18.2.2019

MV Agustalta maailman tehokkain ja nopein naku: Brutale 1000 Serie Oro

MV Agusta F4

MV Agusta F4 RC Superbike-mallista lainattu moottori tuottaa järjettömät 212 hevosvoimaa, jolla Brutale 1000 Serie Oron luvataan kulkevan yli 300 kilometriä tunnissa.

RC eli Reparto Corse tarkoittaa MV Agustan kilpailuosastoa. Siellä ei ole katsottu tarpeelliseksi kuohia F4 RC:n 212-hevosvoimaista moottoria lainkaan, vaan se on sellaisenaan asennettu nakumalli Brutalen runkoon. Huipputeho saavutetaan 13 600 kierroksella ja vääntöäkin moottori tarjoaa 115,5 newtonmetriä. Lukemat riittävät maailman tehokkaimman – ja ennen kaikkea nopeimman – kattamattoman sarjavalmisteisen moottoripyörän titteliin.

MV Agusta F4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Elektroniikkaa tarpeeksi

Kahdeksanasentoinen luistonesto tulee varmasti tarpeeseen, jos kuljettaja innostuu kääntämään kaasukahvaa tosissaan, tai huolimattomasti. Kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen ansiosta kuljettajan ei tarvitse ajon aikana hapuilla kytkinkahvaa, vaan voi keskittyä pysymään kyydissä pitämällä molemmilla käsillä tukevasti ohjaustangosta kiinni. Launch Control -lähtöavustin puolestaan helpottaa vauhdikasta lähtöä viivallta ilman pelkoa keulimisesta ympäri.

Jousitus on parasta mitä markkinoilla on tarjota, sähkösäätöinen Öhlins sekä edessä että takana. Jarruiksi puolestaan on kelpuutettu Brembon uusimmat Stylema-satulat, joiden luvataan olevan tehokkaammat kuin monissa sporttipyörissä nähdyt saman valmistajan Monobloc M50 -satulat.

MV Agusta F4

0,87 kiloa per hevosvoima

Aerodynamiikan suunnittelussa on keskitytty keulaa alaspäin painavan voiman maksimointiin, mikä Serie Oron teholukemilla onkin tärkeintä. Painoa on säästetty käyttämällä mahdollisimman paljon hiilikuituosia ja myös vanteet on valmistettu hiilikuidusta. Lisäksi akku on vaihdettu kevyeeseen litiumioni-akkuun. Painoksi ilmoitetaan 184 kiloa tankattuna!

MV Agusta Brutale 1000 Serie Oroa valmistetaan vain rajoitettu 300 kappaleen erä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat