31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmansodat ovat vaikeuttaneet merkittävästi tavaran liikkumista Suomessa. Jäämerentiestä tuli toisessa maailmansodassa Suomelle ja Ruotsille elintärkeä reitti. Sitä ei tule aina miettineeksi, miten isossa roolissa yksittäinen tie voi olla huoltovarmuuden kannalta. Nykymittapuulla kapealta tuntuva kinttupolku on voinut olla takavuosina elintärkeä reitti ”koko maailmaan”.Jäämerentie täyttää edellä mainitut kriteerit. Nimensä mukaisesti Jäämerelle kulkenut tie oli monellakin tapaa elintärkeä Suomelle, mutta paikoin myös Ruotsille ja Norjalle, sillä sen kautta saatiin kulkuyhteys Jäämeren satamiin. Kaikkiaan 531 kilometriä pitkä ja viisi metriä leveä tie muodostui merkittäväksi pohjoisen valtaväyläksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäämerentien historiaJäämerentien ensimmäinen osuus Rovaniemeltä Sodankylään valmistui vuonna 1902, ja 1930-luvun alkuun mennessä oltiin saatu rakennettua yhteys aina Liinahamariin asti. Vuonna 1938 Jäämerentie muuttui osaksi nelostietä.Ensimmäisen maailmansodan alkaessa Suomen teollisuuden raaka-aineiden läntiset kuljetukset katkaistiin ja tilanne kiristyi edelleen niin sanottuna pumpulitalvena 1915-1916. Erityisesti kotimainen puuvillateollisuus ajautui sodan jaloissa kriisiin ja puuvillan raaka-ainetoimituksille jouduttiin hakemaan vaihtoehtoisia reittejä.Yksi vaihtoehtoinen reitti Kirkkoniemen satamasta, mutta edessä oli yksi ongelma. Ivalon ja Kirkkoniemen välistä tietä ei ollut vielä olemassa. Tästä syystä suomalaiset puuvillatehtaat tekivät kuljetussopimuksen Lapissa toimineen yrittäjä Lennart Hallénin kanssa. Sopimuksen myötä Hallén teetätti talvitien Ivalosta Kirkkoniemeen, joka kulki osittain Norjan ja Venäjän puolella.Operaatio sai nimen Rajantakaiset rahdinajot, mutta puhuttiin myös Pumpulikuljetuksista. Joka tapauksessa 17.1. – 27.4.1916 välisenä aikana Ivalon ja Kirkkoniemen välillä oli ajossa noin 800 hevosta ja tuhatkunta poroa. Tällä kalustolla kuljetettiin 115 tonnia puuvillaa reilun kolmen kuukauden aikana.Ensimmäisen maailmansodan kokemukset kulkuyhteyksien vaikeutumisesta tiettömän taipaleen haasteisiin aiheuttivat sen, että Jäämerentie päätettiin rakentaa maailmansotien välisenä aikana valmiiksi. Näin ollen Jäämerentie avasi väylän Liinahamarista ja Kirkkoniemestä Rovaniemelle, ja siitä edelleen esimerkiksi Ruotsin Haaparannalle.Mystinen MagneettimäkiYksi mielenkiintoisimpia osuuksia Jäämerentiellä on niin sanottu Magneettimäen osuus, joka oli taannoin yksi pätkän pelätyimpiä osuuksia – jopa niin pelätty, että mäki sai nimensä autoilijoiden uskomusten mukaan. Magneettimäki sijaitsee viitisen kilometriä Saariselän matkailukeskuksesta pohjoiseen.Viiden kilometrin mittainen Magneettimäki on jyrkkä osuus Jäämerentien museotiellä. Sen kaltevuus on keskimäärin viisi prosenttia ja enimmillään kahdeksan prosenttia. Tien jyrkkyys toi paljon haasteita ja vaaratilanteita 1930- ja 40-lukujen autoilijoille, joiden työ oli rankkaa. Työpäivät olivat pitkiä, kuormat suuria ja etenkin sota-aikana kalustokaan ei ollut aina aivan parhaimmassa mahdollisessa iskussa.Erityisesti jyrkkä Magneettimäki toi monelle autoilijalle haastetta, sillä siellä moni auto hyytyi tielle raskaine kuormineen. Koska paikalla oli vain vähän puita, kiintopisteiden puuttumisen vuoksi mäen todellinen jyrkkyys ei monesti näkynyt kulkijalle.Autojen hyytyminen paikalle toi mäelle nykyään viralliseksi muodostuneen Magneettimäen nimen. Jotkut autoilijat nimittäin epäilivät alueella olevan mystisiä magneetteja, jotka imivät joko auton moottoreista hevosvoimia pois tai autoja kiinni mäkeen. Lisäksi epäiltiin, että tunturissa olisi ollut magneettista malmia, joka olisi aiheuttanut häiriöitä kuorma-autojen sähkölaitteisiin.Magneettimäen tie on jyrkkyyden ohella myös kapea ja mutkainen. Erityisesti talviolosuhteissa tiellä ajaminen on ollut vaarallista puuhaa. Ennen puhelimien yleistymistä oli tavallista, että autoilijat ajoivat turvallisuussyistä useamman auton kolonnissa Jäämerentietä.Yksi syy Magneettimäen merkittävyydelle tulee myös siitä, että se sijaitsee aika lähelle Jäämerentien puolivälissä. Magneettimäeltä on Rovaniemelle 271 kilometriä ja Liinahamariin 260 kilometriä.Jäämerentie toisen maailmansodan aikanaToisen maailmansodan aikana Jäämerentiestä tuli Suomen ja Ruotsin ainoa henkireikä muuhun maailmaan, sillä se oli ainoa väylä Petsamossa sijainneeseen Liinahamarin satamaan. Erityisesti talvisodan ja jatkosodan välisenä aika tiellä kulki runsaasti vienti- ja tuontitavaraa.Kevään 1940 ja kesän 1941 välisenä aikana tiellä kulki tavaraa Liinahamarin satamasta Rovaniemelle tai siitä eteenpäin Haaparantaan kulki peräti 521 500 tonnia. Tiellä oli välirauhan aikana runsas liikenne, sillä arvioiden mukaan Petsamon kuljetuksia hoiti kaikkiaan 2 000 ja tuhansia ihmisiä.Elintärkeällä kulkuyhteystiellä ajaminen tarjosi paikoin hyvin epäinhimilliset olosuhteet. Vaarallinen taival jäi valitettavasti myös monella autoilijalla kesken, sillä reitillä henkensä antoi noin 300 suomalaista ja ruotsalaista autonkuljettajaa.Yksi mielenkiintoinen knoppitieto välirauhan aikaisista kuljetuksista on se, että Jäämerentien kuljetuksia varten valtio perusti yhtiön nimeltä Oy Pohjolan Liikenne Ab, josta tuli reitin yleisin operoija. Maaliskuussa 1941 Pohjolan Liikenteellä oli käytössään 1 517 autoa ja noin 3 000 liikenne-, varasto- ja vartiomiestä.Tärkeä kulkuyhteys tarvitsi luonnollisesti myös organisoidun huollon. Jäämerentien hoidosta vastasi 75 tiemestaria ja noin 1 400 miestä. Olipa tiellä jopa omat poliisivoimat, joihin kuului 32 konstaapelia ja neljä poliisipäällystön jäsentä.Magneettimäellä nähtiin toisen maailmansodan aikana myös toisenlaisia kohtalon hetkiä, kun Lapin sodan aikana marraskuussa 1944 suomalaiset ja saksalaiset ottivat alueella yhteen. Suomalaiset katkaisivat koukkauksellaan Jäämerentien Magneettimäen kohdalta, ajaen saksalaisen Krenatöörikrykmentin mottiin.Saksalaiset onnistuivat kuitenkin murtautumaan ulos motista, jatkaen matkaa Ivalon ja Kaamasen kautta poistuen marraskuun 1944 lopulla Karigasniemen kautta Norjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySotien jälkeisestä ajasta nykyhetkeenJatkosodan jälkeen Suomi menetti Petsamon alueen Neuvostoliitolle, mikä vaikutti myös Jäämerentien liikenteeseen. Niin ikään toisen maailmansodan loppuminen Euroopassa keväällä 1945 ja rauhan tuleminen vakiinnutti oloja.Vuonna 1976 nelostielle tehtiin uusi suuntaus Saariselän tunturialueen yli, jonka seurauksena yleinen tie kiersi pahamaineisen Magneettimäen. Täysin unholaan Magneettimäki ei kuitenkaan jäänyt, sillä se hyväksyttiin 8.6.1992 tiemuseokohteeksi. Aloitteen tälle olivat tehneet Veteraanikuorma-autojen seura ry.Nykyään paikalla on erilaisia opastauluja ja vuonna 1993 Veteraanikuorma-autojen seuran pystyttämä muistomerkki Petsamonkuljetuksissa vuosien 1940-41 välillä menehtyneiden autoilijoiden muistolle. Paikalla on myös rutkasti suht hyväkuntoista tietä, jolla ajaessa pääsee itse kokemaan Jäämerentiellä matkaamista. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle