7.7.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Pienennetty Leskentekijä – Kawasaki 250 S1 Mach I Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos muiden kopiointi ei tunnu toimivan, kannattavaa kokeilla jotakin täysin erilaista. Näin toimimalla Kawasaki tuli synnyttäneeksi 3-sylinteristen kaksitahtimallien perheen ja luoneeksi itselleen maineen, jota se kantaa yhä tänäkin päivänä. Kawasakilla oli ongelma. Sen vuonna 1965 esittelemät, suositun BSA A7 -mallin pohjalta kehitetyt 650-kuutioiset W-sarjan pyörät eivät käyneet toivotulla tavalla kaupaksi tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla. Näin siitäkin huolimatta, että resepti oli sama, jolla britit olivat niittäneet menestystä vuosikausia. Pyörä oli kuitenkin jo esittelynsä aikana auttamattomasti vanhanaikainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysin omaa polkuaKawasakilla päätettiin kehittää uusi, täysin omanlaisen moottoripyörä. Projektille annettiin nimeksi N100 Plan, ja sen päämäärä oli 500-kuutioisen katupyörän kehittäminen. Amerikkalaiset ostajat arvostivat Kawasakin näkemyksen mukaan tehoa ja suorituskykyä yli kaiken, joten valmistaja asetti tavoitteeksi 60 hevosvoimaa sekä alle 13 sekunnin varttimailiajan, joka tuohon aikaan tuntui katupyörälle täysin utopistiselta.Vaikka useimmat muut valmistajat keskittyivät nelitahtimoottorien kehittämiseen, Kawasakilla todettiin, että tavoitteeseen päästäisiin helpommin kaksitahtimoottoria käyttämällä.Projektiin oli kaksi mahdollista lähestymistapaa. Valmistaja voisi suurentaa A7 Avengerin 350-kuutioista, 2-sylinteristä luistiventtiilimoottoria 500-kuutioiseksi tai suunnitella uuden, kolmisylinterisen moottorin. Kumpaakin moottorityyppiä päätettiin kehittää rinnakkain.Kolmisylinterisen moottorin ongelmana oli keskimmäisen sylinterin ylikuumeneminen, jota yritettiin ehkäistä erikoisella L-moottorilla, jossa yksi sylinteri olisi kahta, rivissä olevaa taaempana. Tarkkojen laskelmien perusteella todettiin kuitenkin, että yksinkertaisemman rivimoottorin jäähdytysrivasto voitaisiin rakentaa siten, että jäähdytys saataisiin riittävälle tasolle.Tavoitteet voidaan katsoa täytetyiksiVaikka kaksisylinteriselläkin moottorilla saavutetut testitulokset olivat lupaavia, päätettiin Kawasakilla panostaa erikoisuuteen, ja valita uuden mallin voimanlähteeksi persoonallisen näköinen ja kuuloinen kolmisylinterinen ehdokas. Valmis malli, Kawasaki H1 Mach III esiteltiin vuonna 1969. Kawasakilla päästiin tavoitteeseen, sillä väkevä moottori paitsi herätti huomiota, myös kiidätti H1:n paikaltaan 402 metrin päähän reilusti alle 13 sekunnissa – jos kuljettaja tiesi, mitä oli tekemässä.Räjähtävän suorituskyvyn ja rajun ulkonäön lisäksi malliin ei juuri muita ominaisuuksia saatukaan mahdutettua: sen rumpujarrut olivat täysin riittämättömät, eivätkä tehoalueellaan villisti keulivan pyörän ajo-ominaisuudet vastanneet voimavaroja alkuunkaan. Malli saikin lempinimen ”leskentekijä”.Malliperhe kasvaaNopean, mutta vaarallisen Kawasakin maine kiiri, ja H1 Mach III nousi Yhdysvalloissa uskomattoman suosituksi. Tämän johdosta valmistaja päätti laajentaa kolmisylinteristä mallivalikoimaansa.Vuoden 1971 mallistoa täydentämään esiteltiin ensin 350-kuutioinen S2 Mach II ja sen jälkeen 250-kuutioinen S1 Mach I, jotta pienempienkin pyörien omistajat saisivat nauttia kolmisylinteristen kaksitahtisten tunnelmasta. Seuraavana vuonna Kawasaki otti mallistoon myös ominaisuuksiltaan 500-kuutioista jonkin verran tasapainoisemman 750-kuutioisen H2 Mach IV -mallin. Niinpä Kawasakilla oli tarjota kokonainen perhe kolmisylinterisiä kaksitahteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin pienempi Leskentekijä…S1 ja S2 olivat keskenään periaatteessa samanlaisia, ja sylinterin halkaisija oli merkittävin erottava tekijä. 120-asteen sytytysvälillä varustetun moottorin voitelussa hyödynnettiin Kawasakin Superlube-tuorevoitelujärjestelmää, joka ruiskutti kunkin sylinterin imukanavaan moottorin kuorman ja käyntinopeuden edellyttämän määrän voiteluainetta.Ulkomitoiltaan kookas moottori oli pultattu kapeaan kaksoiskehtorunkoon, jonka molemmilta puolilta se työntyi ulos uhkaavan näköisesti, antaen mallille H1:n aggressiivista ulkonäköä. Muutoinkin pyörän ulkomuotoa lainattiin huomattavasti isoveljestä. Moottorin lisäksi hallitseva elementti on kolme pakoputkea, kaksi oikealla ja yksi vasemmalla puolella – tällä pyrittiin estämään ketjujen liiallista kuumentumista.…mutta ei kovin vaarallinenIsoveljen rajun imagon yhteydessä pyörään ei saatu sen vaarallisia ominaisuuksia ja yksinkertainen alusta sekä rumpujarrut olivat S1:n noin 30 hevosvoiman tehoille ja 145 km/h huippunopeudelle riittävät – siitäkin huolimatta, että moottorin luonne oli kaksitahtiselle tyypillisen piikikäs.Moottorin temperamenttisuus sen sijaan teki siitä hankalan ajettavan aloittelijoille, sillä sujuva eteneminen edellytti paitsi ahkeraa 5-vaihteisen vaihteiston käyttöä, myös kytkimen ankaraa luistattamista, erityisesti kaupunkiympäristössä. Tämä taas vaikutti mallin suosioon, sillä kokeneet kuljettajat ostivat tyypillisesti suurempia pyöriä ja aloittelijat tyytyivät helpompiin malleihin.Maine kantaa vieläkinVaikka S1 ei noussut suureen suosioon, kävi se kaupaksi kohtuullisissa määrin. Malli korvattiin vuonna 1975 hyvin samankaltaisella KH250-mallilla, joka säilyi tuotannossa 1970-luvun loppuun. Tuolloin viimeisetkin kaksitahtiset, kolmisylinteriset mallit väistyivät nelitahtisen KZ-sarjan tieltä. Noin kymmenen vuoden aikana 2-tahtiset triplet onnistuivat kuitenkin luomaan Kawasakille rajun, mutta osaavissa käsissä nopean pyörän maineen, jota merkki kantaa yhä tänäkin päivänä.Artikkelin kuvituksena oleva Kawasaki 250 S1 Mach I on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa