15.10.2023

Näin autoilija voi varautua syysmyrskyihin – pari hyvää ja yksi erittäin varma kikka

Ford kaatosade ajovalot

Syksy on aikaa, jolloin myrskyää varmasti ja ensimmäiset lumimyräkätkin kolkuttelevat ovella eteläistä Suomea myöten. Autoilijan on hyvä varautua syysmyrskyihin.

Syksyllä on hyvä varautua syysmyrskyihin. Kovat tuulenpuuskat lennättävät oksia ja muitakin esineitä ja kaatuvat puut voivat aiheuttaa vaurioriskin myös autoille. Syysmyrskyihin voi varautua auton suojaamisella ja vakuutusten tarkistamisella.

Autoilijat voivat myös varautua syysmyrskyihin.

Tehokkain tapa, ja varmin tapa varautua syysmyrskyyn on ajamisen välttäminen sekä mikäli suinkin mahdollista, auton säilyttäminen suojaisassa paikassa, kuten autotallissa tai katoksen alla.

– Jos auton joutuu jättämään taivasalle, olisi hyvä välttää paikkoja, joissa rajuilma voi lennättää oksia tai muuta irtaimistoa auton päälle. Yllättävän riskin voi aiheuttaa esimerkiksi sateenvarjo, joka karkaa helposti tuulen mukaan ja jonka terävät metalliosat voivat tehdä ikävää jälkeä auton maalipinnoille. Lisäksi rajuimmat myrskyt voivat kaataa jopa kokonaisia puita ja aiheuttaa näin isoja vaurioita myös autoille, Valtteri Savolainen vahinkokorjaamo Autoklinikalta sanoo.

Joskus kuitenkin käy niin, että myrskyvauriolta ei välty, vaikka kuinka yrittäisi. Näiden tilanteiden varalta olisikin hyvä tarkistaa, että tarvittavat vakuutukset ovat kunnossa.

– Luonnon tai irtaimiston autolle aiheuttamat vauriot korvataan tilanteesta riippuen joko auto- tai kotivakuutuksesta. Myrskyjen varalta onkin suositeltavaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja varmistaa, että molemmat ovat kunnossa vauriotapausten varalta, Savolainen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vauriot kannattaa korjata

Jos säävaurio iskee autoon, sellainen pitäisi myös korjata autosta. Useimmiten sään aiheuttamat vauriot ovat joko lommoja tai naarmuja, jotka eivät häiritse ajamista. Vauriot on kuitenkin suositeltavaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti, jotta ne eivät ehdi aiheuttaa uusia ongelmia.

– Rikkoutunut maalipinta aiheuttaa ruostumisriskin, joten naarmuja ei kannata jättää autoon pitkiksi ajoiksi. Sama koskee myös syviä lommoja, joissa maalipinnan kuntoa ei kunnolla näe, Savolainen sanoo.

Rajut raekuurot ovat sääilmiö, joita tapaa muuloinkin kuin syksyllä. Rakeiden aiheuttamiin painaumiin sekä muihin pieniin lommoihin, joissa maalipinta ei ole mennyt rikki, voidaan hyödyntää vauriokorjauksessa käyttää PDR-menetelmää. PDR on lyhenne sanoista Paintless Dent Repair, joka tarkoittaa sitä, että PDR-menetelmän avulla kolhut suoristetaan käsityönä vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla työkaluilla. Työkalu valitaan vaurion sijainnin mukaan ja kolhua työstetään niin kauan, kunnes auton pinta on suora.

– Raekuuron vahingoittaman auton korjaamiseen PDR-menetelmällä menee keskimäärin 2-3 työpäivää, riippuen toki auton merkistä ja mallista sekä vahinkojen sijainnista ja laajuudesta. Yksittäinen lommo taas suoristuu parhaimmillaan alle tunnissa. PDR-menetelmä on perinteistä peltikorjausta edullisempi ja nopeampi korjaustapa sekä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, sillä maalaamista tai osien vaihtamista ei tarvita, Savolainen sanoo.

Lähde Autoklinikka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat