometrin matkan 30 km/h nopeudella. Moottorista esiteltiin myöhemmin keskipakokytkimellä sekä suuremmalla, 49 kuution iskutilavuudella varustetut versiot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu kaksipyöräisten pariinVuonna 1956 Garelli kehitti moottoriaan varten oman runkonsa, ja Mosquito 315 -mopomalli näki päivänvalon. Sitä seurasivat pian 70- ja 100-kuutioiset mallit, joista 70-kuutioinen esiintyy tämän jutun kuvituksessa.– Garellin mainoslause oli ”moottoripyörä mopedin hinnalla”, kertoo pyörän omistaja Rainer Mäkipää.Mäkipää arvelee Garellin maahantuojan ollen myös Gileraa maahantuonut Ase Oy, jonka omistaja oli Helkama. Suurta menestystä pienestä Garellista ei Suomessa tullut. – Arvioni mukaan pyöriä tuotiin Suomeen ehkä parikymmentä. Tämän pyörän lisäksi tiedossani on neljä yksilöä, Mäkipää kertoo.Vuonna 1961 Garelli fuusioitui toisen moottoripyörien ja mopojen valmistajan, Agratin kanssa. Agrati oli jo aiemmin käyttänyt omissa skoottereissaan niin Garellin, Minarelin kuin Sachsinkin moottoreita sekä koonnut alihankintana Garellin mopoja.Agratin merkki säilyi jonkin aikaa, mutta vuodesta 1965 alkaen kaikki yhtiön valmistamat kaksipyöräiset olivat Garelli-merkkisiä. 1970-luvulla Garelli tunnettiin parhaiten pienistä skootterimaisista kaupunkimopoistaan, kuten Katia ja Vip, mutta valmistajan mallistosta löytyi myös sportti- ja enduro- sekä tossumopoja.Menestyksekäs paluu kilparadoille ja lopun alkuGarelli teki paluun kilparadoille 1980-luvulla vuosikymmenten tauon jälkeen ja osallistui 50-, 125- ja 250-luokkiin. Valmistaja dominoi erityisesti 125-kuutioisten luokkaa, jossa merkin pyörillä ajettiin maailmanmestaruuteen vuosina 1982–1987 Àngel Nieton, Fausto Gresinin ja Luca Cadaloran toimesta.Kilpailumenestyksestä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, Garelli oli vuonna 1987 erittäin pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa ja yhtiön oli lopetettava tuotanto. Pian Garelli fuusioitui toisen vaikeuksissa olleen valmistajan, Fanticin, kanssa. Yhtiö esitteli muutamia uusia mopomalleja ennen toiminnan lopettamista vuonna 1993.90-luvun lopussa oikeudet Garellin nimeen hankki omistukseensa Silvio Berlusconin veljen Paolo Berlusconin holding-yhtiön omistama Nuova Garelli SpA. Tarkoituksena oli valmistaa Kiinassa italialaista suunnittelua olevia mopoja Garellin nimellä. Toiminta kuitenkin epäonnistui ja viimeinen Garellin nimeä kantanut yhtiö asetettiin konkurssiin vuonna 2012.Jutun kuvituksena oleva Garelli 70 on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Huutokauppahelmet Romutarhan arteet: yksi kaikkien aikojen salaisimmista autokokoelmista tulee myyntiin 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?