8.9.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Moottoripyörä mopon hinnalla – Garelli 70 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa suhteellisen tuntemattomaksi jääneen Garellin toiminta paitsi alkoi menestyksellä kilparadoilla, myös päättyi samoissa merkeissä. Kilpailumenestysten välillä valmistaja tuli tunnetuksi erityisesti pienten kaksipyöräisten valmistajana. Insinööriksi valmistuttuaan Adalberto Garelli aloitti vuonna 1909 työt Fiatilla, jossa hän sai tehtäväkseen kaksitahtisen moottorin kehittämisen. Fiatin kiinnostus kaksitahtimoottoreihin kuitenkin hiipui, ja Garelli vaihtoi vuonna 1912 Bianchille, jossa työskennellessään hän suunnitteli moottoripyörän kaksivaihteisen vaihteiston. Työssään mainiosti menestynyt Garelli siirtyi vuonna 1915 Stucchi-konsernin johtoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oma projekti jatkui työn sivussa Samanaikaisesti Garelli jatkoi jaetulla palotilalla varustetun, niin sanotun split single -kaksitahtimoottorinsa kehittämistä. Moottorin Garelli patentoi vuonna 1912 ja moottoripyörän prototyyppi oli valmis talvella 1914. Pyöräänsä Garelli testasi ajamalla Mont Cenis -vuoren rinteellä, 1 925 metrin korkeudessa sijaitsevalle vierasmajalle. Temppu ei ollut aivan jokapäiväinen, sillä vuoren rinnettä nouseva tie oli jyrkkä ja haastava. Garelli olikin ensimmäinen moottoripyöräilijä, jolta nousu onnistui. Moottori voitiin siis todeta toimivaksi. Välitöntä menestystä kilpailuissa Moottoripyörien valmistamisen Garelli aloitti vuonna 1919 Milanossa. Prototyyppimoottori oli ollut 500-kuutioinen, mutta tuotantomallien voimanlähteen iskutilavuus oli 350 kuutiota. Jo samana vuonna Garellin moottoripyörällä voitettiin Milano-Napoli-kilpailu. 840 kilometrin matkalla voittaneen kuljettajan, Ettore Girardin, keskinopeus oli 38 km/h. Garellin pyörillä menestyttiin muutenkin mainiosti kilpailuissa. Esimerkiksi vuonna 1922 Ernesto Gnesa ajoi voittoon ensimmäisessä Monzan radalla ajetussa Italian GP:ssä. Lähestyvä sota muutti prioriteetteja Garellin 350-kuutioinen säilyi tuotannossa vuoteen 1936 saakka, ja kaikki Garellin katu- ja kilpamoottoripyörät käyttivät saman moottorin muunnosta. Vuodesta 1928 Garelli aloitti moottoripyörien lisäksi valmistamaan kompressoreita ja generaattoreita Italian, Neuvostoliiton ja Japanin asevoimien tarpeisiin. Asevoimien tilaukset käyttivät lopulta Garellin koko tuotantokapasiteetin, ja moottoripyörien valmistus lopetettiin toistaiseksi. Toisen maailmansodan jälkeen asevoimien kysyntä lakkasi, mutta edullisille ajoneuvoille oli kysyntää. Siispä Garelli aloitti polkupyörän apumoottorin valmistamisen. Mosquito-niminen 38,5-kuutioinen moottori oli poikkeuksellisen taloudellinen. Yhdellä bensiinilitralla sillä pystyi ajamaan jopa 70 kilometrin matkan 30 km/h nopeudella. Moottorista esiteltiin myöhemmin keskipakokytkimellä sekä suuremmalla, 49 kuution iskutilavuudella varustetut versiot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paluu kaksipyöräisten pariin Vuonna 1956 Garelli kehitti moottoriaan varten oman runkonsa, ja Mosquito 315 -mopomalli näki päivänvalon. Sitä seurasivat pian 70- ja 100-kuutioiset mallit, joista 70-kuutioinen esiintyy tämän jutun kuvituksessa. – Garellin mainoslause oli ”moottoripyörä mopedin hinnalla”, kertoo pyörän omistaja Rainer Mäkipää. Mäkipää arvelee Garellin maahantuojan ollen myös Gileraa maahantuonut Ase Oy, jonka omistaja oli Helkama. Suurta menestystä pienestä Garellista ei Suomessa tullut. – Arvioni mukaan pyöriä tuotiin Suomeen ehkä parikymmentä. Tämän pyörän lisäksi tiedossani on neljä yksilöä, Mäkipää kertoo. Vuonna 1961 Garelli fuusioitui toisen moottoripyörien ja mopojen valmistajan, Agratin kanssa. Agrati oli jo aiemmin käyttänyt omissa skoottereissaan niin Garellin, Minarelin kuin Sachsinkin moottoreita sekä koonnut alihankintana Garellin mopoja. Agratin merkki säilyi jonkin aikaa, mutta vuodesta 1965 alkaen kaikki yhtiön valmistamat kaksipyöräiset olivat Garelli-merkkisiä. 1970-luvulla Garelli tunnettiin parhaiten pienistä skootterimaisista kaupunkimopoistaan, kuten Katia ja Vip, mutta valmistajan mallistosta löytyi myös sportti- ja enduro- sekä tossumopoja. Menestyksekäs paluu kilparadoille ja lopun alku Garelli teki paluun kilparadoille 1980-luvulla vuosikymmenten tauon jälkeen ja osallistui 50-, 125- ja 250-luokkiin. Valmistaja dominoi erityisesti 125-kuutioisten luokkaa, jossa merkin pyörillä ajettiin maailmanmestaruuteen vuosina 1982–1987 Àngel Nieton, Fausto Gresinin ja Luca Cadaloran toimesta. Kilpailumenestyksestä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, Garelli oli vuonna 1987 erittäin pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa ja yhtiön oli lopetettava tuotanto. Pian Garelli fuusioitui toisen vaikeuksissa olleen valmistajan, Fanticin, kanssa. Yhtiö esitteli muutamia uusia mopomalleja ennen toiminnan lopettamista vuonna 1993. 90-luvun lopussa oikeudet Garellin nimeen hankki omistukseensa Silvio Berlusconin veljen Paolo Berlusconin holding-yhtiön omistama Nuova Garelli SpA. Tarkoituksena oli valmistaa Kiinassa italialaista suunnittelua olevia mopoja Garellin nimellä. Toiminta kuitenkin epäonnistui ja viimeinen Garellin nimeä kantanut yhtiö asetettiin konkurssiin vuonna 2012. Jutun kuvituksena oleva Garelli 70 on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt