30.11.2016 Liikenne Muista turvaväli ja säästä rahaa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittävä etäisyys tuo turvallisuutta ja on myös taloudellista ajamista. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan ehkäisee tehokkaasti peräänajoja, se toki tiedetään. Mutta harvempi autoilija tulee ajatelleeksi, että turvaväliä pitämällä voi ajaa taloudellisemmin ja ottaa paremmin huomioon myös muut tielläliikkujat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhkana ketjukolariLiikenneturva muistuttaa, että vuoden pimeimpään aikaan näkyvyys teillä voi olla todella heikko.Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, joten etäisyydestä on tärkeä pitää huolta.Maantienopeuksilla välin tulisi olla noin neljä sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 kilometrin tuntivauhdilla siis 80 metriä.Ruuhkassa kuljettajan pitäisi sopeuttaa oma nopeutensa muuhun liikennevirtaan, jotta edellä ajavaan pystyisi pitämään riittävää etäisyyttä.– Peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Toisaalta peräkontissa kiinni ajaminen koetaan yhdeksi liikenteen ärsyttävimmistä piirteistä. Suosittelenkin jokaista kokeilemaan kunnon turvavälin pitämistä vaikkapa seuraavalla työmatkalla, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo haastaa.Liukkailla jarrutusmatka kasvaaTaajamissa etäisyyden on Liikenneturvan mukaan oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esimerkiksi 40 km/h – 20 metriä). Liukkailla keleillä jarrutusmatkat tietenkin pitenevät, jolloin turvaväliäkin on syytä pidentää.– Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että pystyy pelkkää kaasupoljinta käyttäen säätelemään etäisyyttä. Jos joutuu koko ajan koskemaan jarrupolkimeen, ajaa liian lähellä.Tiukan paikan tullen autoilijalla kestää noin sekunti reagoida tilanteisiin. Tässä välissä auto ehtii – nopeudesta riippuen – edetä jopa useita kymmeniä metrejä. Jos autoilee liian lähellä edellä ajavaa, joutuu jatkuvasti ajamaan hänen ehdoillaan. Se voi ärsyttää jatkuvan jarruttelun vuoksi. Sopivalla turvavälillä ajaa rennommin, turvallisemmin ja vähäpäästöisemmin eli taloudellisemmin.Myös takapuskurissa roikkuminen koetaan ärsyttäväksi. Aiemmassa Liikenneturvan kyselyssä kuusi kymmenestä suomalaisautoilijasta oli sitä mieltä, että perässä roikkuminen on lisääntynyt viime aikoina.Haittana haitariliikeLiikenneturva muistuttaa, että mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy ajonopeuden tempoilusta johtuvaa haitariliikettä. Riittävin turvavälein liikkuva autojono etenee yleensä jouheasti. Pimeään vuodenaikaan on erityisen tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen.– Kun pitää oikean etäisyyden edellä ajavaan, ei tarvitse mitään erityisiä kikkoja. Voi ajaa omaa ajoaan, eikä tarvitse huolehtia, tunkeeko joku liian ahtaaseen väliin edessäni, Vuoristo toteaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster