30.11.2016 Liikenne Muista turvaväli ja säästä rahaa! Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Riittävä etäisyys tuo turvallisuutta ja on myös taloudellista ajamista. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan ehkäisee tehokkaasti peräänajoja, se toki tiedetään. Mutta harvempi autoilija tulee ajatelleeksi, että turvaväliä pitämällä voi ajaa taloudellisemmin ja ottaa paremmin huomioon myös muut tielläliikkujat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uhkana ketjukolari Liikenneturva muistuttaa, että vuoden pimeimpään aikaan näkyvyys teillä voi olla todella heikko. Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, joten etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulisi olla noin neljä sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 kilometrin tuntivauhdilla siis 80 metriä. Ruuhkassa kuljettajan pitäisi sopeuttaa oma nopeutensa muuhun liikennevirtaan, jotta edellä ajavaan pystyisi pitämään riittävää etäisyyttä. – Peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Toisaalta peräkontissa kiinni ajaminen koetaan yhdeksi liikenteen ärsyttävimmistä piirteistä. Suosittelenkin jokaista kokeilemaan kunnon turvavälin pitämistä vaikkapa seuraavalla työmatkalla, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo haastaa. Liukkailla jarrutusmatka kasvaa Taajamissa etäisyyden on Liikenneturvan mukaan oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esimerkiksi 40 km/h – 20 metriä). Liukkailla keleillä jarrutusmatkat tietenkin pitenevät, jolloin turvaväliäkin on syytä pidentää. – Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että pystyy pelkkää kaasupoljinta käyttäen säätelemään etäisyyttä. Jos joutuu koko ajan koskemaan jarrupolkimeen, ajaa liian lähellä. Tiukan paikan tullen autoilijalla kestää noin sekunti reagoida tilanteisiin. Tässä välissä auto ehtii – nopeudesta riippuen – edetä jopa useita kymmeniä metrejä. Jos autoilee liian lähellä edellä ajavaa, joutuu jatkuvasti ajamaan hänen ehdoillaan. Se voi ärsyttää jatkuvan jarruttelun vuoksi. Sopivalla turvavälillä ajaa rennommin, turvallisemmin ja vähäpäästöisemmin eli taloudellisemmin. Myös takapuskurissa roikkuminen koetaan ärsyttäväksi. Aiemmassa Liikenneturvan kyselyssä kuusi kymmenestä suomalaisautoilijasta oli sitä mieltä, että perässä roikkuminen on lisääntynyt viime aikoina. Haittana haitariliike Liikenneturva muistuttaa, että mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy ajonopeuden tempoilusta johtuvaa haitariliikettä. Riittävin turvavälein liikkuva autojono etenee yleensä jouheasti. Pimeään vuodenaikaan on erityisen tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen. – Kun pitää oikean etäisyyden edellä ajavaan, ei tarvitse mitään erityisiä kikkoja. Voi ajaa omaa ajoaan, eikä tarvitse huolehtia, tunkeeko joku liian ahtaaseen väliin edessäni, Vuoristo toteaa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista