31.3.2024

Muka harmaata massaa? – Moottori kokosi valmistajien äärimmäisimmät versiot Suomen 10 myydyimmästä automallista

Kuva valmistajat, Moottorin arkisto

Katsoipa ihmisten ilmoilla sitten mihin suuntaan tahansa, joku näistä kymmenestä automallista todennäköisesti osuu silmään. Mutta millaisia nuo kymmenen automallia ovat äärimmillään, vähiten tavallisimmillaan, hurjimmillaan, kalleimmillaan?

Tässä listauksessa käydään siis vuoden 2023 Autoalan tiedotuskeskuksen antamien ensirekisteröintitilastojen perusteella käänteisessä järjestyksessä läpi Suomen kymmenen myydyintä uutta automallia. On varmasti monia eri tekijöitä, jotka tekevät kärkikymmenikön edustajista niin suosittuja Suomen teillä, mutta valtavan yleisyyden takia niillä ei kauheasti erotuta massasta. Moottorihan selvitti taannoin myös, millaisia ovat Suomen tavallisimmat ja siten ehkä harmaimmat autot.

Mutta jotta voimme selvittää Suomen myydyimpien automallien äärimmäisimmät versiot, tarvitsemme hiukan pelisääntöjä. Tärkein niistä on se, että äärimmäisimmän version tulee olla auton valmistajan itsensä tekemä. Autourheilussa ei-tehdastallien tai tuunauksessa virityspajojen saati yksityishenkilöiden mahdollisia muokkauksia ei siis lasketa. Mikäli valmistaja ei ole mallilla mukana missään autourheilusarjassa tai tehnyt siitä jollain muulla tavalla äärimmäistä erikoisversiota, avuksi on otettu auton valmistajan verkkosivuilta löytyvä konfiguraattori, jolla on leikitty niin kauan, että on saatu aikaan äärimmäisin - siis käytännössä hintavin tai muutoin superlatiivisin versio. Tästä tulee hauskaa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10. Volkswagen ID.4

Volkswagenin sähköcrossover ei kaiken rehellisyyden nimissä ole valmistajansa rikkaan historian inspiroivimpia tai säväyttävimpiä malleja, mutta vuoden 2023 myydyin Volkswagen se Suomessa oli, oikeuttaen kokonaistilaston kymmenenteen sijaan, 1 764 kappaleella.

Volkswagen ID.4 GTX
Tavallinen

Volkswagen ID.4:stä olisi periaatteessa useampikin valmistajan tekemä erikoismalli, joka voisi potentiaalisesti täyttää kriteerit. Nostetaan kuitenkin esimerkiksi sellainen malli, jolla on vyöllään näyttöjä.

Äärimmäisin

Volkswagen nimittäin osallistui ID.4:llä huhtikuussa 2021 USA:n National Off-Road Racing Associationin eli NORRA:n järjestämään kuuluisaan Mexican 1000 -aavikkoralliin ääriolosuhteistaan tunnetulla Bajan niemimaalla Meksikon luoteisosassa. Auton oli Volkswagenille muokannut Rhys Millen Racing, mutta täysin vakiomallisen, vieläpä takavetoisen 1st Edition -mallin pohjalta. ID.4 sijoittui 61:nneksi, mutta selvisi ehjänä viisi päivää ja 1 600 kilometriä hurjassa aavikkorallissa. Autoa ajoi Volkswagenin brändilähettiläs, muun muassa Top Gear USA -ohjelman juontajana tunnetuksi tullut Tanner Foust, joka sanoi tämän olleen ensimmäinen kerta, kun hänen ajamansa auto on selvinnyt Bajasta ehjänä. Autoa ladattiin matkalla biopolttoaineella käyneellä generaattorilla.

9. Toyota RAV4

Pienellä pudotuksella edellisvuodesta yhdeksännelle sijalle ylsi yksi tämän hetken bestsellereistä koko maailmassa, Toyota RAV4. Nykypolven RAV4 ei ole edustettuna missään autourheilusarjassa eikä siitä ole toistaiseksi tehty mitään yliampuvaa konseptia esimerkiksi SEMA Show'hun tai Tokyo Auto Saloniin.

Toyota RAV4 Hybrid
Tavallinen

Näin ollen RAV4:n kohdalla on turvauduttava äärimmäisimpään kaupasta saatavaan esimerkkiin. Se luokin aivan uuden ongelman, sillä RAV4:ää tuotetaan ainakin kuudessa eri tehtaassa, ja malliversiot vaihtelevat vähintään nimellisesti voimakkaastikin markkina-alueelta toiseen. Päätetäänpä siis suoraan rajata etsintä Euroopan-malliin, ja konfiguroidaan äärimmäisin RAV4 Toyotan Suomen-verkkosivujen konfiguraattorilla.

Melko lailla äärimmäisin. KUVAKAAPPAUS: Toyota Suomi

Lähdetään liikkeelle ensinnäkin RAV4 Plug-in Hybridistä, joka on lähtöhinnaltaankin selvästi muita RAV4:n malliversioita kalliimpi. Varustetasoista mennään Premium Editionia hienoisesti edullisemmalla GR-Sport Editionilla, joka mahdollistaa myöhemmin hieman luovemman törsäämisen. Värivalikosta sopii poimia 1 185 euron Bi-tone New Emotional Red. Vanteiksi päätyvät 2 044 euron 19-tuumaiset. Verhoiluvaihtoehtoja on tässä tapauksessa yksi ainoa. Ja sitten lähdetään ruksimaan lisävarusteita eli enimmäkseen listoja ja muuta korin suojausta, lataushybridin lataamiseen liittyviä varusteita sekä kuljetusvarusteita. Kokonaishinnaksi muodostuu 81 179 euroa, mikä on noin 37 000 euroa RAV4 -malliston hinnat alkaen -tasoa enemmän. Kyllä tässä voi puhua äärimmäisestä versiosta.

8. Toyota Yaris Cross

Jatketaan Toyotalla, joka oli viime vuonna edustettuna Suomen kymmenen myydyimmän automallin joukossa peräti neljällä eri mallillaan. Sijaa kahdeksan piti Yaris Cross 2 068 kappaleella.

Toyota Yaris Cross AWD
Tavallinen

Onneksi Toyotalla on tuonnempana melkoisia ässiä hihassa, sillä RAV4:n tavoin myöskään Yaris Crossin äärimmäisin versio ei ole mikään kaikkein äärimmäisin. Yaris Crossinkin kohdalla on turvauduttava konfiguraattoriin.

Luultavasti äärimmäisin. KUVAKAAPPAUS: Toyota Suomi

Aloitetaan konfigurointi valitsemalla varustetasoista Premium, joka on alkaen-hinnaltaan reilut kolme tonnia toiseksi kalleinta GR Sportia hintavampi. Moottorivaihtoehtoja konfiguraattori antaa eteen tasan yhden, 1,5-litraisen hybridin. Valitaan ulkoväriksi 1 113 euron New Emotional Red ja vanteiksi 1 189 euron harmaat, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Sisällä tunnelmaa luo musta synteettinen nahkaverhoilu, jolle konfiguraattori ei anna vaihtoehtoja. Seuraavaksi ruksitetaan 1 090 euron Lifestyle -paketti, joka tuo tullessaan panoraamakaton ja JBL Premium -äänentoiston. Lopuksi käydään poimimassa kaikki saatavilla olevat lisävarusteet, joista valtaosa on korin suojaukseen tai koristukseen liittyviä listoja sekä kuljetustarvikkeita. Ja tällä tavalla Yaris Crossin hinnaksi saadaan yli 49 000 euroa, mitä voidaan pitää jopa melko äärimmäisenä B-segmentin crossoverille. Äärimmäinen hinta on yli 21 000 euroa suurempi kuin Yaris Crossin alkaen-hinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7. Volvo XC40

Volvokin edustaa kärkikymmenikössä kahdella mallilla, joista sijalle seitsemän ylsi XC40 2 081 myydyllä yksilöllä. XC40:n kanssa hankalaa on se yksityiskohta, että auton sähköversion mallinimihän on päätetty vaihtaa, ja sitä myydään siis Suomessa jatkossa pelkästään sähköisenä Volvo EX40:n nimellä.

Volvo XC40 B4
Tavallinen

Jos siis lähdetään etsimään Volvo EX40:n eli uudelleennimetyn XC40:n äärimmäisintä versiota, jälleen on turvauduttava konfiguraattoriin, ja kasattava siellä ääriversio autosta, jota on aiemmin myyty bensiini- ja dieselmoottorisena, lataushybridinä sekä täyssähköisenä, mutta nykyään enää jälkimmäisenä.

Äärimmäisin. KUVAKAAPPAUS: Volvo Suomi

Konfiguraatio lähtee liikkeelle valitsemalla vasta uudistuksen myötä valikoimiin tulleen Black Editionin sijaan tavallinen Ultra, jonka myötä meillä on myöhemmin mahdollisuuksia törsätä väreihin ynnä muihin. Voimalinjapuolelta valitaan kahdesta vaihtoehdosta Twin Motor. Tästä edetään väreihin, joista valikoidaan Black Editionin hengessä Onyx Black, 750 euroa. 20-tuumaisista kevytmetallivanteista pulitetaan 650 euroa, ja sisätilan Midnight Zinc Tailored -villasekoitteesta 1 850 euroa. Maksavia lisävarusteita tulee valittua ainoastaan kolme, Pixel Led -ajovalot, tummennetut takasivuikkunat sekä taitettava vetokoukku. Lisävarustevalikoima on Volvon nykyperiaatteiden mukaisesti pieni, erityisesti valmiiksi tasokkaan Ultran kohdalla. Äärimmäisimmän mahdollisen Volvo EX40:n hinnaksi muodostuukin lopulta 67 200 euroa, mikä on suorastaan hämmästyttävän vähän.

6. Toyota Yaris

Kärkikymmenikön pienin malli, ja ainoa perinteisten pikkuautoluokkien edustaja laittaa vihdoin oikein kunnolla törinää pyttyyn. Kuutossija irtosi Yarikselle 2 264 auton myynnillä.

Toyota Yaris Hybrid
Tavallinen

Toyota Yariksesta on saatavilla jo ihan kuluttajakäyttöön varsin äärimmäinen versio, GR Yaris, joka on kaikkien hot hatchien parhaimmistoa. Se on hyvin vahvasti inspiroitunut seuraavasta ohjuksesta, joka on Yariksen kaikkein äärimmäisin versio.

Äärimmäisin

Kyseessä on tietenkin Toyota Gazoo Racingin WRC-auto, joka tekee Yariksesta porukkamme ainoan mallin, joka on mukana jonkin autourheilulajin kuninkuusluokassa. Äärimmäisimmillään nättinä kauppakassina tunnettu Yaris on siis yli 500-hevosvoimainen, monilta osin Suomessa kehitetty ralliauto, GR Yaris Rally1, joka on kyennyt kahteen peräkkäiseen maailmanmestaruuteen Kalle Rovanperän ohjastamana.

5. Volvo XC60

Volvo XC60 oli viime vuonna Suomen myydyin Volvo, ja se löysi vuoden 2023 aikana yhteensä 2 376 kotia.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV
Tavallinen

XC60:n käynnissä olevan toisen sukupolven kohdalla mennään pitkälti samoilla askelmerkeillä kuin XC40:ssä eli äärimmäisin versio tästä ruotsalaisesta suosikkikatumaasturista on luotava omin kätösin.

Äärimmäisin. KUVAKAAPPAUS: Volvo Suomi

Otetaan XC60:n pohjaksi ei-Black Edition, samasta syystä kuin EX40:n kohdalla. Tästä jatketaan Ultra -varustetasoon, ja edelleen kahdesta vaihtoehdosta väkevämpään T8 eAWD -voimalinjaan. Väreistä tekisi mieli valita erottuvampi punainen, mutta äärimmäisyyden periaatteella mennään 1 200 euron Crystal Whitella, joka on kyllä tasokas valkoinen. Vanteiksi päätyvät 850 euron 21-tuumaiset, ja istuinverhoiluksi ilmastoidut Amber -nappanahat 2 000 euron hintaan. Lopuksi eteen tulee lisävarusteita, joita on saatavilla hieman EX40:ää enemmän, kalleimpana 2 400 euron aktiivinen ilmajousitus. Äärimmäisin XC60 maksaa tällä konfiguraatiolla 86 389 euroa. Se on voinut olla paljon enemmänkin entisaikoina, kun XC60:sta on maksettu polttomoottoriauton autoveroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4. Škoda Enyaq

Niin ikään Škodalla kärkikymmenikköön ylsi kaksi mallia, joista toinen on kovan, yli sadan prosentin nousun tehnyt sähköcrossover Enyaq, jonka viime vuoden myyntisaldo oli Suomessa 2 474 kappaletta.

Tavallinen

Škoda Enyaq ei ole edustettuna missään autourheiluluokassa, mutta kestävyysurheilun kuninkuuslajin huipputapahtumassa sillä on ollut merkittävä rooli.

Äärimmäisin

Enyaqin äärimmäisimmäksi versioksi valikoituukin siis maantiepyöräilyn Ranskan ympäriajon eli Tour de Francen johtoauto. Škoda on ollut tämän jättikokoisen urheilutapahtuman pääsponsori vuodesta 2004 lähtien, ja sen tehtävä onkin toimittaa kilpailun johtajalle auto, jonka kyydistä - usein puoli vartaloa kattoluukusta ulkona - johtaja valvoo ja ohjaa kilpailun kulkua. Tourin johtoautona Enyaqin alustaa on muokattu, siihen on asennettu kuusi antennia, laajat kommunikaatiovälineet, vilkut, sireenit sekä jääkaappi juomia varten. Kilpailun johtoauto ajaa koko pitkän letkan keulilla, ja sen puikoissa on perinteisesti entinen kilpapyöräilijä.

3. Škoda Octavia

Tämä mallinimi on tuttu Suomen myydyimpien automallien joukosta jo tavattoman pitkältä ajalta. Viime vuonna Octavian siivet kantoivat pronssisijalle tasan 2 600 kappaleella. Vuosi 2023 oli nykypolven viimeinen ennen muutama viikko sitten nähtyä elinkaaripäivitystä.

Škoda Octavia Combi
Tavallinen

Škoda Octavia on joskus osallistunut jopa rallin kärkisarjoihin ja siitä on aikanaan tehty suolatasangon nopeusennätysauto, mutta nykypolven aikana äärimmäisyydet on jätetty vähemmälle. Siksi otamme jälleen konfiguraattorin käyttöön.

Octavian äärimmäisimmän version rakentaminen alkaa tonnin verran porrasperää kalliimmasta Combista ja siitä eteenpäin luonnollisesti RS-mallista. Seuraavaksi Škodan konfiguraattori laittaa valitsemaan värin, joten otetaanpa 1 045 euron Premium-metalliväri Velvet Red. Auton alle päätyvät 810 euron 19-tuumaiset Altair -kevytmetallivanteet, ja sisustuksessa ainoaksi vaihtoehdoksi jää RS punaisilla tikkauksilla. Seuraavaksi ohjelma päästää meidät moottorivaihtoehtojen kimppuun, ja täällä vastaan tulee se tosiasia, että Octavia on juuri päivittymässä. Kalleimman version periaatteella kolmesta vaihtoehdosta ruksitetaan 147-kilowattinen diesel nelivedon kera, josta ei tässä muodossaan oteta enää uusia tehdastilauksia vastaan. Seuraavaksi vastaan tulee isohko joukko lisävarusteita, joita sopivalla tahdilla ruksimalla saadaan äärimmäisin Octavia maksamaan jo ihan kunnioitettavat 66 723 euroa. Tämä tarkoittaa, että Škoda Octavian hinta on mahdollista yli tuplata hinnat alkaen -tasoon nähden eli tuon äärimmäisimmän mallin hinnalla saisi kaksi perustasoista Octaviaa ja molempiin vielä varusteita päälle.

2. Toyota Corolla

Niin luotettu, niin laajalle levinnyt, maailman eniten valmistettu mallinimi Toyota Corolla piti jälleen pintansa myös Suomen myydyimpien automallien listalla. 4 121 kappaletta ensirekisteröidystä Corollasta lasketaan tähän hatchback-, farmari- ja sedan-mallit, mutta ei siis Corolla Crossia, joka löytyy listalta erikseen sijalta 19.

Hybridihaaste / Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
Tavallinen

Corollan kanssa on hieman sama ongelma kuin RAV4:n kohdalla, nimittäin maailmanlaajuisesti myytävien versioiden runsaus. Onneksemme Toyota on kuitenkin tehnyt Corollasta hyvin äärimmäisen version.

Corollan kanssa mennään rata-autojen maailmaan, eikä ihan mihin tahansa vakioautosarjaan.

Äärimmäisin

Toyota nimittäin valjasti Corollan tulevaisuuden käyttövoiman, nestemäisen vedyn testaukseen polttomoottorin polttoaineena, ja laittoi sen ajamaan vuonna 2021 Fujin 24 tunnin kestävyysajoa muiden kilpa-autojen sekaan. Moottorina autossa on GR Yariksesta tuttu 1,6-litrainen kolmisylinterinen, joka asennettiin Corollaan siksi, että siinä on Yarista enemmän tilaa vetysäiliöille ja niiden suojaamiselle. Vety-Corolla ajoi 24 tunnin kilpailusta puolet, noin 1 600 kilometriä, ja puikoissa oli välillä jopa itse Akio Toyoda. Vetypolttoaineen käyttäytymistä moottorin eri osissa seurattiin koko kilpailun ajan herkeämättä. Suurin haaste on se, että vety on todella, todella herkkää syttymään. Testaus ja kehitys jatkuvat siis edelleen, sillä Toyota pitää vetyä myös mäntämoottorilla käytettynä yhtenä osana laajapohjaista tulevaisuuden käyttövoimatarjontaansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1. Tesla Model Y

Moniakin seikkoja huomioon ottaen on aika äärimmäistä, että Suomen myydyin automalli on todellakin Tesla. Model Y:tä rekisteröitiin Suomessa viime vuonna 4 904 kappaletta eli yli 300 prosenttia enemmän kuin edellisenä. Suuresti yleistyessään Model Y alkaa kuitenkin näyttää yhä vähemmän äärimmäiseltä, niin paljon niitä tulee teillämme vastaan, ja niin valtavan suuri enemmistö niistä on vieläpä perusvalkoisia.

Tesla Model Y Long Range LR Dual Motor
Tavallinen

Teslahan ei varsinaisesti markkinoi tuotteitaan, eikä sen kassasta mene dollariakaan sellaiseen hömpötykseen kuin pr:ään. Näin ollen myöskään Model Y:tä on turha odottaa valmistajansa puolesta edustamaan yhtään mihinkään. Konfiguraattori siis apuun. Teslalla konfiguraattori on melko lailla sama juttu kuin hampurilaisravintolan itsepalvelutilauspääte. Valitset burgerin, siihen juoman kylkeen, peruna- tai bataattiranskalaiset ja ehkä jonkin lisukkeen. Ja sitten siirrytään maksamaan.

Jopa kiitettävän äärimmäinen. KUVAKAAPPAUS: Tesla Suomi

Äärimmäisimmän Model Y:n kokoaminen alkaa tehomalli Performancesta. Saavuttaessa väreihin, valinta kohdistuu ehdottomasti Berliinin Gigafactoryssa Euroopan markkinoita varten kehitettyyn Midnight Cherry Rediin, joka kustantaa mukavat 2 600 euroa. Vanteet Performancessa ovat 21-tuumaiset Überturbinet - ei vaihtoehtoja, ei lisähintaa. Lisävarusteena otetaan Nokian kitkarengassarja samoilla vanteilla, 3 989 euroa. Homma jatkuu edelleen verhoiluihin, ja vakiomustan sijaan otetaan mustavalkoinen, 1 200 euroa. Lisävarusteista otetaan 7 500 euron Autopilotin "Täysin itsestään ajava -ominaisuus". Sen jälkeen vuorossa on vielä lataamiseen liittyen 535 euron Wall Connector. Ja näin äärimmäisin Tesla Model Y:mme maksaa 75 879 euroa eli melko lailla tasan 30 tonnia takavetoista hinnat alkaen -mallia enemmän. Nyt selvisi sekin, että Suomessa Toyota RAV4 on sekä halvimmillaan halvempi että kalleimmillaan kalliimpi kuin Tesla Model Y.

Tämä tilanne voi tosin muuttua jo tänä vuonna, mikäli huhut Project Juniperin myötä lanseerattavasta päivitetystä Model Y Performancesta äärimmäisillä kolmella moottorilla pitävät paikkansa, ja mikseivät pitäisi.

Lähde: valmistajat

Luetuimmat